بررسی بازی Dirt 5 – سو استفاده از عرضه کنسول‌های نسل نهم

بررسی بازی Dirt 5 – سو استفاده از عرضه کنسول‌های نسل نهم

ساده، پر از ایراد و ناامید کننده

۴ آذر ۱۳۹۹ ۴ ذخیره

چند ماه قبل از عرضه کنسول‌های نسل نهم و زمانی که تازه با ظاهر و مشخصات دقیق ایکس باکس سری ایکس آشنا شده بودیم، مایکروسافت رویدادی مخصوص معرفی بازی‌های کنسول جدیدش برگزار کرد، در مورد همان ایونتی صحبت می‌کنم که بسیاری به اشتباه انتظار دیدن عناوین دست اول و انحصاری ایکس باکس سری ایکس را داشتند. هر چند که این اتفاق نیافتاد اما بازی‌های مولتی پلتفرم جدید جذابی هم رونمایی شدند که بدون شک یکی از مهم‌ترین آن‌ها Dirt 5 بود.

بازگشت دوباره سری اصلی Dirt بعد از سه سال آن هم با گرافیک نسل بعدی، نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه و حضور صداگذارهای معروفی چون تروی بیکر (Troy Baker) و نولان نورث (Nolan North) همگی کافی بودند تا طرفداران بازی‌های ریسینگ برای Dirt 5 سر از پا نشناسند اما حالا دیگر زمان موعود رسیده است و با تجربه نسخه پلی استیشن ۴ بازی که توسط ناشر در اختیارمان قرار گرفته بود، متاسفانه باید بگویم ساخته جدید Codemasters درست مثل Project Cars 3 یک بازی ناقص و پر از ایراد دیگر است که طرفداران قدیمی سری را دلسرد می‌کند.

نمی‌دانم دقیقا چه بلایی به سر کدمسترز آمده است اما این کمپانی قدیمی که همه عاشقان دنیای ریسینگ آن را با ده‌ها سری ماشین‌سواری محبوب و ستایش شده می‌شناسند، امسال بیشتر بازی‌های خودش را به سمت طیف آرکید ژانر ریسینگ و ساده‌تر کردن تمام حرکت داده است. از Project Cars که بعد از خریده شدن استودیو سازنده‌اش به دست کدمسترز، از یک عنوان شبیه‌ساز درجه یک تبدیل به نسخه حتی آرکیدتری از Grid شد تا حالا که نوبت به سری Dirt رسیده است.

بررسی بازی Dirt 5

البته که سری Dirt تقریبا مدت‌هاست به عنوان یک شبیه‌ساز دقیق دنیای رالی مطرح نیست و بسیاری از علاقه‌مندان این حوزه بیشتر این سری را Simcade (تجربه‌ای بین شبیه‌ساز و آرکید) می‌دانند. از طرفی کدمسترز هم از قبل نشان داده بود که تصمیم دارد با ساخت سری مجزای Dirt Rally این دو سری را از هم جدا و Dirt را به عنوان عامه‌پسندتری تبدیل کند اما مشکل Dirt 5 این است که دیگر بیش از حد ساده و آرکید شده.

احتمالا اگر از موارد مهمی که در این نسخه از بازی حذف شده‌اند، شروع کنیم بهتر متوجه شوید. اول از همه اگر ست پدال و فرمانی در اتاقتان دارید و منتظر Dirt 5 بودید تا بازی را با آن تجربه کنید، باید بگویم که بازی جدید کدمسترز در کمال تعجب از فرمان یا Wheel پشتیبانی نمی‌کند! ظاهرا تیم سازنده گفته است که در آپدیت‌های بعدی این امکان را اضافه می‌کند اما در هر صورت در حال حاضر چنین امکانی وجود ندارد.

تیونینگ خودروها و تنظیم آن‌ها برای شرایط مختلف مسابقات یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر بازی ریسینگ است. حتی بازی‌های تمام آرکیدی مثل نید فور اسپید هم چنین امکانی را تا حد قابل توجهی در اختیارتان می‌گذارند اما Tuning ماشین‌ها هم از Dirt 5 حذف شده است. این موضوع در کنار هندلینگ ساده و راحت خودروها که در بسیاری موارد تفاوت چندانی با همدیگر ندارند، نشان می‌دهد که چنین رویکردی بیشتر از آنکه به خاطر همه‌پسند‌تر کردن بازی باشد، از عجله سازندگان ناشی شده است.

در کنار هندلینگ ساده و عدم امکان تیونینگ، مشکل بزرگ دیگر گیم‌پلی بازی و خودروهای Dirt 5، سیستم دمیج یا آسیب ظاهری و مکانیکی آن‌هاست. اول از همه که آسیب مکانیکی به طور کامل از بازی حذف شده است و حتی به صورت یک گزینه در تنظیمات بازی هم وجود ندارد. به بیان بهتر شدیدترین تصادف‌ها هیچ تاثیری روی عملکرد اتومبیل شما نمی‌گذارد. حتی اگر باز بخواهیم این موضوع را به خاطر آرکید‌تر شدن بازی توجیه کنیم، سیستم آسیب ظاهری Dirt 5 که حتی از نسخه‌های اول سری هم بدتر است، جایی برای توجیه باقی نمی‌گذارد.

بررسی بازی Dirt 5

البته فیزیک برخورد اتومبیل‌ها آنقدر عجیب است و به حدی همه خودروها در حال تصادف با یکدیگر هستند که در چنین شرایطی فکر می‌کنم نبود آسیب مکانیکی بیشتر یک مزیت به حساب آید.

این سادگی و ناقص بودن Dirt 5 را حتی در تنظیماتش هم می‌توان دید. هیچ تنظیماتی برای مشخص کردن درجه سختی بازی و قوی یا ضعیف کردن هوش‌مصنوعی وجود ندارد. تنظیمات گیم‌پلی هم تنها به خاموش و روشن کردن Traction Control و Stability محدود می‌شود و حتی گزینه‌ای برای تغییر شدت واقع‌گرایی Steering یا همان چرخیدن خودرو هم وجود ندارد.

مشکل دیگر این رویکرد جدید Dirt 5 این است که حتی برخی از ویژگی‌های مهم عناوین آرکید را هم در بازی نمی‌بینیم. برای مثال سیستم شخصی‌سازی ظاهر خودروها یکی از ناقص‌ترین مواردی است که در بازی‌های ریسینگ می‌توانید پیدا کنید. بازی تنها اجازه استفاده از سه لایه را به شما می‌دهد، خبری از لیست کاملی از برچسب‌ها نیست که بتوانید شکل‌های دلخواه خودتان را بسازید و تنها می‌توانید روی سه بخش از ماشین، سه برچسب ساده بچسبانید.

بررسی بازی Dirt 5

از همه بدتر، سیستم اضافه کردن لوگو اسپانسرهاست که تنها یک جای مشخص دارد و نمی‌توانید مکانش را تغییر دهید. برای همین احتمالش بسیار زیاد است که این لوگو دقیقا در جای برچسبی قرار بگیرد که از قبل به ماشین اضافه کردید و خب بازی در نتیجه این تداخل تصمیم می‌گیرد برچسب اول را کامل پنهان کند.

بخش Career – حوصله‌سربر و تکراری

صحبت در مورد Career درت ۵ کار آسانی نیست. اگر از طولانی بودن این بخش در تقریبا همه باز‌ی‌های ریسینگ دیگر شکایت داشتید، خبر خوب این است که Career Mode درت ۵ بسیار کوتاه‌تر از بازی‌های مشابه و نسخه‌های قبلی شده و در صورتی که نخواهید همه مسابقات را انجام دهید، می‌توانید آن را حتی در ۵ ساعت هم تمام کنید.

بررسی بازی Dirt 5

ویژگی مثبت دیگر این بخش، تنوع لوکیشن‌های بازی، خودروها و مسابقات است. از جنگل‌های ایتالیا گرفته تا دریاچه یخ زده‌ای در نیویورک و مسیرهای کوهستانی در یونان. هر کدام از این لوکیشن‌ها و استیج‌ها تنوع بصری و دیزاین مخصوص خودشان را دارند که با رویکرد آرکید‌تر شدن بازی همسو است.

تنوع مسابقات هم قابل ستایش است. سری مسابقه‌های Ice Breaker شما و حریفانتان را به روی یخ می‌برد تا همه‌چیز چالش برانگیزتر شود، ایونت‌های Path Finder یک خودرو آفرود مخصوص را در اختیارتان می‌گذارد تا از چندین مسیر ممکن در زمان مشخص شده به خط پایان برسید و این وسط مسابقات رالی کراس را هم داریم. این تنوع در کنار لیست آهنگ‌های عالی و گرافیک رنگارنگ و شاد، بهترین لحظات Dirt 5 را رقم می‌زنند.

اما در کنار این خوبی‌ها، بخش Career بازی Dirt 5 دو ایراد بزرگ دارد که تحمل این بخش را واقعا سخت می‌کند. مشکل اول، تکراری شدن سریع بخش کریر حتی با وجود کوتاه بودنش است. بازی تمامی مسابقات، خودروهای مختلف و لوکیشن‌هایش را در همان چند مسابقه اول رو می‌کند و دیگر از آن به بعد تا انتها فقط این مسابقات را بارها تکرار می‌کنید.

بررسی بازی Dirt 5
کلا دو نفریم، اما باید ۱۰ بار سبقت بگیرم.

اما ایراد بدتر، سیستم رده‌بندی و کسب امتیاز بازی است که از Project Cars 3 به ارث رسیده. سیستم کسب امتیاز Dirt 5 به این شکل است که در هیچ کدام از این مسابقات اول شدن تنها عامل مهم نیست. بلکه هر مسابقه ۳ ماموریت جانبی و Objective را هم برایتان مشخص می‌کند که تنها در صورت انجام دادن آن‌ها و اول تا سوم شدن ستاره‌های لازم را دریافت می‌کنید.

به غیر از اینکه این آبجکتیوها به سرعت تکراری می‌شوند، بیشتر آن‌ها هیچ منطق خاصی ندارند و انگار کاملا اتفاقی انتخاب می‌شوند. برای مثال در یک مسابقه دو نفره بازی از شما می‌خواهد که ۱۰ بار سبقت بگیرید! برای همین مجبور می‌شوید ۱۰ بار به حریف اجازه دهید تا دوباره از شما جلو بزند. اگر خوش‌بین هستید و به نظتران چنین موردی حتی می‌تواند باعث چالش‌برانگیزتر شدن مسابقات شود، منتظر بمانید تا به مسابقه‌ای برسید که از شما می‌خواهد خودرویتان ۲ ثانیه از زمین بلند شود و خبری از کوچک‌ترین تپه‌ای هم در کل مسیر نیست.

در واقع اضافه شدن چنین سیستمی بیشتر از آنکه به خاطر چالش‌برانگیزتر کردن مسابقات باشد، انگار برای پنهان کردن هوش مصنوعی بازی است چرا که در هر مسابقه‌ای تنها به چند ثانیه نیاز دارید تا نفر اول شوید و نفر اول باقی بمانید.

بررسی بازی Dirt 5

Playgrounds – بهترین بخش بازی

به غیر از بخش کریر، Dirt 5 سه حالت دیگر آنلاین، Arcade و Playgrounds دارد. دو مورد اول اتفاق تازه‌ای نیستند، در بخش آنلاین می‌توانید با انتخاب مسیر و خودرو با بقیه بازیکن‌ها مسابقه دهید که با توجه به فیزیک برخورد نه چندان خوب بازی، تجربه آن توصیه نمی‌شود. در بخش آرکید هم می‌توانید در دو نوع Free Play و Time Trial باز مسابقه مورد نظر خودتان را طراحی کنید.

اما قسمت جدید و جذاب Dirt 5 همان مورد آخر یعنی Playgrounds است. در این قسمت می‌توانید در نقشه‌هایی که دیگر کاربران ساخته‌اند، مسابقه دهید و زمان یا امتیاز خودتان را در جدول جهانی ثبت کنید. در کنارش می‌توانید با وارد شدن به بخش Create هم خلاقیت خود را به کار ببرید و زمین بازی یا ایونت خاص خودتان را طراحی کنید.

با اینکه هنوز زمان زیادی از عرضه Dirt 5 نگذشته است اما همین حالا هم ده‌ها نقشه جالب و هیجان‌انگیز به دست کاربرهای خوش ذوق بازی ساخته شده که می‌توانید به رایگان همه آن‌ها را بازی کنید. امکاناتی که ادیتور هم برای ساخت و ساز دارد، کافی است و می‌توان امیدوار بود حتی با آپدیت‌های بعدی بهتر هم شود.

بررسی بازی Dirt 5
اولین مسابقه بازی تصمیم گرفت با صفحه سیاه آغاز شود

باز هم مشکلات فنی

اگر سری به صفحه استیم Dirt 5 یا نمرات کاربران نسخه کامپیوتر بازی در متاکریتیک بزنید، متوجه امتیازات به مراتب پایین‌تر بازی نسبت به نسخه‌های کنسولی می‌شوید. بر اساس ویدیوهایی که در یوتیوب دیده‌ام و نقدهایی که خواندم، این موضوع به باگ‌ها و مشکلات فراوان نسخه کامپیوتر بازی بر می‌گردد.

اما راستش را بخواهید نسخه پلی استیشن ۴ بازی هم آنقدر از لحاظ پرفرمنس بی‌عیب و ایراد نیست. در این مدت زمان تقریبا ۱۰ ساعته، بازی دو بار کامل کرش کرد، یک بار صفحه متوقف شد و چند باری هم با رفتن به منو تنظیمات و برگشتن به بازی، HUD ناپدید شده بود.

در نظر گرفتن تمامی این مشکلات به همراه بیش از حد ساده شدن Dirt 5، ثابت می‌کند که تنها هدف کدمسترز و تیم سازنده آن بوده است که از فرصت عرضه بازی همراه با کنسول‌های نسل نهم سو استفاده کند. ایرادات فنی و کوتاه بودن بخش Career عجله تیم سازنده در عرضه Dirt 5 را نشان می‌دهد و این سطح از ساده و آرکید شدن هم بدون شک به خاطر جذب گیمر بیشتر بوده است.

راستی برای دریافت نسخه پلی استیشن ۴ بازی حتما ویدیو زیر را در یوتیوب تماشا کنید. اگر بتوانید همه حروف کد بازی را پیدا کنید، بازی از آن شماست.


تماشای نسخه با کیفیت از یوتیوب ویجیاتو

بررسی بازی Dirt 5

خوب

  • تنوع مسابقات، اتومبیل‌ها و لوکیشن‌های بازی
  • موسیقی‌های خوب و مناسب اتمسفر بازی
  • بخش Playground
بررسی بازی Dirt 5

بد

  • باگ‌ها و مشکلات فنی
  • بخش کریر خسته کننده
  • بیش از حد ساده شدن بازی
  • سیستم احمقانه کسب امتیاز
بررسی بازی Dirt 5

زشت

  • عدم پشتیبانی از فرمان
  • حذف سیستم آسیب مکانیکی و فنی
  • حذف شدن قابلیت Tuning
  • شخصی‌سازی بسیار محدود
  • امتیاز ویجیاتو65
  • امتیاز کاربران
    45 ratings6/10
  • امتیاز متاکریتیک80
کپی شد https://vgto.ir/7et
نظرات (۳۱)
4 1 امتیاز
امتیاز مطلب
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
31 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین بیشترین امتیاز
دیدگاه درون خطی
نمایش تمام نظرات

سلام
یه سوال ؟
فرق نسخه معمولی با نسخه ی Year One Edition چیه؟

راستشو بخواین تو سبک ریسینگ فقط نید فور اسپید رو ترجیح میدم. هیچ بازی دیگه ای رو هم جایگذینش نمیکنم. حالا نظر شما رو میخوام… بازی ریسینگی هست که واسم جای نید فور اسپید رو بگیره

واقعا بده انگار وزن ماشین ۱۰۰تنه و لاستیکای ماشین داره از فشار له میشه از عکساش معلومه

H F A F B N H K M R T G سلام خسته نباشید من کد را پیدا پیدا کردم ممنون ۰۹۱۲۷۰۲۴۲۳۹

بازی رو کنسول کرش میکنه‌؟ RIP

دوستان بین نسخه قبلی این بازی یعنی درت ۴ و نید فور اسپید پی بک کدوم رو برای ps4 پیشنهاد میدید؟

سلام یه سوالی میشه بازی های رو که برای vr کامپیوتر هست رو بدون وی ر اجرا کنیم و بازی کنیم

این همه ایراد باد ۶۵ به نظرم منطق نداشت من انتظار داشتم نهایتا ۴۰ بدید

به نظرم حداقل خلاصه بگم‌ بمونه لازمه ?

با عرض ادب و احترام ، از هردوش استفاده کنید?

آخرین ویرایش 3 سال پیش توسط Amino
31
0
نظرت رو حتما بهمون بگو!x