ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اسپیس اکس هفته آینده راکت استارشیپ را تا ارتفاع ۱۵ کیلومتری پرتاب می‌کند

اسپیس اکس در حال آماده‌سازی نمونه اولیه راکت استارشیپ برای آزمایش مهم هفته آینده است. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این راکت تا ارتفاع ۱۵ کیلومتری زمین اوج خواهد گرفت. نمونه اولیه راکت ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰

اسپیس اکس در حال آماده‌سازی نمونه اولیه راکت استارشیپ برای آزمایش مهم هفته آینده است. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این راکت تا ارتفاع ۱۵ کیلومتری زمین اوج خواهد گرفت.

نمونه اولیه راکت استارشیپ که SN8 نام دارد، چهارمین آزمایش روشن کردن موتور در سکوی پرتاب را پشت سر گذاشت تا برای پرواز هفته آینده تا ارتفاع ۵۰ هزار پا (۱۵ کیلومتر) آماده باشد. ایلان ماسک مدیرعامل اسپیس اکس گفت که در این آزمایش عملکرد موتورها و فلاپ‌ها، وضعیت تانکرهای سوخت و توانایی راکت در تغییر موقعیت برای فرود آزمایش خواهند شد.

نمونه اولیه راکت استارشیپ به نام SN8 حین انجام آزمایش روشن کردن موتور روی زمین در پایگاه اسپیس اکس در جنوب تگزاس.

استارشیپ، نسل بعدی سیستم حمل و نقل فضایی شرکت اسپیس اکس است و این شرکت می‌خواهد از آن برای انواع مأموریت‌ها از جمله ارسال محموله و سرنشین به مریخ و ماه و همچنین ارسال ماهواره‌ها به مدار زمین استفاده کند. نسخه نهایی این راکت تقریباً ۵۰ متر ارتفاع خواهد داشت و به یک راکت غول پیکر دیگر به نام «سوپر هوی» متصل خواهد شد.

نمونه اولیه راکت سوپر هوی هنوز ساخته نشده، اما اسپیس اکس تاکنون چند نمونه اولیه از راکت استارشیپ را ساخته و آزمایش کرده که سه مدل از آن‌ها تاکنون پرواز کرده‌اند؛ یکی از نمونه‌های اولیه این راکت به نام «استارهاپر» تابستان سال ۹۸ پرواز کرد. دو راکت آزمایشی دیگر به نام‌های SN5 و SN6 نیز به ترتیب مرداد ماه و شهریور ماه امسال با موفقیت پرواز کردند.

هر سه راکت یاد شده یک موتوره بودند و حداکثر تا ارتفاع ۱۵۰ متری اوج گرفتند، SN8 اما از سه موتور نیرو گرفته و قرار است تا ارتفاع بسیار بیشتری اوج بگیرد. استارهاپر، SN5 و SN6 هر سه از آزمایش پرواز سربلند بیرون آمدند، اما آنطور که ماسک می‌گوید شانس پرواز موفق SN8 کم است و از حالا در مورد آزمایش SN9 و SN10 سخن می‌گوید.

راکت SN8 دو آزمایش روشن کردن موتور در سکوی پرتاب را با موفقیت انجام داد، اما سومین آزمایش به خاطر نشت مواد شیمیایی طبق برنامه پیش نرفت. همانطور که پیشتر ذکر شد، این راکت چهارمین آزمایش روشن کردن موتور را با موفقیت پشت سر گذاشته و باید دید در آزمایش پرواز چه عملکردی از خود نشان می‌دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Alireza?
    Alireza? | ۵ آذر ۱۳۹۹

    قبلا میگفت SN8 رو به ارتفاع 18 کیلومتری میفرسته
    مثل اینکه پسرفت کرده?

    • آریا
      آریا | ۵ آذر ۱۳۹۹

      همین نمونه اولیه از کل سازمان فضایی آشغال چین ارزش و اهمیتش بیشتره

مطالب پیشنهادی