ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

ریزش سنگین قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی و وارداتی

همانطور که پیش بینی می شد پس از جدی شدن خبر خروج ترامپ از کاخ سفید، شاهد کاهش روانی قیمت ارز از 32 به حدود 24 هزار تومان بودیم که حکایت از ریزشی در حدود ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۹ آذر ۱۳۹۹ | ۱۴:۴۵

همانطور که پیش بینی می شد پس از جدی شدن خبر خروج ترامپ از کاخ سفید، شاهد کاهش روانی قیمت ارز از 32 به حدود 24 هزار تومان بودیم که حکایت از ریزشی در حدود 30 درصد دارد، همین عامل نیز سبب شده تا قیمت اغلب خودروها در بازار دچار ریزش شود که البته براساس منطق باید سهم ریزش خودروهای وارداتی شدید تر باشد، چرا که وابستگی قیمت این خودروها به نرخ ارز بیشتر است.

اما ظاهرا حتی برخی از خودروهای داخلی نیز که طی چند ماه گذشته، افزایشی حباب گونه را تجربه کرده بودند، حالا بیش از نرخ ارز دچار افت ارزش شده اند و اینطور که از بازار خبر می رسد، قیمت پراید به عنوان ایرانی ترین خودرو بازار نیز با کاهش نزدیک به 30 درصد از 130 میلیون تومان به کمتر از 96 میلیون تومان کاهش یافته است.

به نوشته فارس، امروز قیمت هر دستگاه سایپا 131 در بازار به 95 میلیون تومان رسیده هرچند حتی با قیمت 90 میلیون تومان نیز به سختی امکان فروش این خودرو وجود دارد. قیمت پراید در بازار تا 130 میلیون تومان نیز بالا رفته بود. همچنین قیمت هر دستگاه پژو206 تیپ 2 که قبلا تا 260 میلیون تومان هم بالا رفته بود حالا به 168 میلیون تومان رسیده است. البته قیمت این خودرو اواسط شهریورماه که دلار 22 هزار تومان بود به 122 میلیون تومان رسیده بود و حالا باز هم برای کاهش بیشتر قیمت جا دارد.

کاهش قیمت خودرو

در مورد سمند ال ایکس نیز که قیمت آن چند روز پیش تا 210 میلیون تومان بالا رفته بود حالا باید به قیمت 161 میلیون تومان اشاره کرد. قیمت پژو405 نیز که تا 220 میلیون تومان افزایش یافته بود، امروز در بازار به 158 میلیون تومان رسیده است.

قیمت تیبا صندوق دار نیز که در روزهای گذشته تا 160 میلیون تومان افزایش یافته بود، امروز در بازار به 108 میلیون تومان رسیده و تیبا 2 نیز با قیمت 115 میلیون تومان عرضه می‌شود. قیمت ساینا نیز در بازار به 122 میلیون تومان رسیده و برای پژو پارس معمولی قیمت 185 میلیون تومانی اعلام می‌شود، هر چند این خودرو چند روز پیش تا 260 میلیون تومان نیز به مشتریان عرضه می‌شد. جالب است بدانید که قیمت پژو پارس معمولی اواخر شهریورماه که دلار حدود 22 هزار تومان بود، به حدود 190 میلیون تومان رسیده بود.

طبیعتا ادامه یافتن این روند، ارتباط مستقیمی با تثبیت نرخ ارز دارد اما در صورت کاهش بیشتر، هیچ بعید نیست که شاهد صفر شدن اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار باشیم و حتی برای مدتی نیز نرخ بازار به زیر قیمت کارخانه برسد.

کاهش قیمت خودرو
کاهش قیمت خودرو

در چنین شرایطی یا کارخانجات خودروسازی ناچار به تعدیل قیمت خود خواهند بود و یا چاره ای جز استفاده از روش های فروش اقساطی نخواهند داشت. به خصوص این اتفاق در خصوص خودروهای گران قیمت بازار محتمل است، چرا که حتی علیرغم ریز قیمت خودروهایی نظیر دنا پلاس توربو اتوماتیک از رقم های فراتر از 600 میلیونی به حدود 400 میلیون، همچنان خرید چنین خودرویی برای قشر عظیمی از مشتریان دور از ذهن به نظر می رسد و از این رو ممکن است شاهد در نظر گرفته شدن شرایط فروش اقساطی برای این دسته از خودروها باشیم.

همچنین براساس تازه ترین فهرست منتشر شده، قیمت دنا پلاس توربو به 350 میلیون تومان کاهش یافته که به معنای اختلاف قیمتی 50 میلیون تومانی مدل های دنده دستی و اتوماتیک این خودرو است که در شرایط فعلی جالب توجه به نظر می رسد.

جالب است بدانید که خودرو پر حاشیه ای مانند رنو ساندرو استپ وی 98 که مدل ها پشت دروازه های شماره گذاری مانده بود نیز این روزها با قیمتی در حدود 500 میلیون تومان معامله می شود و این به معنی کاهش قیمت شدید رنو ساندرو های دست دوم در بازار است.

در میان سایر خودروهای مونتاژی قطع تولید شده نیز روند مشابهی وجود دارد، به شکلی که قیمت مزدا 3 مدل 98 از رقم های فراتر از یک میلیارد و 200 میلیون تومان حالا به کمتر از 850 میلیون تومان رسیده است، پژو 2008 در حدود 810 میلیون تومان قیمت میخورد، هایما اس 7 توربو تبدیل به خودرویی 600 میلیونی شده و سوزوکی گرند ویتارا به عنوان یکی از محبوب ترین خودروهای ارگانی با قیمتی در حدود 900 میلیون تومان معامله می شود.

جالب است بدانید که مشابه این وضعیت در بازار سابقه داشته است و در دوره قبلی تحریم ها نیز برای مدتی، خودروسازان ناچار به استفاده از طرح های پیش فروش اقساطی برای فروش خودروهای خود شدند.

از سوی دیگر، چنانچه روند کاهشی قیمت دلار متوقف شود و یا در شرایط خاص شاهد ازدیاد دوباره این نرخ باشیم، طبیعتا بازار خودرو نیز بار دیگر به روند صعودی خود ادامه خواهد داد، اما در هر صورت تحول بزرگ و اساسی می تواند باز شدن گره های تحریمی، بازگشت ارزهای خارجی به کشور، ازاد شدن واردات خودرو یا تحولاتی از این دست باشد تا سمت و سوی بازار خودرو به شکل جدی مشخص شود، تا قبل از مشخص شدن این شرایط، بازار احتمالا مسیری کاهشی و رکودی را ادامه خواهد داد و در چنین شرایطی ورود به بازار خودرو به جهت سرمایه گذاری نیز منطقی به نظر نمی رسد.

در خصوص خودروهای وارداتی نیز شاهد کاهشی در حدود 40 درصد هستیم، چرا که بسیاری از خودروهایی که حتی با قیمت هایی بیش از رقم های افزایش نرخ ارز معامله می شدند و در طی سال های اخیر افزایش بیش از 12 برابری را نسبت به نرخ های سال 97 تجربه کرده بودند، حالا با کاهشی 30 درصدی و ریزش های میلیاردی عرضه شده اند. برای مثال قیمت ب ام و سری 7 که در آستانه لمس ارقام 10 میلیاردی قرار داشت، این روزها تا مرز 6 میلیارد تومان کاهش یافته است و قاعدتا در صورت کاهش شدیدتر نرخ ارز و یا جدی شدن واردات، احتمال ریزش قیمت این خودرو به رقم های کمتر از 4 میلیارد تومان نیز دور از ذهن نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (24 مورد)
  • امیرحسین
    امیرحسین | ۱۶ آذر ۱۳۹۹

    میشه در بازه 100 تا 150 میلیون با ما صحبت کنید ? ? ? ? ? ? ? ?

  • ازکجا به کجا
    ازکجا به کجا | ۶ آذر ۱۳۹۹

    کدوم ارزونی ? قیمت ها فرقی نکرده
    چرا فکر میکنی با شایعه چیزی ارزون میشه؟؟؟

  • herogame
    herogame | ۶ آذر ۱۳۹۹

    تا وقتی قیمت کارخونه خودرو پایین نیاد هیچ فایده ای نداره

  • پسر زمستان
    پسر زمستان | ۶ آذر ۱۳۹۹

    هروقت قیمتا مخصوصا اون ارابه ۱۰۰ میلیونی رسید به قیمت واقعیش انحصار رو از ایران خودرو و سایپا برداشتن اونوقت اخبار ماشین بزنید ، تامام

  • Hamid Reza
    Hamid Reza | ۶ آذر ۱۳۹۹

    پراید 3میلیونی شده 150 میلیون بعد با 30درصد کاهش شده 105میلیون و اصلا با تخفیف 90 میلیون
    چه کاهشی!؟
    جمع کنید توروخدا
    بعد از چهل سال باید خوشحال باشیم برای ارزون شدن سی درصدیه ارابه مرگی که 5000درصد رشد کرده؟
    از تعداد بیکارا بنویس
    از قیمت گوشت و مرغ و ماهی که دیگه تو سفره ایرانی نیست بنویس
    و.... از رسانه ای که داری درست استفاده کن

    • Sadra.Z
      Sadra.Z | ۱۰ آذر ۱۳۹۹

      دوست عزیز! همه حرفای شما، درست و به‌جاست. ولی انصاف نمیفرمایین...
      رسانه کارش گزارش خبره؛ اخبار مدنظر شما هم طی گزارشات دیگه بیان شدن. خب گزارش قیمت‌هایی که دیگه منطق حالیشون نیست، چه ربطی به خبرنگار داره!؟
      ولی در درستی حرفای شما، شکی نیست.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی