ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

چرا مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، نماد اعتماد ۱۲۶۶ سایت را تعلیق کرد؟

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرده که تا کنون حدود ۳۲۵ هزار کسب ‌‌وکار را با استفاده از پایشگر هوشمند خود رصد کرده و از این تعداد ۲۸۵۰ کسب ‌وکار متخلف شناسایی شده و در ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۰

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرده که تا کنون حدود ۳۲۵ هزار کسب ‌‌وکار را با استفاده از پایشگر هوشمند خود رصد کرده و از این تعداد ۲۸۵۰ کسب ‌وکار متخلف شناسایی شده و در نهایت نماد اعتماد الکترونیکی ۱۲۶۶ کسب و کار تعلیق گردیده است. بسیاری از کسب‌وکارها نیز پیامکی مبنی بر استفاده از نماد اعتماد الکترونیکی (ای نماد) جعلی دریافت کرده‌اند که به گفته این مرکز مشکلات متفاوتی باعث رخ دادن این موضوع شده است. اما ماجرا چه بوده که در ۲۴ ساعت اخیر اینطور صدای صاحبان کسب‌وکارها و سایت‌های مختلف را در شبکه‌های اجتماعی در آورده است؟

بسیاری از صاحبان کسب‌وکارهای معتبر در روز گذشته پیامکی مبنی بر جعلی بودن ای‌نماد خود دریافت کرده‌اند و درگاه‌های بانکی‌‌شان نیز به همین علت با مشکل روبرو شده است. آنها ضمن اعتراض نسبت به این روند در شبکه‌های مجازی همچون توییتر نسبت به این عملکرد مرکز توسعه تجارت الکترونیکی انتقاد داشتند. اکنون این مرکز اعلام کرده که دو دلیل عمده باعث فرستادن این پیامک برای کسب‌وکارها شده است و یکی از موارد آن را عدم جای‌گذاری کد به جای تصویر ای‌نماد عنوان کرده است: «کسب‌وکارها باید نسبت به هرگونه تغییر کد استاندارد ارائه‌شده توسط سامانه اینماد نیز پرهیز نمایند تا توسط سامانه مورد شناسایی قرار نگیرند.»

پیامک مبهم و تهدید کننده‌ای که عده زیادی از صاحبان کسب‌وکار به آن اعتراض کرده‌اند.

این مرکز دلیل دوم ارسال این پیامک‌ها را عدم توجه کسب‌وکارها به اطلاعیه مورخ شانزدهم مهر ماه اعلام کرده که در آن به اجرای فاز دوم رتبه‌بندی کسب‌وکارهای اینترنتی و تغییرات در ساز و کار ستاره‌های ای‌نماد اشاره شده بود: «کسب‌وکارهایی که برخلاف «دستورالعمل اعطای نماد اعتماد الکترونیکی و نظارت بر کسب‌وکارهای اینترنتی» اقدام به استفاده از تصویر نماد به جای کد کرده و بدون توجه به اطلاعیه‌های منتشرشده، تصویر نماد اعتماد با ستاره‌های مغایر را استفاده نموده‌اند، توسط زیرسامانه پایشگر هوشمند به صورت خودکار مصداق جعل نماد اعتماد الکترونیکی شناسایی و پس از انجام بررسی‌های لازم، پیامک اطلاع‌رسانی جهت اصلاح موضوع دریافت کرده‌اند.»

در اطلاعیه مهر ماه اعلام شده بود که نحوه دریافت ستار‌ه‌های ای‌نماد دچار تغییر شده و از این به بعد، دریافت ستاره‌های نماد از سطح تا پنج ستاره بر مبنای درخواست کسب و کارها بر اساس امتیاز دریافتی خواهد بود. لازم به ذکر است که هزینه ارزیابی کسب‌وکار برای رتبه‌بندی ای‌نماد و رسیدن به رتبه دو و یا چند ستاره نیز به طرز چشم‌گیری نسبت به ماه‌های گذشته افزایش داشته؛ هرچند این هزینه اختیاری است و اجباری در آن وجود ندارد.

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تاکید داشته هرگونه تغییر در جزئیات آن از نظر حقوقی مصداق جعل نشان دولتی بوده و طبق ماده ۵۲۵ قانون مجازات اسلامی مشمول مجازات خواهد بود. با این حال مدیر این مرکز به دیجیاتو اطلاع داده که «مهلت کافی برای اصلاح این موضوع به کسب‌وکارها داده شده» و در بیانیه این مرکز نیز این موضوع ذکر شده: «از این رو لازم است کسب‌وکارهای محترم در اسرع وقت نسبت به اصلاح کد نماد در وب‌سایت خود اقدام و به اطلاعیه‌های منتشرشده در سایت اینماد بیش از پیش توجه نمایند.»

لازم به ذکر است که از این پس دریافت ستاره‏‌های نماد اعتماد الکترونیکی از سطح ۲ ستاره تا ۵ ستاره بر مبنای درخواست کسب‎‌وکار و پس از انجام ارزیابی‌های تخصصی و رتبه دریافتی خواهد بود. بدیهی است شیوه‌های سابق از جمله کسب ستاره دوم نماد صرفاً با ارائه SSL دیگر منسوخ بوده و کسب‌وکارهای آنلاین که در فرآیند رتبه‌بندی شرکت نمی‌کنند، امکان استفاده از نماد ۲ ستاره در وب‌سایت خود را ندارند و صرفا از نماد تک ستاره ای‌نماد می‌توانند استفاده کنند.

به بیان ساده‌تر باید گفت بخاطر تغییرات سیستم ای‌نماد در دریافت نمادهای دو یا چند ستاره، کسب‌وکارها اجازه استفاده از نماد قبلی خود (که چند ستاره بوده و حالا نحوه دریافت آن نسبت به گذشته فرق کرده) را ندارند. کسب‌وکارها باید مجددا برای دو یا چند ستاره شدن درخواست دهند و برای حداقل دو ستاره شدن مبلغی معادل یک میلیون و ۸۷۹ هزار تومان بپردازند؛ این رقم، همانطور که گفته شد اجباری نیست و صرفا برای کسب‌وکارهایی است که می‌خواهند نماد دو ستاره داشته باشند.

در پایشگر هوشمندی که این مرکز استفاده می‌کند الگوریتم‌های یادگیری مختلفی به کار رفته تا سناریو‌های متفاوتی را بررسی کند. این مرکز اعلام کرده که پایشگر هوشمند به این ۸ سناریو دقت خاصی دارد:

1) ارائه کالا و خدمات ممنوعه

2) فعال بودن درگاه پرداخت کسب ‌و‌کارهای فاقد نماد اعتماد الکترونیکی (نمادهای تعلیق شده)

3) جعل نماد اعتماد الکترونیکی

4) عدم بارگذاری وب‌سایت‌ کسب‌ و کارها

5) انتقال وبسایت‌ کسب ‌وکارهای بدون نماد اعتماد الکترونیکی بر روی وب ‌سایت کسب‌ و کارهای نماددار

6) فیشینگ در کسب‌ و کارهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی

7) عدم تطابق کالا و خدمات ارائه شده با اظهار طبقه‌بندی مورد نظر کسب‌وکار

8) عدم تطابق شخصیت حقیقی یا حقوقی اظهار شده با شخصیت ارائه‌شده در وب‌سایت کسب و کار

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرده که سناریوهای دیگری نیز در حال شناسایی هستند تا به این پایشگر اضافه شوند و بتوانند نظارت بهتری روی کسب‌وکارهای آنلاین و نحوه فعالیت آنها داشته باشند. این پایش هوشمند با با این هدف انجام می‌شود که هرچه بیشتر بتوان با استفاده از هوش مصنوعی، نیاز به پایش انسانی را کاهش داد و درصد خطای نظارت را تا حد ممکن به حداقل رساند.

بر اساس آخرین آماری که منتشر شده هم‌اکنون اطلاعات بیش از ۱۰۰ هزار کسب و کار اینترنتی روی سامانه نماد اعتماد الکترونیکی وجود دارد و رصد پایشگر هوشمند روی این پایگاه بر اساس همین آمار صورت گرفته است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که اساسا ای‌نماد پشتوانه قانونی ندارد و باید قوانین پیرامون آن اصلاح شود و برخی دیگر نیز باور دارند تمام کاری که ای‌نماد انجام می‌دهد توسط بانک‌ها که به این مراکز فروش اینترنتی درگاه آنلاین اعطا می‌کنند نیز قابل اجرا است. می‌توانید درباره ای‌نماد و حواشی آن در این لینک بیشتر بخوانید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • مجید
    مجید | ۷ آذر ۱۳۹۹

    برن گم شن بابا!
    قشنگ دکون دستگاه درست کردن برای خودشون! نماد دو ستاره ۱ و هشتصد؟!

مطالب پیشنهادی