ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

امنیت به زبان ساده: تبلیغ‌افزار چیست و چطور آن را شناسایی کنیم؟

تبلیغ‌افزار نوعی نرم‌افزار است که تبلیغات ناخواسته را روی کامپیوتر شما به نمایش درمی‌آورد. برنامه‌های تبلیغ‌افزار معمولا به نمایش تبلیغات به صورت پاپ‌آپ می‌پردازند و قادر به تغییر دادن صفحه هوم در مرورگر شما، افزودن ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۶ آذر ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

تبلیغ‌افزار نوعی نرم‌افزار است که تبلیغات ناخواسته را روی کامپیوتر شما به نمایش درمی‌آورد. برنامه‌های تبلیغ‌افزار معمولا به نمایش تبلیغات به صورت پاپ‌آپ می‌پردازند و قادر به تغییر دادن صفحه هوم در مرورگر شما، افزودن جاسوس‌افزار به سیستم، یا خیلی ساده بمباران دیوایس شما با محتویات تبلیغاتی هستند.

تبلیغ‌افزار نامی واضح و متخصر برای بسیاری از برنامه‌هایی است که ناخواسته سر از سیستم در می‌آورند. چیزی که درباره‌اش صحبت می‌کنیم نه ویروس است و نه از خصیصه‌های بدخواهانه بسیاری از بدافزارهای موجود در سطح اینترنت برخوردار شده. اما اشتباه نکنید، اگر تبلیغ‌افزار راهش را به سیستم شما باز کند، باید در هر صورت از شر آن خلاص شوید. نه‌تنها وجود تبلیغ‌افزار می‌تواند تبدیل به یک سردرد واقعی شود، بلکه در طولانی‌مدت به دستگاه‌تان نیز آسیب می‌زند.

تبلیغ‌افزار از مرورگر شما برای جمع‌آوری تاریخچه شما در سطح وب استفاده می‌کند تا «تبلیغاتی هدفمند» را بسته به تمایلات شما به نمایش در آورد. در بهترین حالت، آلودگی سیستم به تبلیغ‌افزار تنها باعث آزار می‌شود. اما اگر بدترین شرایط را در نظر بگیریم، مرورگر شما حسابی سنگین خواهد شد و بعد از مدتی، به شکلی بسیار کند به اجرا در آمده و نیازهای شما را برطرف می کند.

اصلی‌ترین دلیل وجود تبلیغ‌افزار، جمع‌آوری اطلاعات راجع به شما است تا سازندگانش به کمک این داده‌ها، قادر به نمایش تبلیغ و کسب درآمد دلاری باشند. هنگام یافتن چنین برنامه‌ای در کامپیوتر به آن Adware گفته می‌شود، اما در دنیای دیوایس‌های موبایل نام «Madware» برای آن انتخاب شده است.

تبلیغ‌افزار موبایل

موبایل‌های هوشمند و دیگر دیوایس‌های متصل به اینترنت به دو شکل مختلف می‌توانند به تبلیغ‌افزار آلوده شوند: یا از طریق آسیب‌پذیری‌های موجود در مرورگر یا از طریق اپلیکیشن‌های مخرب. اپلیکیشن‌های مخرب در واقع‌ اپ‌هایی بدخواهانه هستند که می‌توانند راه هرگونه بدافزار ممکن را به درون سیستم شما باز کنند.

  • درست مشابه کامپیوتر، امکان ورود تبلیغ‌افزار از طریق آسیب‌پذیری‌های مرورگری که اجازه نمایش پاپ‌آپ می‌دهد وجود دارد.
  • وقتی یک اپلیکیشن مخرب به تبلیغ‌افزار آلوده شده باشد، ممکن شاهد بمباران تبلیغاتی باشید که به هیچ وجه تمامی ندارند.

چطور تبلیغ‌افزار راهش را به کامپیوتر باز می‌کند؟

دو راه کلی برای مواجهه با تبلیغ‌افزار روی سیستم کامپیوتر وجود دارد.

  • در یک مورد، ممکن است به دانلود نرم‌افزاری بپردازید که حاوی تبلیغ‌افزار است - نرم‌افزارهایی معمولا رایگان یا اشتراکی- و بدافزار بدون اطلاع شما نصب می‌شود.
  • متد دوم از طریق وب‌سایت‌های مخرب است. این وب‌سایت‌ها می‌توانند به تبلیغ‌افزار آلوده باشند که از آسیب‌پذیری‌های مرورگر شما سوء استفاده کرده و بدون اطلاع شما، بدافزار را دانلود کنند.

چطور وجود تبلیغ‌افزار را در سیستم شناسایی کنیم؟

کند شدن کامپیوتر: اگر متوجه شده‌اید که برخی برنامه‌ها به شکلی بسیار کندتر به اجرا در می‌آیند یا مستندات نیازمند زمان زیادی برای باز شدن هستند، به احتمال زیاد کامپیوترتان به یک بدافزار آلوده است. تبلیغ‌افزارها از سرعت پردازنده دیوایس می‌کاهند و حجم زیادی از حافظه را اشغال می‌کنند. بنابراین پرفورمنس کلی سیستم به شکلی قابل توجه کاهش می‌یابد.

بمباران تبلیغات: هنگام گشت‌وگذار در سطح وب، کاملا طبیعی است که هر از چندگاهی با تبلیغات پاپ‌آپ مواجه شوید. گاهی هم نرمال است که تبلیغاتی مشابه به آنچه پیشتر سرچ کرده‌اید مشابه کنید. با این همه، اگر سیستم‌تان با تبلیغات پاپ‌آپ بمباران شده یا تبلیغاتی دریافت می‌کنید که بستن‌شان دشوار است یا اینکه دائما به صفحاتی آکنده از تبلیغ هدایت می‌شوید، آن موقع می‌توان با قطعیت گفت که سیستم به تبلیغ‌افزار آلوده است.

کرش کردن مداوم: آیا نرم‌افزارهای شما به صورت مداوم و بدون دلیل مشخصی کرش می‌کنند؟ آیا تمام دیوایس‌تان به ناگاه فریز می‌شود؟ این‌ها همه از علائم آلودگی به بدافزار هستند.

تغییر صفحه هوم مرورگر: تبلیغ‌افزار به ایجاد تغییراتی در صفحه هوم مرورگر شما نیز معروف هستند. این بدافزار ممکن است شما را به صفحه‌ای جدید هدایت کند که راه را برای نصب تبلیغ‌افزارهای بیشتر یا دیگر اشکال بدافزار باز خواهد کرد.

سرعت پایین اینترنت: تبلیغ‌افزارها می‌توانند سرعت اتصال اینترنت را کاهش دهند، زیرا به دانلود حجم عظیمی از تبلیغات از سراسر اینترنت می‌پردازند.

اگر هرکدام از این علائم را در سیستم خود مشاهده کرده‌اید، باید به سراغ ابزارهای حذف تبلیغ‌افزار بروید که بسیاری از آن‌ها به صورت کاملا رایگان در دسترس قرار دارند و هم تبلیغ‌افزارها و هم دیگر بدافزارها را از سیستم حذف می‌کنند.

چطور از خود در برابر تبلیغ‌افزار محافظت کنیم؟

یک استراتژی هوشمندانه برای محافظت از کامپیوتر و دیوایس موبایل در برابر تبلیغ‌افزارها، استفاده از نرم‌افزارهای امنیتی و آنتی ویروس و به‌روز نگه داشتن آن‌هاست. از سوی دیگر، در انتخاب وب‌سایت‌هایی که از آن‌ها بازدید می‌کنید، دقت فراوان نشان دهید. اگر وارد وب‌سایتی شدید که کند بود، اسپم به نمایش درمی‌آورد و باعث ایجاد لگ در سیستم می‌شد، به احتمال زیاد مشغول نصب یک نرم‌افزار است و باید فورا آن را ترک کنید.

به صورت مشابه، در نصب نرم‌افزارهای جدید نیز دقت به خرج دهید. هیچوقت هیچ نرم‌افزاری را از جایی به جز استورهای رسمی دانلود نکنید. حتی دانلود از استورهای رسمی هم همواره امنیت ۱۰۰ درصدی را تضمین نمی‌کند و بهتر است به مطالعه نقدهای رسمی و نقدهای کاربران نیز بپردازید. هیچوقت روی تبلیغات پاپ‌آپ کلیک نکنید و همین موضوع راجع به کلیک کردن روی لینک‌های ارسال شده از سوی افرادی که نمی‌شناسیدشان نیز مصداق دارد.

و در نهایت هر زمان که یک به‌روزرسانی تازه برای سیستم عامل کامپیوتر یا موبایل عرضه می‌شود، باید فورا روند دانلود و نصب را آغاز کنید و تعلل به خرج ندهید. یکی از روش‌های مورد استفاده از سوی هکرها، سوء استفاده از آسیب‌پذیری‌های موجود در سیستم‌هایی است که به‌روزرسانی نشده‌اند و یک سیستم عامل یا اپلیکیشن قدیمی را به اجرا در می‌آورند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی