ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نتایج یک مطالعه گسترده: جهش ویروس کرونا باعث افزایش قدرت شیوع نشده است

مطالعات گسترده متخصصان ژنتیک کالج لندن روی 10 هزار جهش ویروس کرونا نشان می‌دهد برخلاف بررسی‌های قبلی ویروس کرونای جهش یافته از نظر شدت عفونت و سرعت سرایت خطرناک‌تر نیست. از زمان همه گیری کرونا ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۷

مطالعات گسترده متخصصان ژنتیک کالج لندن روی 10 هزار جهش ویروس کرونا نشان می‌دهد برخلاف بررسی‌های قبلی ویروس کرونای جهش یافته از نظر شدت عفونت و سرعت سرایت خطرناک‌تر نیست.

از زمان همه گیری کرونا خبرهای مختلفی در مورد ویروس جهش یافته منتشر می‌شود و همواره این سوال در ذهن ایجاد می‌شود که آیا واقعا کرونای جهش یافته کشنده‌تر است یاخیر.

«انجمن GAVI» در مورد این موضوع توضیحاتی منتشر کرده است. این انجمن معتقد است که همه ویروس‌ها جهش پیدا می‌کنند؛ ‌اما در اکثر مواقع جهش ویروس ارتباطی با کشنده‌تر یا عفونی‌تر شدن آن ندارد.

در بیاینیه اخیر GAVI به این موضوع اشاره شده است:

«جهش در واقع تغییر ژنوم ویروس است. وقتی ویروس تکثیر می‌شود، ژنوم نیز تکثیر می‌شود و ممکن است در این فرآیند توانایی زنده ماندن ویروس با تاثیرات مثبت و منفی همراه باشد. گاهی هم ممکن است تکثیر ویروس بدون تغییر و تاثیرات جانبی رخ دهد.»

تاکنون تحقیقات بسیاری در مورد ویروس SARS-CoV-2 از اواخر 2019 تاکنون انجام شده است. «لوسی ون دورپ» از انستیتوی ژنتیک کالج لندن از همان ابتدا تغییر ژنومی ویروس را دنبال می‌کند. وی می‌‌گوید:

«تعداد ژنوم‌های ایجاد شده SARS-CoV-2 در تحقیقات علمی حیرت انگیز است. ازهمان ابتدای همه گیری کرونا متوجه شدیم که با تجزیه و تحلیل مقدار زیادی داده در مورد جهش‌های ویروس مواجه هستیم و به روش‌های جدیدی در بررسی نیاز داریم.»

در مطالعه جدید، محققان داده‌های مربوط به ژنوم ویروس در بیش از 40 هزار نفر را در 99 کشور جهان بررسی کردند. محققان در حدود 12706 جهش ژنومی منحصر به فرد و 185 جهش خاص که حداقل سه بار به صورت مستقل به وجود آمده بودند را کشف کردند.

پس از تشکیل درخت تکامل برای هر یک از این جهش‌ها، محققان شواهدی مبنی بر اینکه ویروس در جهش‌های مختلف از نظر شدت عفونت یا سرعت انتقال خطرناک‌تر شده پیدا نکردند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی