ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

زمین ۲ هزار سال نوری از تصورات قبلی به سیاهچاله کهکشان راه‌شیری نزدیکتر است

اخترشناسان با فناوری‌های جدید موفق به ارائه نقشه جدیدی از کهکشان راه شیری شده‌اند. در نقشه جدید، موقعیت منظومه شمسی آنطوری که تاکنون تصور می‌کردیم نیست. دانشمندان با استفاده از بهترین فناوری‌ها و تکنیک‌های موجود، ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۷ آذر ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۹

اخترشناسان با فناوری‌های جدید موفق به ارائه نقشه جدیدی از کهکشان راه شیری شده‌اند. در نقشه جدید، موقعیت منظومه شمسی آنطوری که تاکنون تصور می‌کردیم نیست.

دانشمندان با استفاده از بهترین فناوری‌ها و تکنیک‌های موجود، به سختی تلاش می‌کنند تا نقشه‌های سه بعدی کهکشان راه شیری را اصلاح کنند. اخترشناسان با استفاده از سیستم کالیبراسیون ژاپنی «VERA» به داده‌های جدیدی دست یافته‌اند. این سیستم از تعدادی تلسکوپ رادیویی در سراسر مجمع الجزایر ژاپن استفاده می‌کند و داده‌های آنها را با یکدیگر ترکیب می کند.

یافته‌های جدید نشان می‌دهد منظومه شمسی به مرکز کهکشان راه شیری نزدیک‌تر است. سال گذشته، «GRAVITY» فاصله منظومه شمسی تا مرکز کهکشان راه شیری را 26673 سال نوری اعلام کرد. اندازه گیری‌های مبتنی بر سیستم VERA این فاصله را 25800 سال نوری نزدیکتر اعلام کرده است. از سوی دیگر، سرعت حرکت منظومه شمسی نیز 277 کیلومتر در ثانیه تعیین شده که بیشتر از سرعت مشخص شده قبلی است.

نقشه برداری دو بعدی از موقعیت مکانی سیاره‌ها و سایر اجرام کیهانی کار نسبتا ساده‌ای است؛ اما مشخص کردن فاصله اجرام در نقشه برداری دو بعدی کار بسیار دشواری است.

تعیین فاصله بین سیاره‌ها و اجرام آسمانی از زمین موضوع مهمی است و خبر از میزان درخشش و نور اجرام آسمانی می‌دهد. مثلا بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که ستاره «Betelgeuse» نزدیک‌تر از فاصله اندازه گیری شده قبلی به زمین قرار گرفته است. در نتیجه به اندازه‌ای که پیشتر تصور می‌شد، بزرگ و درخشان نیست.

 

یکی دیگر از اجرام آسمانی، «CK Vulpeculae» است؛ ستاره ای که 350 سال پیش منفجر شد. این جرم آسمانی نیز بسیار دورتر از آن چیزی است که پیشتر تصور می‌شد. در نتیجه می‌توان گفت که انفجاری روشن‌تر و پرانرژی‌تر از آنچه پیشتر برآورد شده داشته است.

از سال 2000 تاکنون از سیستم VERA استفاده می‌شود تا اخترشناسان بتوانند محاسبه دقیق‌تری از فاصله ستاره‌ها با کمک ساطع کردن امواج رادیویی ارائه دهند. ستاره‌ها برای مدت زمانی بیش از یک سال رصد می‌شوند و موقعیت آنها نسبت به سایر ستارگان دورتر بررسی می‌شود.

با استفاده از تغییر موقعیت ستاره‌ها، فاصله دقیق‌تر آنها محاسبه می‌شود. اندازه‌گیری‌های نجومی با استفاده از این فناوری دقت فوق‌‌العاده بالایی دارد.

ستاره شناسان از این روش برای اصلاح موقعیت منظومه شمسی در کهکشان راه شیری استفاده کرده‌اند. برهمین اساس نخستین کاتالوگ نجومی VERA شامل 99 جرم آسمانی اوایل سال جاری میلادی منتشر شد. به علاوه مشاهدات دیگر ستاره شناسان، نقشه موقعیت و سرعت آن اجرام را ارائه داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی