ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

نسل جدید نیسان رونیز (اکس-ترا) با تمرکز بر عملکرد آفرود معرفی شد

اکس-ترا (X-Terra) یکی از شاسی‌بلندهای کمتر شناخته شده نیسان در بازارهای بین‌المللی است که بین سال‌های 1999 الی 2015 روی خط تولید قرار داشت. این شاسی‌بلند آفرود در دو نسل راهی بازار شد و هر ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۷ آذر ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

اکس-ترا (X-Terra) یکی از شاسی‌بلندهای کمتر شناخته شده نیسان در بازارهای بین‌المللی است که بین سال‌های 1999 الی 2015 روی خط تولید قرار داشت. این شاسی‌بلند آفرود در دو نسل راهی بازار شد و هر دو نسل آن از پلتفرمی مشترک با پیکاپ فرانتیر سود می‌بردند.

نسل اول نیسان اکس-ترا

اما نکته جالب اینکه اکس-ترا طعم حضور در خیابان‌های ایران را نیز چشیده است، البته با هویتی دیگر. این خودرو از سال 1382 تا 1389 با نام رونیز توسط پارس خودرو مونتاژ شد و به واسطه توانایی‌های آفرود مناسب توانست در بازار بدون تنوع کشور ما به محبوبیتی نسبی دست پیدا کند.

نیسان اکس‌-ترا در سایر بازارها، از جمله بازار بسیار رقابتی ایالات متحده که پر است از انواع شاسی‌بلند جان‌سخت آفرود، شرایط دشواری را تجربه می‌کرد. مصرف سوخت زیاد، الزامی شدن برخی استانداردهای ایمنی، سخت‌گیرانه‌تر شدن قوانین مربوط به میزان آلایندگی و مهم‌تر از همه افت فروش اکس‌-ترا، نیسان را مجبور کرد پس از مدل 2015 به تولید این خودرو پایان دهد.

نسل دوم نیسان اکس-ترا

حال با داغ‌تر شدن بازار اتومبیل‌های شاسی‌بلند و کراس‌اوور، نیسان تصمیم گرفته اکس-ترا را احیا نموده و بعد از 5 سال غیبت، مجددا این خودرو را راهی خیابان‌ها کند.

نسل سوم نیسان اکس-ترا؛ این خودرو در جایگاهی مابین اکس-تریل و پاترول قرار می‌گیرد

نسل جدید اکس‌-ترا باز هم از پلتفرمی مشترک با فرانتیر (بخوانید ناوارا) بهره می‌برد. این نسل در واقع همان مدل ترا (Terra) است که با چهره و نامی متفاوت در خاورمیانه به فروش خواهد رسید. شاید بدانید نیسان ترا دارای سه ردیف صندلی بوده و دو سال پیش در نمایشگاه خودروی پکن رونمایی شد.

نیسان ترا 2018

در مقایسه با ترا، اکس-ترا 2021 طراحی بروزتری داشته و مدرن‌تر دیده می‌شود. از جمله ویژگی‌های ظاهری شاخص این شاسی‌بلند ژاپنی باید به مواردی مثل جلوپنجره V شکل حجیم، سپرهای عضلانی با سینی محافظ، چراغ‌های LED جلو و عقب، گلگیرهای متورم و اسپویلر انتهای سقف اشاره کرد.

در داخل کابین نمایشگر 9 اینچی مربوط به سیستم اینفوتینمنت بیش از هر چیز دیگر جلب توجه می‌کند. در زیر این نمایشگر که با اپل کارپلی و اندروید اتو سازگاری دارد، چند دکمه و کلید برای کنترل سیستم تهویه مطبوع تعبیه شده است.

مجموعه نشان‌دهنده‌های حاضر در پشت فرمان نیسان اکس-ترا 2021 حاصل ترکیب سنت و مدرنیته است. در این بخش سرعت‌سنج و دورشمار موتور از نوع عقربه‌ای هستند، اما در بین آنها یک نمایشگر دیجیتال برای ارائه اطلاعات بیشتر قرار دارد.

نیسان برای سرگرم کردن سرنشینان شاسی‌بلند هفت نفره خود، یک نمایشگر سقفی تدارک دیده است. این نمایشگر 11 اینچی به صورت تاشو طراحی شده و در مواقع عدم نیاز، در سقف جمع می‌شود. سقف اکس-ترا علاوه‌بر نمایشگر، میزبان کنترل‌کننده‌های اختصاصی سیستم تهویه است که با کمک آنها سرنشینان ردیف دوم و سوم می‌توانند دمای دلخواه را تنظیم کنند.

ارتفاع صندلی‌های ردیف دوم و سوم به صورت پلکانی بیشتر می‌شود تا همه سرنشینان امکان تماشای نمایشگر را داشته باشند
به منظور کاهش خستگی در طول سفرها، صندلی‌های موسوم به Zero Gravity در ردیف اول و دوم نصب شده است
آینه دید عقب اکس‌ترا از نوع دیجیتال است

نسل سوم نیسان اکس-ترا با یک موتور 2.5 لیتری چهار سیلندر بنزینی در خاورمیانه عرضه خواهد شد. این موتور توانایی تولید 165 اسب بخار قدرت و 241 نیوتن متر گشتاور را دارا بوده و با کمک گیربکس هفت سرعته خودکار دو یا هر چهار چرخ را (بسته به تریم) به حرکت وادار می‌کند.

اگر چه میزان خروجی موتور اکس-‌ترا 2021 برای مسیرهای آفرود کافی به نظر نمی‌رسد، اما نسخه‌های چهار چرخ محرک این خودرو به امکاناتی مثل قفل دیفرانسیل عقب الکترونیکی، محدود کننده لغزش دیفرانسیل، دستیار پایین آمدن از سراشیبی و دستیار شروع حرکت در سربالایی قابل تجهیز هستند. حالت 4LO گیربکس هم مکمل سیستم‌ها و آپشن‌های آفرود اکس-ترای جدید است.

فروش اکس-ترا از ماه آینده میلادی در خاورمیانه آغاز خواهد شد. در رابطه با قیمت، نیسان فعلا حرفی به میان نیاورده؛ همچنین هنوز مشخص نیست که آیا خودروساز ژاپنی این شاسی‌بلند آفرود را در سایر بازارها نیز عرضه خواهد کرد یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی