ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

7 راهکار مفید و کاربردی برای غلبه بر خود کم بینی

خود کم بینی شبیه سرطان است و با یک فکر اشتباه آغاز می‌شود و می‌‌تواند کل افکار زندگی را آلوده کند. افراد خود کم بین، معمولا توانمندی‌های خود را نمی‌بینند و خودشان و کارهایی که ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۷ آذر ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۷

خود کم بینی شبیه سرطان است و با یک فکر اشتباه آغاز می‌شود و می‌‌تواند کل افکار زندگی را آلوده کند. افراد خود کم بین، معمولا توانمندی‌های خود را نمی‌بینند و خودشان و کارهایی که انجام می‌دهند را کم ارزش یا بی‌ارزش می‌دانند. به همین دلیل در زندگی شغلی و شخصی با مشکلات بسیاری روبرو می‌شوند.

در این مقاله قصد داریم 7 راهکار مفید و کاربردی برای غلبه برخود کم ‌بینی و تجربه زندگی شادتر را مرور کنیم. زمان آن فرا رسیده است که تغییری در زندگی شغلی و شخصی خود ایجاد کنید. اگر تاکنون تجربه‌‌های داشته‌اید، از همین لحظه شروع کنید.

1- خود را با دیگران مقایسه نکنید

خودتان باشید، همانی که هستید. هر کسی ویژگی‌های منحصر به فرد اخلاقی و شخصیتی دارد. نباید به اشتباه خودتان را با دیگران مقایسه کنید.

از سوی دیگر باید به این نکته نیز توجه کنید که گاهی ما تنها ویترین و ظاهر زندگی سایرین را می‌بینیم. از طریق اطلاعات منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و اینستاگرام نمی‌توان در مورد کسی قضاوت کرد.

گاهی زندگی فرد تفاوت زیادی با آنچه در فضای مجازی دیده می‌شود، دارد. اگر شما محصولی تولید کنید، به مردم در مورد مشکلات محصول حرفی نمی‌زنید. دیگران نیز در فضای مجازی، دردها و مشکلات خود را مطرح نمی‌کنند. عموما مردم روزهای بد خود را با شما درمیان نمی‌گذارند و تنها ویترین اتفاقات خوب را به نمایش می‌گذارند. پس خودتان را با بخش نمایشی و مثبت زندگی دیگران مقایسه نکنید.

2- اضطراب رسیدن به نتیجه را کنار بگذارید

برخی افراد به شدت روی جزئیات تمرکز می‌‌کنند و اصل موضوع را از دست می‌‌دهند. روی موضوعات بزرگ‌تر و حیاتی‌تر زمان و انرژی بگذارید و جزئیات را رها کنید. اگر در زندگی به دنبال آرامش، شادی و موفقیت هستید، روی همین موضوعات متمرکز شوید.

هدف اصلی زندگی را دنبال کنید. اگر روی اهداف خود تمرکز کنید، همان را جذب خواهید کرد. زمان و انرژی خود را روی اهداف بزرگ بگذارید. بهترین‌ها را برای خود تجسم کنید. در این صورت نگرانی و اضطراب از شما دور می‌شود.

هر روز روی مسئولیت‌ها و اهدافی که دارید تمرکز کنید. سعی کنید برای هر روز برنامه‌ای داشته باشید و صبح را با انرژی آغاز کنید. هر روز عشق را از خود ساطع کنید تا همان را از هستی دریافت کنید.

وقتی کارها را با انرژی پیش می‌برید، دیگر دلیلی برای اضطراب و نگرانی در مورد نتیجه کار نخواهید داشت.

3- آگاهانه، مثبت اندیشی را در پیش بگیرید

مثبت اندیشی نیز مانند بسیاری دیگر از مسایل زندگی، یک نوع انتخاب است. می‌توانید مثبت اندیشی را انتخاب کنید و در هر رخدادی، خوب‌ترین ها را ببینید.

به نیمه پر لیوان نگاه کنید. خطرات و مشکلات زندگی وجود دارند؛ اما می‌توانیم با نگاه دیگری به مسایل از آنها درس بگیریم و وضعیت خود را تغییر دهیم.

زندگی لحظات شیرین خودش را هم دارد. زمان را از دست ندهید و انرژی خود را برای جنگیدن با زندگی هدر ندهید. این انتخاب شما است که در این لحظه شاد باشید یا افسرده وغمگین؛ پس آگاهانه زندگی شاد و همراه با آرامش را انتخاب کنید.

4-  اگر قول می‌دهید، عمل کنید

اگر حرفی می‌زنید و قولی می‌دهید، آن را به انجام برسانید. اگر قراری با خودتان یا دیگران می‌گذارید پای حرفتان بایستید یا از همان ابتدا چنین قولی ندهید. حتی اگر در درون با خودتون تصمیم گرفتید کاری را انجام دهید، به خودتان وفادار باشید و زیر حرفتان نزنید.

احساس عدم پای‌بندی به حرف و قول‌هایتان می‌تواند از درون به شما آسیب برساند.

به جای مضطرب بودن، دست به کار شوید و فقط کارها را انجام دهید. در طولانی مدت چنین رویکردی به شما حس بهتری می‌دهد و باعث می‌شود کمتر احساس خودکم‌بینی کنید. به جای فکرکردن و مضطرب شدن در مورد وعده‌ها و قول‌هایی که به خودتان و دیگران داده‌اید، آستین را بالا بزنید و اقدام کنید.

5-  خودتان را بشناسید

هر کسی نقاط قوت و ضعف خودش را دارد. دیگران نمی‌توانند از نقاط ضعف شما سو استفاده کنند؛ اما خودتان می‌تواند به رشد و تقویت شخصیت خودتان کمک کنید.

ارزش خودتان را بدانید. سعی کنید بیشتر نقاط قوت و ضعف خودتان را بشناسی. شما موجودی ارزشمند هستید که باید بتوانید نقاط قوت خود را بشناسید و آنها را تقویت کنید. بهترین و باارزش‌ترین کاری که می‌توانید را در این دنیا انجام دهید.

وقتی خودتان را به صورتی واقع گرایانه می‌شناسید، دیگر غرق در نقاط ضعف خود نمی‌شوید و کمتر احساس خود کم‌بینی می‌کنید. در واقع می‌دانید در کنار تقاط ضعف، نقاط مثبتی هم دارید.

6- لیاقت بهترین‌ها را دارید

وقتی همه کارهای لازم را انجام داده‌اید، لیاقت نشستن بر سکوی موفقیت را دارید. افکاری که باعث می‌شوند خود کم‌بینی را تجربه کنید، کنار بگذارید. شما لیاقت بهترین‌ها را دارید؛ پس نگذارید افکار بی‌ارزش شما را از جایگاهی که هستید به پایین بکشاند.

7-  به خودتان پاداش بدهید

زندگی فقط بیدارشدن، خوابیدن و کار کردن نیست. هر روز کارهای مهم و مرتبط با هدف زندگی‌‌تان را انجام دهید. وقتی بهترین عملکرد را در هر روز از خود به نمایش می‌گذارید، بعدا جای پشیمانی باقی نمی‌ماند و خود را سرزنش نخواهید کرد.

برخی افراد بعد از اتمام کار، دچار خودخوری می‌شوند و کارهایی که انجام داده‌اند را زیر سوال می‌برند. وقتی در لحظه حال و همین امروز بهترین کارها را انجام داده‌اید، دیگر دلیلی برای خود کم‌بینی وجود ندارد. دارایی واقعی شما همین امروز است. امروز را در کنترال خودتان دربیاورید و دیروز را رها کنید. برای کارهای خوبی که انجام داده‌اید به خودتان پاداش بدهید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی