ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

فضاپیمای ژاپن به زودی نمونه‌ای از سیارک «ریوگو» را در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد

ژاپن در حال انجام یک ماموریت فضایی به نام «هایابوسا ۲» است که هدف از آن، بازگرداندن نمونه‌ای از سیارک «ریوگو ۱۶۲۱۷۳» است. حالا فضاپیمای ژاپن در حال نزدیک شدن به زمین و تحویل اولین ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۸ آذر ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۰

ژاپن در حال انجام یک ماموریت فضایی به نام «هایابوسا ۲» است که هدف از آن، بازگرداندن نمونه‌ای از سیارک «ریوگو ۱۶۲۱۷۳» است. حالا فضاپیمای ژاپن در حال نزدیک شدن به زمین و تحویل اولین نمونه سیارکی به دانشمندان است.

دانشمندان به دنبال کشف منبع حیات زمینی روی سیارک‌ها هستند و به همین علت می‌خواهند به نمونه‌های آن‌ها دست پیدا کنند. ناسا با فضاپیمای «OSIRIS-REx» به دنبال برگرداندن نمونه‌ای از سیارک «بنو» به زمین است. این فضاپیما ماه گذشته روی سطح این سیارک فرود آمد، با این حال آژانس فضایی ژاپن به نام «جاکسا» (JAXA) جلوتر از ناسا است.

ژاپن با ماموریت هایابوسا ۲ نمونه‌ای از سیارک ریوگو را به دست محققان می‌رساند. کاوشگر جاکسا که نزدیک به یک سال پیش از ریوگو جدا شد، حالا در نزدیکی زمین قرار دارد و آماده تحویل محموله خود است. دانشمندان انتظار دارند در تاریخ ۱۶ آذر در منطقه «وومرا» استرالیا به نمونه سیارک ریوگو دست پیدا کنند.

این ماموریت تفاوت چندانی با ماموریت ناسا ندارد و هدف از انجام آن، کاوش روی سطح سیارک به وسیله فضاپیما ژاپن و در نهایت جمع‌آوری نمونه از آن بود. این فضاپیما برای دسترسی به نمونه تازه، یک دهانه روی ریوگو را با یک توپ منفجر کرد و در نهایت توانست نمونه‌ای با وزن ۱۰۰ میلی گرم را جمع‌آوری کند.

سیارک

اگرچه این نمونه وزن کمی دارد، اما در حال صحبت درباره یک سنگ فضایی هستیم که با سرعت در اطراف خورشید می‌چرخد. دانشمندان برای اطلاع از محتوای روی این سیارک، به نمونه با وزن بالا نیازی ندارند و امیدوارند همین نمونه اسرار سیارک‌ ریوگو را فاش کند. علاوه بر این انتظار می‌رود توسط این نمونه به منشا حیات در زمین نیز پی ببریم.

با توجه به رسیدن این نمونه به زمین و همچنین ماموریت ناسا، در آینده نه چندان دور به اطلاعات زیادی درباره سنگ‌های فضایی دست پیدا خواهیم کرد. این احتمال وجود دارد که ماموریت هایابوسا ۲ با مشکل مواجه شود و به نمونه ریوگو دست پیدا نکنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی