ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تشخیص زودتر ایدز و بیماری‌های دیگر با نانوذرات الماس کوانتومی

پژوهش جدیدی که به سرپرستی «کالج دانشگاهی لندن» (UCL) انجام شده، مشخص می‌کند که از نانوذرات الماس می‌توان برای بهبود عملکرد تست‌های تشخیص بیماری استفاده کرد که نتیجه آن می‌تواند تشخیص زودتر بیماری‌هایی مانند ایدز و ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۸ آذر ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰

پژوهش جدیدی که به سرپرستی «کالج دانشگاهی لندن» (UCL) انجام شده، مشخص می‌کند که از نانوذرات الماس می‌توان برای بهبود عملکرد تست‌های تشخیص بیماری استفاده کرد که نتیجه آن می‌تواند تشخیص زودتر بیماری‌هایی مانند ایدز و حتی کرونا باشد.

در تست‌های مربوط به تشخیص بیماری ایدز از نانوذرات طلا استفاده می‌شود. حالا پژوهشگران متوجه شده‌اند که با نانوذرات الماس می‌توانند حساسیت این آزمایش‌ها را تا هزاران برابر افزایش دهند، البته می‌توان از آن برای تشخیص بیماری‌های دیگر نیز استفاده کرد.

استاد دانشگاه UCL و نویسنده ارشد مقاله جدید، «ریچل مک‌کندری» اعلام کرده:

«تحقیق اثبات مفهوم ما نشان می‌دهد که چگونه می‌توان از فناوری‌های کوانتومی برای تشخیص سطح فوق‌العاده کم ویروس در نمونه بیمار استفاده کرد که تشخیص زودتر بیماری را ممکن می‌کند. ما روی شناسایی ویروس HIV تمرکز کردیم، اما رویکردمان بسیار انعطاف‌پذیر است و به راحتی می‌تواند با بیماری‌ها و نشانگرهای زیستی دیگر سازگار شود.

ما می‌خواهیم این رویکرد را با کووید-۱۹ تطبیق دهیم و در این زمینه کار می‌کنیم. به باور ما، این فناوری جدید به نفع بیماران خواهد بود و از مردم هم در برابر بیماری‌های واگیردار محافظت می‌کند.»

نانوذرات الماس

اگرچه در حال حاضر بسیاری از خصوصیات نانوذرات الماس تنها در آزمایشگاه نشان داده شده، اما محققان به دنبال توسعه تست‌هایی هستند که نتایج آن‌ها را می‌توان توسط یک گوشی هوشمند یا فلورسانس قابل حمل خواند. این موضوع به معنای امکان انجام آزمایش‌ها در هر زمان و هر مکان بدون نیاز به منابع گسترده است.

نویسنده اول این مقاله به نام دکتر «بن میلر» به این موضوع اشاره کرده که آزمایش‌ها با نانوذرات طلا به تحلیل آزمایشگاهی نیاز ندارند و می‌توان از آن‌ها در زمان عدم دسترسی به منابع مناسب استفاده کرد. با این حال، حساسیت این تست‌ها برای تشخیص بیماری بسیار پایین است و با جایگزینی آن‌ها با نانوذرات الماس، این تیم توانسته بطور چشمگیری حساسیت آن را افزایش دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی