ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان علت احتمالی بروز مشکلات سلامتی در فضانوردان را کشف کردند

فضانوردان اگر مدت زمانی زیادی در فضا باشند، سلامت آن‌ها به احتمال زیاد در معرض خطر قرار می‌گیرد و با مواردی مانند مشکلات قلبی و اختلال خواب مواجه می‌شوند. دانشمندان اخیرا در پژوهشی علت این ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۹ آذر ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰

فضانوردان اگر مدت زمانی زیادی در فضا باشند، سلامت آن‌ها به احتمال زیاد در معرض خطر قرار می‌گیرد و با مواردی مانند مشکلات قلبی و اختلال خواب مواجه می‌شوند. دانشمندان اخیرا در پژوهشی علت این موضوع را «تغییرات میتوکندریایی» اعلام کرده‌اند.

میتوکندری به عنوان نیروگاه سلول شناخته می‌شود و وظیفه تولید انرژی را برعهده دارد. در تحقیقات گذشته موش‌ها با مشکلات چشمی و کبد اغلب دارای اختلالات میتوکندریایی بوده‌اند. فضانورد ناسا، «اسکات کلی» هم احتمالا به علت مشکلات میتوکندریایی با تغییرات در سیستم ایمنی خود در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) در سال ۲۰۱۵ مواجه شده است.

نمونه‌های مایع گرفته شده از بدن فضانوردان دیگر این ادعا که در فضا عملکرد میتوکندریایی تغییر می‌کند را تایید کرده و از آن پشتیبانی می‌کنند. این موفقیت احتمالی در کشف علت ایجاد مشکلات سلامتی برای فضانوردان و مقاله جدید به لطف پلتفرم متن باز «GeneLab» ناسا بدست آمده است.

این ابزار ناسا حجم بالایی از داده‌های بیولوژی فضایی را از سراسر جهان جمع می‌کند که شامل اطلاعات سلول و همچنین RNA ،DNA و پروتئین‌ها می‌شود.

یافته‌های اخیر محققان نگرانی‌ها درباره بروز مشکلات سلامتی در فضانوردان را تقویت می‌کند. این پژوهش می‌تواند چالش‌های جدیدی در برابر سازمان‌های فضایی و فضانوردان قرار دهد، مخصوص که ناسا می‌خواهد چندین سال دیگر تحت پروژه «آرتمیس» انسان‌ها را دوباره روانه ماه کند و مقصد بعدی مریخ خواهد بود.

این کشف محققان می‌تواند برای غلبه بر این مشکلات و چالش‌ها نقش حیاتی ایفا کند. نویسنده اصلی این مقاله، «افشین بهشتی» به ناسا اعلام کرده این یافته‌ها می‌توانند منجر به توسعه اقدامات جدید و داروها برای زندگی طولانی در فضا شوند. با توجه به این موضوع، احتمالا می‌توان با چندین اقدام احتیاطی در مدار یا سفرهایی فضای سالم و ایمن باقی ماند.

این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که مریخ مقصد بعدی انسان‌ها خواهد بود. مدیرعامل تسلا، ایلان ماسک که دومین فرد ثروتمند جهان است می‌خواهد تا سال ۲۰۵۰ نزدیک به ‍۱ میلیون نفر در سیاره سرخ ساکن شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • محمد جواد
    محمد جواد | ۹ آذر ۱۳۹۹

    اوه اوه کچلا همه جا هستن...دیگه آدم جرعت نمی کنه فضا بره...

مطالب پیشنهادی