ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

TSMC
تکنولوژی

TSMC ساخت کارخانه تولید تراشه‌های ۳ نانومتری خود را به پایان رساند

شرکت TSMC ساختار کارخانه خود برای تولید تراشه‌های ۳ نانومتری را تکمیل کرده و به تازگی مراسمی برای جشن گرفتن این موفقیت نیز برگزار کرده است. بر اساس گزارشی جدید، TSMC امیدوار است که تولید ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۹ آذر ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰

شرکت TSMC ساختار کارخانه خود برای تولید تراشه‌های ۳ نانومتری را تکمیل کرده و به تازگی مراسمی برای جشن گرفتن این موفقیت نیز برگزار کرده است.

بر اساس گزارشی جدید، TSMC امیدوار است که تولید تجاری تراشه‌های ۳ نانومتری را از نیمه دوم سال ۲۰۲۲ در این کارخانه آغاز کند. این کمپانی تایوانی به دنبال آغاز تولید آزمایشی این چیپ‌ها در سال جاری میلادی بود، اما شیوع ویروس کرونا برنامه‌های آن را یکسال به تعویق انداخت.

در این گزارش به توافق موسسه تحقیقات نیمه‌هادی تایوان (TSRI) با ARM اشاره شده که امکان دسترسی رایگان محققان تایوانی به مالکیت‌های معنوی ARM را برای اهداف تحقیقاتی فراهم می‌کند.

چیپ‌های ۵ نانومتری به تازگی معرفی شده‌اند که می‌توان به چیپ A14 Bionic اپل، کرین ۹۰۰۰ هواوی و اگزینوس ۱۰۸۰ سامسونگ اشاره کرد. چند روز دیگر چیپست اسنپدراگون ۸۷۵ نیز با این معماری از راه می‌رسد.

با وجود اینکه تراشه‌های ۵ نانومتری عمر بسیار کمی دارند، کمپانی‌ها فعالیت روی نسل آینده چیپ‌ها را آغاز کرده‌اند. نسل آینده پردازنده‌های موبایل‌ها با معماری ۳ نانومتری توسعه پیدا می‌کنند. سامسونگ اخیرا از سرمایه‌گذاری ۱۱۶ میلیارد دلاری روی فناوری تراشه‌های ۳ نانومتری خبر داده است.

کمپانی TSMC

TSMC که بزرگترین تولیدکننده نیمه‌هادی در جهان محسوب می‌شود، سرمایه‌گذاری زیادی روی این فناوری انجام داده است. طبق گزارش‌ها، این کمپانی تایوانی برای تولید تراشه‌های ۳ نانومتری خود همچنان از فناوری FinFET استفاده می‌کند. این فناوری برای چیپ‌های ۵ نانومتری سامسونگ مورد استفاده قرار گرفته، اما این کمپانی کره‌ای برای تراشه‌های ۳ نانومتری به سراغ فناوری GAA می‌رود.

فناوری GAA بر محدودیت‌های فیزیکی پردازش FinFET کنونی غلبه می‌کند که باعث افزایش بهره‌وری می‌شود. TSMC برای تراشه‌های ۲ نانومتری خود از فناوری جدیدی استفاده خواهد کرد که البته تا سال ۲۰۲۴ شاهد تولید انبوه آن‌ها نخواهیم بود.

این کمپانی اخیرا زمینی را در شهر «سینچو» در تایوان خریداری کرده که در آن کارخانه و مرکز تحقیق و توسعه آن برای تراشه‌های ۲ نانومتری تاسیس می‌شود. در این مراکز نزدیک به ۸۰۰۰ نفر مشغول به کار خواهند شد. کارخانه تولید تراشه‌های ۳ نانومتری این کمپانی در پارک علمی جنوب تایوان (STSP) در شهر «تاینان» قرار دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ali_mlk
    ali_mlk | ۱۰ آذر ۱۳۹۹

    بی صبرانه منتظرم ببینم که بعد از لیتوگرافی 2 نانومتری علم چه راهی پیدا میکنه برای ارتقای سطح، چون از لحاظ علمی دیگه امکان پذیر نیست کمتر از 2 نانومتر، و باید یه تکنولوژی جدید و نوپا جایگزین بشه که با توجه به تکنولوژی فوق پیشرفته تر قطعا چندین و چند برابر از قوی ترین پردازنده نسل فعلی باید قوی تر باشه، احتمالا تا اواخر دهه میلادی وارد دنیای جدید تکنولوژی های فوق مدرن میشیم که تکنولوژی رو به درهای جدیدی میبره و سرعت رشد تکنولوژی به طرز فوق العاده ای سریع خواهد شد

مطالب پیشنهادی