ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

هرچه نزدیک‌تر بهتر؛ مقایسه زوم نوت ۲۰ اولترا و S20 اولترا [تماشا کنید]

سامسونگ سال گذشته دو عبارت جدید را به فرهنگ واژگان خود افزود: اولی «اولترا» بود که نشان می‌داد گلکسی S20 اولترا چیزی فراتر از یک پرچمدار معمولی است، و دیگری «زوم فضایی» که به قابلیت ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۹ آذر ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۰

سامسونگ سال گذشته دو عبارت جدید را به فرهنگ واژگان خود افزود: اولی «اولترا» بود که نشان می‌داد گلکسی S20 اولترا چیزی فراتر از یک پرچمدار معمولی است، و دیگری «زوم فضایی» که به قابلیت بزرگ‌نمایی فوق‌العاده این گوشی ۱۴۰۰ دلاری اشاره داشت. این ویژگی به‌قدری اهمیت داشت که سامسونگ خویشتن‌داری را کنار گذاشت و عبارت 100X Space Zoom را روی ماژول دوربین نوشت. چند ماه گذشت و دومین اولترا هم به خانواده پرچمداران سامسونگ پا گذاشت، ولی بدون «زوم فضایی». شرکت کره‌ای این‌بار از عبارت «سوپر رزولوشن» برای توصیف قابلیت بزرگ‌نمایی ۵۰ برابری گلکسی نوت ۲۰ اولترا استفاده کرد. می‌دانیم که این مقدار بزرگ‌نمایی کاملاً اپتیکال نیست و مقداری زوم دیجیتال و پردازش نرم‌افزاری هم در آن دخیل است. سؤال این‌جاست که کدام‌یک بهتر عمل می‌کند؟ به بیان دقیق‌تر، دوربین تله‌فوتو گلکسی S20 اولترا بهتر عکس می‌گیرد یا گلکسی نوت ۲۰ اولترا؟ در ویدیوی زیر به این سؤال پاسخ می‌دهیم.

برای بررسی و مقایسه قابلیت بزرگ‌نمایی دو پرچمدار اخیر سامسونگ، شرکت داریا همراه -وارد کننده رسمی محصولات سامسونگ- گوشی‌های گلکسی S20 اولترا و گلکسی نوت ۲۰ اولترا را در اختیار ما قرار داد. ابتدا بیایید نگاهی به مشخصات سخت‌افزاری دوربین تله‌فوتو این دو گوشی بیندازیم.

دوربینهای واید و اولتراواید این دو گوشی کاملاً یکسان هستند ولی در مورد دوربین‌های تله‌فوتو با وضعیت متفاوتی روبرو هستیم. دوربین تله‌فوتو گلکسی S20 اولترا سنسور بسیار بزرگ‌تری دارد ولی به ۴ برابر زوم اپتیکال محدود است. اولترای جدیدتر سنسور کوچک‌تری دارد ولی در عوض می‌تواند تا ۵ برابر به شکل اپتیکال زوم کند. زوم‌های بالاتر در هر دو گوشی به روش هیبریدی و دیجیتال صورت می‌گیرد. به همین دلیل با افت کیفیت نسبی روبرو هستیم.

گلکسی S20 اولترا دکمه‌های زوم ۲، ۴، ۱۰، ۳۰ و ۱۰۰ برابری دارد و گلکسی نوت ۲۰ اولترا هم دکمه‌های زوم ۲، ۴، ۱۰، ۲۰ و ۵۰ برابری را در اختیار شما می‌گذارد، اما با انتخاب دوربین تله‌فوتو در هر دو گوشی به بزرگ‌نمایی ۵ برابری می‌رسید. زوم ۲ برابری در هر دو گوشی به شکل دیجیتال روی سنسور اصلی انجام می‌شود و مقایسه آنها بی‌فایده است. زوم ۴ برابری در گلکسی S20 اولترا به شکل اپتیکال و در دیگری به شکل دیجیتال انجام می‌شود و نمی‌توان آنها را با یکدیگر مقایسه کرد. زوم‌های بالای ۱۰ برابر هم افت کیفیت محسوسی دارند. بنابراین من زوم‌های ۵ و ۱۰ برابری را برای این مقایسه اصلی انتخاب کردم که هم کیفیت بسیار خوبی دارند و هم با شرایط نسبتاً مشابهی در هر دو گوشی انجام می‌شوند.

با این مقدمات به سراغ مقایسه بزرگ‌نمایی دو گوشی پرچمدار سامسونگ یعنی گلکسی S20 اولترا و گلکسی نوت ۲۰ اولترا می‌رویم. پیش از مشاهده تصاویر زیر، پیشنهاد می‌کنم تصاویر با رزولوشن اصلی را از این لینک دریافت کنید.

تست اول

در اولین تست سراغ صحنه‌ای با نور خوب و جزئیات فوق‌العاده رفتم. هر دو گوشی عکس‌های کم‌نظیری گرفته‌اند ولی همان‌طور که گفتم مقایسه دوربین اصلی هدف ما نیست.

image

تصویر بالا زوم ۵ برابر نوت ۲۰ اولترا و S20 اولترا را نشان می‌دهد. جزئیات در هر دو عکس بسیار خوب است و تفاوت محسوسی بین آنها دیده نمی‌شود. البته عکس S20 اولترا کنتراست بیشتری دارد و رنگ‌ها را کمی سردتر ثبت کرده است.

برش ۱۰۰ درصد هم تفاوت زیادی را بین دو گوشی نشان نمی‌دهد و همان توضیح قبلی برقرار است. اختلاف بیشتر در نحوه پردازش تصویر وجود دارد و به همین دلیل عکس گلکسی S20 کمی واضح‌تر به‌نظر می‌رسد.

image

زوم ۱۰ برابری اختلاف را بیشتر می‌کند و همان‌طور که می‌بینید S20 اولترا عکس بسیار بهتری گرفته است.

برش ۱۰۰ درصد هم نشان می‌دهد که عکس نوت ۲۰ اولترا کمی سافت شده و جزئیات کمتری دارد. در مقابل S20 اولترا عکسی با کنتراست خوب و جزئیات کافی گرفته است.

image

تصویر بالا بخش دیگری از نمای قبلی را نشان می‌دهد و نتایج باز هم تکرار شده است. نوت ۲۰ اولترا رنگ‌های گرم‌تری دارد ولی S20 اولترا جزئیات بیشتری را به تصویر کشیده است.

اگر عکس‌ها را بزرگ کنید، می‌بینید که تفاوت جزئیات در دو عکس کاملاً محسوس است و با وجود این‌که عکاسی در نور کافی انجام شده، ردپای نویز در عکس نوت ۲۰ اولترا دیده می‌شود.

تست دوم

تست دوم را با عکاسی از گل و گیاه از فاصله نزدیک انجام دادم. البته عکس‌هایی که در ادامه می‌بینید از نمای متفاوتی گرفته شده‌اند تا سوژه از پس‌زمینه متمایز شود.

image

زوم ۵ برابر در هر دو گوشی نتیجه عالی در پی دارد. سوژه به‌خوبی تفکیک شده و رنگ‌ها هم جذاب و چشم‌نواز هستند. مثل همیشه نوت ۲۰ اولترا رنگ‌های گرم‌تری را ثبت کرده است.

برش ۱۰۰ درصد نشان می‌دهد عکس نوت ۲۰ اولترا اندکی از نظر جزئیات بهتر است ولی ردپای نویز در آن دیده می‌شود.

image

زوم ۱۰ برابر در این صحنه به‌خوبی برتری S20 اولترا را نشان می‌دهد. با این‌که رنگ‌های عکس نوت ۲۰ اولترا کمی بهتر است ولی بخش‌های مختلف تصویر از جمله سوژه و حتی پس‌زمینه در عکس S20 اولترا با وضوح بهتری ثبت شده‌اند.

اختلاف در برش ۱۰۰ درصد کاملاً محسوس است و به توضیح بیشتری نیاز ندارد. S20 اولترا حتی کابل پشت سوژه را هم واضح ثبت کرده است.

تست سوم

ثبت این عکس با اختلاف نوری قابل توجه، کار هر دوربینی نیست اما هر دو اولترا با سنسور بزرگ و بازه دینامیکی وسیع توانسته‌اند عکس فوق‌العاده‌ای بگیرند.

image

البته با زوم ۵ برابر، قاب تصویر کاملاً عوض می‌شود و ثبت آن دشوار نیست. برای عکاسی از این صحنه روی نوت ۲۰ اولترا به مشکل فوکوس برخوردم. دوربین روی شاخه‌های گیاه فوکوس می‌کرد و باید به‌شکل دستی ساختمان را برای فوکوس انتخاب می‌کردم.

پس از فوکوس درست، نوت ۲۰ اولترا کمی واضح‌تر عکس گرفته اما عکس نوت ۲۰ اولترا کنتراست بیشتری دارد و جذاب‌تر به‌نظر می‌رسد.

image

زوم ۱۰ برابر روی این ساختمان نشان می‌دهد که زوم فضایی S20 اولترا عملکرد بسیار بهتری نسبت به دیگر اولترا دارد.

با این‌که سایز اصلی به‌خوبی اختلاف را نشان می‌دهد ولی برش ۱۰۰ درصد مقدار تفاوت در جزئیات دو عکس را بهتر به تصویر می‌کشد.

تست چهارم

این عکس به توانایی فوکوس دقیق در لایه‌های مختلف نیاز دارد و سرشار از جزئیات است. با این‌که نور محیط برای دوربین اصلی این دو گوشی کافیست ولی دیگر دوربین‌ها برای ثبت جزئیات سایه‌ها به مشکل برمی‌خورند.

image

با این‌که قاب دو تصویر اندکی متفاوت است، ولی می‌بینید که نوت ۲۰ اولترا نتوانسته سوژه را به درستی تشخیص دهد و درخت‌های دوردست را برای فوکوس انتخاب کرده است. گلکسی S20 اولترا اما به درستی همان عکسی را گرفته که من می‌خواستم.

به همین دلیل با دو عکس متفاوت روبرو هستیم که انتخاب عکس بهتر بین آنها کار سختی نیست.

image

در زوم ۱۰ برابر مشکل فوکوس وجود نداشت اما نوت ۲۰ اولترا در ثبت عکس خوش آب و رنگ موفقیتی کسب نکرد.

برش ۱۰۰ درصد هم به‌خوبی نشان می‌دهد S20 اولترا تصویری جذاب با رنگ‌های زنده و چشم‌نواز گرفته است.

تست پنجم

در این عکس با اختلاف نوری زیادی مواجه هستیم و نور خورشید هنگام غروب می‌تواند هر سنسوری را آزار دهد. البته دوربین اصلی اولتراهای سامسونگ به‌راحتی از عهده ثبت این منظره برمی‌آیند.

image

دوربین تله‌فوتو هر دو گوشی به‌خوبی اختلاف نور را مدیریت کرده و عکس مطلوبی گرفته‌اند. همچنان نوت ۲۰ اولترا رنگ‌های بهتری را ثبت کرده است.

اگر به جزئیات دقت کنید، می‌بینید که اختلاف چندانی بین دو گوشی وجود ندارد ولی کفه ترازو اندکی به سمت نوت ۲۰ اولترا سنگینی می‌کند.

image

نوت ۲۰ اولترا برای زوم ۱۰ برابر با مشکل شدید مواجه شده و نتوانسته تمام قاب تصویر را به درستی ثبت کند. عکس S20 اولترا کاملاً واضح و شفاف است.

همان‌طور که در برش ۱۰۰ درصد می‌بینید، عکس نوت ۲۰ اولترا اصلاً قابل استفاده نیست و تار شده است.

تست ششم

این تصویر را با هدف ثبت جزئیات مجسمه و البته توانایی فوکوس دقیق در صحنه‌ای شلوغ گرفتم.

image

زوم ۵ برابر توسط هر دو گوشی با کیفیت بسیار خوبی انجام می‌شود و می‌بینید که نوت ۲۰ اولترا باز هم رنگ‌های چشم‌نوازتری را ثبت کرده است.

برش ۱۰۰ درصد هم نشان می‌دهد که تفاوت زیادی بین جزئیات دو گوشی وجود ندارد، البته اگر رنگ‌های گرم‌تر نوت ۲۰ اولترا را در نظر نگیریم.

image

زوم ۱۰ برابر باز هم مشکل نوت ۲۰ اولترا در فوکوس را نشان می‌دهد و همان‌طور که می‌بینید به‌جای مجسمه روی درخت پشت‌سر فوکوس کرده است.

به همین دلیل گلکسی S20 اولترا در این صحنه هم برتری خودش را به اثبات می‌رساند.

تست هفتم

در این تصویر هم وضعیت مشابهی برقرار است و دوربین باید بتواند روی سوژه نزدیک‌تر فوکوس کند.

image

زوم ۵ برابر در هر دو گوشی با دقت خوبی انجام می‌شود و می‌بینید که رنگ‌های نوت ۲۰ اولترا جذابیت بیشتری دارند.

البته اگر با دقت به عکس‌ها نگاه کنید می‌بینید بوکه در عکس S20 اولترا زیباتر به نظر می‌رسد و جزئیات هم توسط این گوشی بهتر ثبت شده‌اند.

image

این‌بار در زوم ۱۰ برابر با مشکل فوکوس نوت ۲۰ اولترا مواجه نشدیم اما در همین ابعاد هم مشخص است که S20 اولترا عکس واضح‌تری را ثبت کرده است.

برش ۱۰۰ درصد اختلاف جزئیات عکس در اولتراهای سامسونگ را بهتر نشان می‌دهد.

تست هشتم

در این قاب، سوژه‌های مختلف در فواصل طولانی و پشت سر هم قرار گرفته‌اند.

image

در زوم ۵ برابر برتری از آن نوت ۲۰ اولتراست چون عکسی با رنگ‌های بهتر و وضوح بیشتر گرفته است.

برش ۱۰۰ درصد هم برتری نوت ۲۰ اولترا را بهتر نشان می‌دهد.

image

هنگام عکاسی با زوم ۱۰ برابر با دو عکس متفاوت روبرو هستیم. برخلاف انتظار، این‌بار S20 اولترا نتوانست روی سوژه نزدیک‌تر فوکوس کند و همواره سوژه‌های دورتر را در اولویت قرار داد. به همین دلیل مقایسه این دو عکس ممکن نیست. به نظر شما کدام عکس زیباتر است؟

تست نهم

عکاسی از ماه همیشه جذاب است ولی برای ثبت این سوژه به زوم‌های بسیار بالا و با کیفیت نیاز دارید، مثلاً زوم اپتیکال بالای ۲۰ برابر. البته خوش‌بختانه سامسونگ برخلاف رقبای عمدتاً چینی، تصویر ماه را روی عکس شما فتوشاپ نمی‌کند و هر‌ آنچه می‌بینید، واقعی است.

image

با بزرگ‌نمایی ۵ برابری چیز زیادی از ماه دیده نمی‌شود و برای مقایسه باید حتما عکس را کراپ کنید.

کراپ ۱۰۰ درصد نشان می‌دهد که حتی در زوم ۵ برابر، گلکسی S20 اولترا بهتر عمل کرده و عکس واضح‌تری از ماه ثبت کرده است.

image

زوم ۱۰ برابر وضعیت را کمی بهتر می‌کند و حداقل می‌توانید سوژه را بهتر ببینید.

کراپ ۱۰۰ درصد نشانه‌های نویز را در هر دو عکس نشان می‌دهد ولی واضح است که S20 اولترا نتیجه مطلوب‌تری را به‌دست آورده است.

تست دهم

وقتی نور کمتر شود، ابعاد سنسور اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. به همین دلیل انتظار داریم که S20 اولترا در شرایط نوری غیر ایده‌آل عملکرد بهتری داشته باشد.

image

در این صحنه با زوم ۵ برابر، عکس نوت ۲۰ اولترا رنگ و لعاب همیشگی‌اش را از دست داده و نویز بیشتری هم دارد.

برش ۱۰۰ درصد نشان می‌دهد جزئیات در هیچ‌کدام از عکس‌ها تعریفی ندارد ولی S20 اولترا به‌نسبت بهتر است. نویز زیادی هم در تصویر نوت ۲۰ اولترا دیده می‌شود ولی عجیب این‌که نوشته‌های زیر تابلو را بهتر درآورده است.

image

زوم ۱۰ برابر در نور ضعیف کیفیت خوبی ندارد و با کاهش جزئیات و افزایش شدت پردازش تصویر، با عکسی آب‌رنگی روبرو می‌شویم.

با این حال وضعیت عکس S20 اولترا کمی بهتر است و در همان سایز اصلی می‌توانید از آن استفاده کنید.

تست یازدهم

با کاهش نور، وضعیت عکس‌های دوربین تله‌فوتو هم خراب‌تر می‌شود. البته عکس بالا با دوربین اصلی گرفته شده و طبیعتاً کیفیت بسیار خوبی هم دارد.

image

کیفیت دوربین تله‌فوتو در نمای کلی قابل قبول است ولی ردپای نویز به‌خوبی در عکس‌ها دیده می‌شود. گلکسی S20 اولترا عکس روشن‌تری را ثبت کرده ولی در عکس نوت ۲۰ اولترا جزئیات بخش‌های تاریک را تا حد زیادی از دست داده‌ایم.

برش ۱۰۰ درصد نشان می‌دهد عکس‌های هیچ‌کدام از دو گوشی جزئیات کافی ندارند ولی در عکس S20 اولترا چیزهای بیشتری را می‌بینید.

image

زوم ۱۰ برابری وضعیت را باز هم خراب‌تر می‌کند و عکس‌هایی غیر قابل استفاده تحویل شما می‌دهد.

در برش ۱۰۰ درصد هم می‌بینید که با چه وضعیتی روبرو هستیم. البته این مسئله محدود به پرچمداران سامسونگ نیست و تقریباً تمام دوربین‌های تله‌فوتو در تمام گوشی‌ها توانایی عکاسی شبانه را ندارند.

تست دوازدهم

همان‌طور که گفتم برای عکاسی شبانه هیچ‌وقت سراغ دوربین تله‌فوتو نروید، مگر این‌که واقعاً مجبور باشید. به‌عنوان مثال عکس بالا که با دوربین اصلی گرفته شده را با عکس‌های زیر از دوربین‌های تله‌فوتو مقایسه کنید.

image

زوم ۵ برابر با نویز زیاد و جزئیات کم همراه است. البته سامسونگ توانسته مشکل شکست شدید نور در زوایای مختلف که در S20 اولترا آزاردهنده بود را تا حد زیادی در نوت ۲۰ اولترا حل کند.

در برش ۱۰۰ درصد مقدار نویز تصاویر را بهتر می‌بینید. از نظر ثبت جزئیات هم تفاوت چندانی بین دو گوشی دیده نمی‌شود.

image

در زوم ۱۰ برابر گلکسی S20 اولترا عکس روشن‌تری ثبت کرده که البته جزئیات کافی ندارد. در عکس نوت ۲۰ اولترا به‌جز شبح بیلبوردها و ماشین‌ها چیزی دیده نمی‌شود.

قضاوت در مورد این دو عکس نه‌چندان زیبا در برش ۱۰۰ درصد هم با شما.

جمع‌بندی

شکی نیست که اولتراهای سامسونگ دو گوشی فوق‌العاده با دوربین‌های حرفه‌ای هستند. ۴ یا ۵ برابر بزرگ‌نمایی اپتیکال، این دو پرچمدار را در رده بهترین‌ها -از جمله پرچمداران هواوی و شیائومی- قرار می‌دهند. با این حال به نظر می‌رسد رویکرد سامسونگ در گلکسی S20 اولترا برای علاقه‌مندان به زوم نتیجه‌بخش‌تر است.

در زوم ۵ برابر و در نور کافی طبیعتاً برتری با نوت ۲۰ اولتراست، چون تمام فرایند بزرگ‌نمایی را به‌شکل اپتیکال انجام می‌دهد. گلکسی S20 اولترا برای رسیدن به زوم ۵ برابر باید کمی از فناوری زوم هیبریدی و ترکیب اطلاعات سنسورهای اصلی و تله‌فوتو استفاده کند. با این حال سنسور بزرگ‌تر در دوربین تله‌فوتو به کمک شما می‌آید تا در شرایط نوری غیر ایده‌آل حتی عکس‌های بهتری از دیگر اولترا بگیرید.

زوم ۱۰ برابر در هر دو گوشی با افت کیفیت همراه است؛ حالا شما هر اسمی که می‌خواهید برایش انتخاب کنید. با این حال دوربین تله‌فوتو گلکسی S20 اولترا با سنسور بزرگ و رزولوشن بالاتر می‌تواند عکس‌های قابل قبولی در این سطح از بزرگ‌نمایی بگیرد. این کار از توان نوت ۲۰ اولترا خارج است. در زوم‌های بیشتر هم همین داستان را داریم.

بنابراین اگر بین گوشی‌های پرچمدار سامسونگ دنبال بهترین زوم هستید، گلکسی S20 اولترا بهترین انتخاب شما خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • sajad.dh
    sajad.dh | ۱۱ آذر ۱۳۹۹

    شما که جواب دوتا کامنتو نمیدین دیگه آخر ویدئوتون هم نگین بیاین تو قسمت نظرات کامنت بزارین
    وممنون که به تعامل با همراهان سایتتون اهمیت میدین و جواب نمیدین

    • حمید مقدسی
      حمید مقدسی | ۱۷ آذر ۱۳۹۹

      منظورت کدوم کامنته دوست گرامی؟

  • sajad.dh
    sajad.dh | ۱۰ آذر ۱۳۹۹

    میشه لطف کنید و حداقل آیفون 12 پرو مکس رو جعبه گشایی کنید حالا بماند تا بررسی?

  • hameds1
    hameds1 | ۱۰ آذر ۱۳۹۹

    فک کنم تو نتیجه گیری نهایی میخواستین بنویسین اس 20 اولترا بهتره برعکس نوشتین!

    • حمید مقدسی
      حمید مقدسی | ۱۰ آذر ۱۳۹۹

      درسته، اشتباه نوشتم ?

  • afg
    afg | ۹ آذر ۱۳۹۹

    این ساختمان هنوزم همینجوری چند ساله تو تست دوربین ک میزارید همن ????

    • حمید مقدسی
      حمید مقدسی | ۱۰ آذر ۱۳۹۹

      آره. فکر کنم تا چند سال دیگه هم همین‌جوری باشه :))

مطالب پیشنهادی