ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دیکشنری مریام-وبستر «پاندمی» را به عنوان لغت سال ۲۰۲۰ برگزید

شرکت Merriam-Webster یکی از کلمات بسیار پراستفاده دوران کرونا یعنی «پاندمی» را به عنوان لغت سال ۲۰۲۰ انتخاب کرد. شرکت آمریکایی مریام-وبستر (Merriam-Webster) که در زمینه چاپ و انتشار کتاب های مرجع به ویژه دیکشنری فعالیت ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۰ آذر ۱۳۹۹ | ۱۶:۴۵

شرکت Merriam-Webster یکی از کلمات بسیار پراستفاده دوران کرونا یعنی «پاندمی» را به عنوان لغت سال ۲۰۲۰ انتخاب کرد.

شرکت آمریکایی مریام-وبستر (Merriam-Webster) که در زمینه چاپ و انتشار کتاب های مرجع به ویژه دیکشنری فعالیت می‌کند، کلمه پاندمی یا همان دنیاگیری را به عنوان لغت سال ۲۰۲۰ برگزید. «پیتر سوکولوفسکی» از مدیران ارشد مریام-وبستر می‌گوید: «انتخاب کلمه پاندمی چندان شوکه کننده نبود. این لغت نه تنها بار فنی دارد بلکه این روزها کاملاً عادی شده است. احتمالاً در آینده از همین کلمه برای صحبت کردن در مورد کرونا استفاده خواهیم کرد.»

جستجوی کلمه پاندمی اسفند ماه سال قبل و پس از اعلام وضعیت همه‌گیری کرونا توسط سازمان جهانی بهداشت، به شدت افزایش پیدا کرد. سوکولوفسکی می‌گوید با گذشت ماه‌ها این لغت همچنان یکی از پرجستجوترین لغت‌ها در وب سایت این شرکت است. به گفته او آمار جستجوی کلمه پاندمی در روز ۱۱ مارس (برابر با ۲۱ اسفند ۹۸)، ۱۱۵،۸۰۶ درصد نسبت به مدت زمان مشابه در سال قبل افزایش داشته است.

سوکولوفسکی می‌گوید مریام-وبستر به سرعت پس از اعلام وضعیت همه‌گیری کرونا جزئیات و معانی مرتبط با کلمه پاندمی را بروز کرده است. او می‌گوید کلمه «کروناویروس» از چند دهه قبل در این دیکشنری بوده، اما کلمه «کووید-۱۹» فوریه سال ۲۰۲۰ ابداع شد و ۳۴ روز بعد به دیکشنری مریام-وبستر اضافه شد. سوکولوفسکی می‌گوید: «این کوتاه‌ترین زمانی است که یک لغت پس از ابداع شدن وارد دیکشنری شده است.»

سوکولوفسکی اضافه می‌کند که کلمه پاندمی (Pandemic) ریشه در زبان لاتین و یونانی داشته و از ترکیب pan به معنی همه و demos به معنی مردم یا جمعیت بوجود آمده است. استفاده از کلمه پاندمی به اواسط قرم هفدهم میلادی بازمی‌گردد و مردم از آن برای توضیح بیماری‌های «جهانی» استفاده می‌کردند.

کروناویروس، کووید-۱۹، قرنطینه، بدون نشانه (asymptomatic) و مامبا (یکی از القاب کوبی برایانت) از دیگر لغات پرجستجوی سال ۲۰۲۰ در مریام-وبستر بوده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی