ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

بررسی یاماها QBIX 125؛ اسکوتر متفاوت ژاپنی در بازار ایران

طی سال‌های اخیر اسکوترها به‌تدریج نقشی پررنگ‌تر در تامین نیازهای شهری علاقه‌مندان و کاربران موتورسیکلت پیداکرده‌اند. این وسایل نقلیه دوست‌داشتنی علاوه بر ارائه سواری نسبتا راحت‌تر از موتور‌های خیابانی، ایمنی و امنیت بیشتری را برای ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۱۱ آذر ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۰

طی سال‌های اخیر اسکوترها به‌تدریج نقشی پررنگ‌تر در تامین نیازهای شهری علاقه‌مندان و کاربران موتورسیکلت پیداکرده‌اند. این وسایل نقلیه دوست‌داشتنی علاوه بر ارائه سواری نسبتا راحت‌تر از موتور‌های خیابانی، ایمنی و امنیت بیشتری را برای موتورسیکلت‌سواران و همچنین سایر شهروندان به دلیل توان فنی و نهایت سرعت پایین‌تر، به دنبال آورده‌اند.

کمپانی یاماها یکی از برندهای معتبر موتورسیکلت‌سازی در سطح جهان است که محصولات آن کم‌وبیش توسط شرکت نیرو موتور شیراز به بازار ایران عرضه می‌شوند. البته تنها نام همین برند محبوب ژاپنی کافی است تا بهای موتورسیکلت‌های آن از دایره توان مالی بسیاری علاقه‌مندان موتورسیکلت خارج شده و پا به دسته لاکچری‌ها بگذارند؛ به ویژه که موتورهای اسکوتر بیشتر در جهت پاسخگویی به نیازهای اقشار ضعیف‌تر جامعه طراحی شده‌اند، اما محصولات یاماها در این کلاس از قیمت بالایی برخوردارند و دور از دسترس بسیاری از مشتریان ایرانی قرار دارند.

یاماها QBIX125

یکی از این اسکوترهای جذاب یاماها که با ظاهر خاص، متضاد و آینده‌نگرانه‌اش تصویری خوشایند از یک موتورسیکلت مدرن را به نمایش می‌گذارد، یاماها کیوبیکس ۱۲۵ (QBIX125) نام دارد. این اسکوتر زیبا و مدرن در واقع نسخه‌ای جدید و به‌روز از دیگر محصول یاماها در این کلاس، یعنی گرند فیلانو ۱۲۵ بوده و سعی در گسترش دایره مشتریان اینگونه موتورسیکلت‌های کوچک شهری یاماها دارد‌. کیوبیکس 125 در سال 2017 به بازار جهانی راه یافت و از سال 98 نیز روانه کشورمان شد. در ادامه با دیجیاتو همراه شوید تا نگاهی به ویژگی‌های فنی، ظاهری و عملکردی این موتورسیکلت زیباروی ژاپنی بیندازیم.

طراحی ظاهری موتورسیکلت یاماها QBIX 125

هر گونه تصاویر از اسکوترهای جدید یا قدیمی که تابه‌حال دیده و اکنون در ذهن دارید را به‌طور کامل کنار بگذارید؛ چراکه کیوبیکس 125 اساسا آمده تا ذهنیت شما را نسبت به یک موتورسیکلت اسکوتر شهری متحول سازد. اگر با این موتورسیکلت نوین ژاپنی آشنا نباشید و آن را در کوچه و خیابان ببینید، احتمالا حدس می‌زنید که یک موتور چینی تمام برقی روبروی شما قرار گرفته اما یاماها QBIX125 از لحاظ فنی یک موتورسیکلت بنزینی است که در بخش مشخصات فنی به تفصیل به آن خواهیم پرداخت.

یاماها QBIX 125

طراحان شرکت یاماها از المان‌های مستطیل شکل با گوشه‌های نرم در قسمت‌های مختلف این محصول هنرمندانه بهره برده‌اند تا وجهه‌ای کاملا مدرن و زیبا برای QBIX 125 رقم بزنند. نمای روبرو جلوه دلنشینی را ارائه می‌دهد و در  بخش‌های مختلف آن، از قسمت چراغ‌ها گرفته تا شیلد جلو و پنل بغل‌زین، اشکال مختلف مستطیل شکل به‌کار رفته‌اند.

چراغ‌های اصلی جلو از نوع LED بوده و درون یک قاب چهارگوش جاسازی شده‌اند که پس از روشن شدن موتور نمونه بالایی نیز روشن می‌شود. چراغ‌های عقب نیز به‌صورت کاملا مدرن و فشرده در قسمت پشت خودنمایی می‌کنند و شمایی کاملا متمایز و فانتزی را در ناحیه پشت این موتورسیکلت ژاپنی به نمایش می‌گذارند. طراحی زین بسیار مناسب انجام شده اما شاید پهنای آن برای برخی افراد ناکافی باشد؛ البته قسمت سرنشین پهنای مناسبی دارد.

در محفظه زیرین صندلی نیز حدود 22.5 لیتر فضا در نظر گرفته شده است؛ این بخش نسبتا جادار بوده و جهت حمل‌ونقل خریدهای خانگی کاربرد فراوانی دارد. یکی از ویژگی‌های بارز موتورسیکلت یاماها QBIX 125 طرح جالب‌توجه کنسول کیلومترشمار آن است که در نوع خود منحصربه‌فرد به نظر می‌رسد. این کنسول تمام دیجیتال تمامی پارامترهای موردنیاز همچون سرعت، میزان سوخت، دور موتور، مسافت، زمان، میانگین مصرف سوخت و... را درون خود جای داده و با خوانایی مناسب به اطلاع راننده می‌رساند.

فضای پای اختصاص‌یافته به موتورسوار دارای وسعت کافی است و افراد با قد حدودا 180سانت می‌تواند به‌راحتی از سواری با این موتورسیکلت جذاب ژاپنی لذت ببرند‌. ناحیه میانی این بخش نیز دارای یک دریچه است که زیر آن درب باک سوخت دیده می‌شود. در مقابل پای چپ راننده یک محفظه حاوی پورت usb وجود دارد که بسیار کاربردی بوده و می‌تواند جهت شارژ تلفن همراه استفاده شود. درمجموع باید گفت که ظاهر یاماها QBIX 125 در مقایسه با سایر اسکوترهای موجود در بازار بسیار منحصربه‌فرد و آینده‌نگرانه جلوه می‌کند و با توجه به رنگ‌آمیزی‌های مختلفی که برای این اسکوتر در نظر گرفته شده، باید گفت در اینجا با یکی از مدرن‌ترین و درعین‌حال زیباترین موتورسیکلت‌های اسکوتر شهری موجود در کشور مواجه هستیم.

YAMAHA QBIX 125

مشخصات فنی یاماها QBIX 125

یک انجین تک سیلندر چهارزمانه چهار سوپاپ به حجم 125سی‌سی در این موتورسیکلت به ‌کار رفته تا درمجموع قدرتی معادل 9.2 اسب بخار در دور موتور 6500 برای این وسیله نقلیه دوچرخ ایجاد شود. حداکثر گشتاور حاصل از این پیشرانه برقی بنزینی نیز معادل 9.3 نیوتن متر است و در دور موتور 5000 پدید خواهد آمد. این میزان نیرو توسط یک گیربکس سی وی تی اتوماتیک به‌سوی محور چرخ عقب ارسال می‌شود.

یاماها QBIX 125 از لحاظ مصرف سوخت مناسب ظاهر شده و تنها 1.5 لیتر در 100کیلومتر سوخت مصرف خواهد کرد. حجم باک این موتورسیکلت نیز 4.2 لیتر گنجایش دارد. سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری، سیستم راه‌اندازی موتور از نوع استارت برقی، حداکثر سرعت 80 کیلومتر بر ساعت، تایرهای 12 اینچی، سیستم ترمز دیسکی در جلو و کاسه‌ای در عقب نیز جزو دیگر ویژگی‌های فنی کیوبیکس 125 به شمار می‌روند. در مورد کیفیت سواری موتورسیکلت نیز باید گفت که میزان شتاب و چالاکی آن در مقایسه با سایر اسکوترهای مشابه قابل‌قبول ارزیابی شده و می‌تواند در حد و اندازه‌ نیازهای متعارف مشتریان ظاهر شود. همچنین رانندگی با این اسکوتر لذت‌بخش و راحت است و نیاز به مهارت بالایی ندارد.

یاماها کیوبیکس 125
عملکرد سیستم ترمز با توجه به ذات نه‌چندان پرقدرت این اسکوتر، تقریبا قابل‌قبول است و اطمینان خاطر مناسب را در راکب و سرنشین به وجود خواهد آورد. در این ‌بین عملکرد بسیار کم‌لرزش انجین و جعبه‌دنده اتوماتیک cvt نیز می‌تواند لبخند رضایت را بر لبان راکب این موتورسیکلت 103 کیلوگرمی بنشاند. در زمینه راحتی و کیفیت سواری هم می‌توان گفت که سیستم تعلیق این اسکوتر ژاپنی با تمایلات اسپرت همراه شده و هنگام عبور از ناهمواری‌ها مقداری از کوبش‌های سطح جاده را به بدن سرنشینان منتقل خواهد کرد. البته این میزان از کوبش چندان ناراحت‌کننده نیست و در مسیرهای هموار، سواری نسبتا لذت‌بخش را برای کاربران به همراه خواهد آورد.

جمع‌بندی

در پایان باید گفت که یاماها QBIX 125 یک موتورسیکلت اسکوتر با کارایی و عملکرد مناسب جهت مصارف شهری به شمار می‌رود اما قیمت بالای آن سبب شده تا به رده‌ لاکچری‌های بازار صعود کند و از دسترس بسیاری از خریداران خارج شود. ازلحاظ تامین قطعات، خدمات و بازار دست‌دوم نیز نسبتا خاص بوده و نمی‌توان آن را با اسکوترهای پرفروش بازار مقایسه کرد.

یاماها QBIX

حریفانی همچون پیاجیو 150 و هوندا کلیک 150 به همراه فیلانو 125 در بازار ایران حضور دارند که تا حدودی نسبت به این موتورسیکلت از ارزش خرید بالاتر و شرایط فروش نسبتا پررونق‌تر برخوردارند. اما اگر به دنبال یک اسکوتر خاص با طراحی ظاهری آینده‌نگرانه به همراه مصرف سوخت پایین هستید، یاماها کیوبیکس ۱۲۵ می‌تواند در رده‌های بالای لیست گزینه‌های انتخابی شما قرار بگیرد. البته پیش از خرید بهتر است رقبای یاد شده را نیز به‌طور کامل مورد بررسی قرار دهید و سپس بر اساس نیازتان یکی از این اسکوترهای گران‌قیمت را انتخاب کنید.

توجه: در زمان نگارش این مطلب (آذرماه ۹۹)، یاماها QBIX 125 حدود 80 میلیون تومان در بازار قیمت دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • fayyaz.saeed
    fayyaz.saeed | ۱۳ آذر ۱۳۹۹

    یاد YAMAHA RS125 بخیر

  • Alireza-B
    Alireza-B | ۱۲ آذر ۱۳۹۹

    در متن به طرح جالب‌توجه کنسول کیلومترشمار اشاره شده اما حتی یک عکس دور هم از آن دیده نمی‌شه، درحالی که ۶ عکس تقریبا تکراری از سه رخ جلو را دیدیم.

مطالب پیشنهادی