ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نتیجه پژوهشی جدید: ویروس کرونا از طریق بینی به مغز حمله می‌کند

پژوهشگران با تحلیل سیستماتیک کالبدشکافی ۳۳ قربانی ویروس کرونا به اثر کمی از مواد ویروسی در مغز انسان دست پیدا کرده‌اند که به نظر می‌رسد از طریق بینی به مغز رسیده‌اند. یافته محققان بسیار ترسناک ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۰

پژوهشگران با تحلیل سیستماتیک کالبدشکافی ۳۳ قربانی ویروس کرونا به اثر کمی از مواد ویروسی در مغز انسان دست پیدا کرده‌اند که به نظر می‌رسد از طریق بینی به مغز رسیده‌اند.

یافته محققان بسیار ترسناک است و این احتمال را مطرح می‌کند که ویروس کرونا می‌تواند از طریق بینی به سیستم عصبی انسان راه پیدا کند. در حالی که نتایج بدست آمده مقدماتی هستند، اما همچنان نگرانی‌های زیادی ایجاد می‌کنند.

بخش فوقانی حفره بینی انسان که با نام «نازوفارنکس» شناخته می‌شود، یکی از اولین محل‌ها برای قرارگیری کووید-۱۹ و تکثیر آن است و می‌تواند یکی از نقاط ضعف در دفاع از مغز ما نیز باشد. مغز انسان به وسیله «سلول‌های نیمه‌تراوا» از خونرسانی سایر بخش‌ها جدا شده که از آن با نام «سد خونی مغز» هم یاد می‌شود. این سلول‌ها اکثر مواقع از مغز ما در برابر عوامل بیماری‌زا و همچنین سموم محافظت می‌کند.

تعدادی از ویروس‌ها شامل تعدادی از ویروس‌های کرونا می‌توانند از این سد عبور کنند که ظاهرا کووید-۱۹ یکی از آن‌ها محسوب می‌شود. در حقیقت برخی از دانشمندان باور دارند که این موضوع باعث ایجاد علائم عصبی مرتبط با کرونا مانند از دست دادن حس بویایی و چشایی، سردرد، سرگیجه و خستگی می‌شود.

ویروس کرونا

اخیرا برخی پژوهش‌ها موفق به کشف اثر کمی از RNA ویروس در مغز و مایع نخاعی برخی بیماران مبتلا به کووید-۱۹ شده‌اند، با این حال دلیل مشخصی برای رسیدن ویروس به این بخش‌ها وجود ندارد. تعدادی از تحقیقات اولیه نشان می‌دهند که پروتئین‌های موجود روی سطح کووید-۱۹ باعث التهاب در سلول‌های لایه درون‌رگی سد خونی مغز می‌شوند که امکان عبور ویروس از آن را فراهم می‌کند.

حالا پژوهشی جدید که در ژورنال «Nature Neurosicence» به چاپ رسیده، راه دیگری را نشان می‌دهد. محققان نه تنها موفق به کشف ذرات سالم ویروس درون سلول‌های لایه درون‌رگی نازوفارنکس شده‌اند، بلکه RNA ویروس را در قسمت فوقانی بینی یا «غشاء مخاطی» و چندین ناحیه در مغز پیدا کرده‌اند.

مواد ژنتیکی باقی‌مانده در این بخش‌ها بسیار کم بوده‌اند که البته دلیل آن می‌تواند انجام کالبدشکافی یک ماه پس از مرگ باشد. در حالی که شاید مشاهده مسیر حرکت ویروس به داخل هریک از سلول‌های مغزی غیرممکن باشد، پژوهشگران شاخک پروتئینی کرونا را در برخی از سلول‌های عصبی هم پیدا کرده‌اند.

در صورتی که سلول‌های عصبی بینی باعث انتقال ویروس کرونا به مغز انسان شده باشند، احتمالا یکی از راه‌ها برای حمله به مغز انسان محسوب می‌شود. دلیل چنین موضوعی وجود اثر RNA ویروس در بخش‌های از مغز است که ارتباط مستقیمی با «مخاط بویایی» ندارند، بنابراین ویروس از مسیرهای دیگری هم به مغز ما می‌رسد.

با وجود دستیابی به این نتیجه در پژوهش جدید، برای نتیجه‌گیری کلی به تحقیقات بیشتری نیاز است، با این حال بسیاری از مطالعات از تاثیر ویروس کرونا روی سیستم عصبی انسان خبر می‌دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • haashmo
    haashmo | ۱۲ آذر ۱۳۹۹

    میراث چین برای جهانیان ?

  • Hey You!
    Hey You! | ۱۲ آذر ۱۳۹۹

    MADE IN CHINA??

    • آریا
      آریا | ۱۳ آذر ۱۳۹۹

      البته چین فقط پخشش کرد تو دنیا. چین توانایی ساخت هیچ ویروسی رو نداره .
      ولی با دروغگویی و اطلاعات غلط باعث خروج این ویروس از چین و گسترشش به کل دنیا شد. چون نمیخواست فقط خودش صدمه ببینه و از دنیا بیشتر از این عقب بیفته برای همین MADE IN CHINA اشتباهه باید بگید
      published by china

      • Ali ghasemian
        Ali ghasemian | ۱۳ آذر ۱۳۹۹

        قاعدتا شما از تکنولوژی مخفی و محرمانه چینی ها بدون شک اطلاعات بسیار دقیقی دارید که چنین ادعایی میکنید، موفق باشید، اگه در مورد سایر کشورها هم اینقدر اطلاعاتی دقیقی دارید لطفا منتشر کنید

مطالب پیشنهادی