ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

معرفی و بررسی خودرو

تقویت وانت‌های دیزلی به شیوه ROLLING COAL؛ وقتی جذابیت در دود خلاصه می‌شود

احتمالا تاکنون بارها ویدیوهای مربوط به وانت های دیزلی آمریکایی را دیده اید که ناگهان ابری از دود سیاه را از اگزوز خود بیرون می دهند. این شیوه که به تازگی در آمریکا متداول شده ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۲ آذر ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰

احتمالا تاکنون بارها ویدیوهای مربوط به وانت های دیزلی آمریکایی را دیده اید که ناگهان ابری از دود سیاه را از اگزوز خود بیرون می دهند. این شیوه که به تازگی در آمریکا متداول شده است براساس تقویت و تیونینگ با کیت های حذف فیلتر موسوم به ROLLING COAL انجام می شود و حالا آنچنان فراگیر شده که نگرانی کارشناسان محیطی زیست و متخصصان فنی را برانگیخته.

براساس تحقیقاتی که به تازگی در مجله The Drive منتشر شده است کامیون‌ها و وانت‌های دیزلی که تقویت شده به این شکل، ممکن است تهدید زیست محیطی بیشتری نسبت به آنچه در ابتدا پیش بینی شده از خود نشان دهند.

این ادعا براساس آنالیز و موشکافی کیفیت هوا در ایالات متحده مطرح شده و نشان می‌دهد که تقویبت کامیون‌های دیزلی به این روش اصلا عقلانی نیست.

بر اساس این مطالعه تخمین زده می شود ۵۰۰ هزار کامیون و وانت دیزلی‌ای که موتور آن‌ها دستخوش تغییر و تیونینگ گرفته است آلودگی معادل با ۹ میلیون نمونه اصلاح نشده تولید می‌کنند. بیش از ۵۷۰ هزار تن اکسید اضافی نیتروژن (NOx) و ۵ هزار تن ذرات معلق (PM) توسط این کامیون‌ها و وانت‌های دیزلی تیونینگ شده در طول عمر آن‌ها منتشر می‌شود. این اختلاف رقم قابل‌توجه احتمالا به دلیل افزایش شیوع استفاده از روش رولینگ کول صورت پذیرفته است.

کامیون‌های دیزلی

در این روش موتور خودرو دیزلی را دستکاری کرده و مقدار مصرف سوخت وارد شده آن را افزایش می‌دهند تا دود و دوده خروجی آن گسترش یابد. گاها ممکن است رولینگ کول با حذف عمدی فیلتر هوا همراه باشد.

کامیون‌های دیزلی نه فقط در کشور ما که در تمامی نقاط دنیا آلایندگی بیشتری نسبت به وسایل نقلیه بنزین‌سوز دارند و به همین جهت نیز تجهیزات مورد استفاده در آن‌ها در راستای کاهش آلودگی هوا مفصل‌تر است. از جمله این تجهیزات می‌توان به انواع فیلترهای هوا، سیستم‌های تزریق مایعات بدون دفع و مبدل‌های کاتالیزوری قوی اشاره کرد.

این تجهیزات هرچند سبب حفاظت بیشتر از محیط‌زیست می‌شوند اما کاهش قدرت و شتاب وانت‌ها و کامیون‌های دیزلی را به همراه دارند.

اکثر رانندگان وانت آمریکایی هنگام اصلاح و تیونینگ موتور دیزلی خودرو خود یک کیت خاص را نیز به آن اضافه می‌کنند. این کیت که به نوعی روش رولینگ کول را شبیه‌سازی می‌کند سخت افزار و نرم افزارهایی که سبب کاهش انتشار آلایندگی‌ها می‌شوند را حذف کرده و در نهایت سبب افزایش قدرت موتور دیزلی می شود.

به همین جهت نیز  تیونینگ خودروها و کامیون‌های دیزلی باعث می شود تا ذرات معلق موجود در هوا به شکلی باورنکردنی افزایش یابد.

البته در طی سال‌های گذشته صنعت خودروسازی سرمایه‌گذاری عظیمی بر روی کامیون‌های دیزلی انجام داده و همین موضوع سبب شده که میزان انتشار گازهای گلخنه‌ای کامیون‌های دیزلی مدرن نسبت به گذشته به میزان قابل‌توجهی کاهش یاید. طبق تحقیقاتی که به تازگی توسط EPA منتشر شده کامیون‌ها و وانت‌های دیزلی مدرن در هر مایل تنها 0.2 از NOx منتشر می‌کنند که این رقم نسبت به دهه ۸۰ میلادی خبر از یک کاهش ۵۰ برابری دارد.

البته این نکته نباید کتمان کرد که برای تعداد خاصی از افراد ملاک اصلی میزان قدرت تولیدی موتور است و مسائل زیست محیطی اولویت بالایی ندارد و این دسته افراد از کیت های تقویتی موسوم به ROLLING COAL استقبال می کنند. کاری که به ازای افزایش اندک قدرت موتور و زدن آسیبی جبران ناپذیر به محیط زیست و سایر موجودات کره خاکی تعبیر می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Hani Madani
    Hani Madani | ۱۳ آذر ۱۳۹۹

    عجب

  • dr x dr xx
    dr x dr xx | ۱۳ آذر ۱۳۹۹

    یه مشت احمق ابله که انگار تو سرشون به جای مغز ری*ن. آخه ابله با اینکارت گند میزنی به هوا، زیبایی هم نداره

  • Sadra.Z
    Sadra.Z | ۱۳ آذر ۱۳۹۹

    خودخواهی بشر و در صدر اون، زیاده‌خواهی به روش آمریکایی، واقعا حد و حصر نداره! با این کار نه تنها آسیب محیط زیستی میزنن، بلکه دارن صنعت و هنر خودروسازی رو زیر سوال میبرن! واقعا که...

    • Sadra.Z
      Sadra.Z | ۱۳ آذر ۱۳۹۹

      طرف چه خر-کیفم میشه با دیدن اگن حجم عظیم دوده! چه لذتی داره واقعا!؟

مطالب پیشنهادی