ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چین کاوشگر نمونه‌بردار خود را با موفقیت روی ماه فرود آورد

کاوشگر «چانگ ای ۵» چین با موفقیت روی سطح ماه فرود آمده و مشغول نمونه‌برداری از سنگ‌ها و گرد و غبار این قمر تا پیش از بازگشت به زمین خواهد بود. با وجود اینکه چانگ ای ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰

کاوشگر «چانگ ای ۵» چین با موفقیت روی سطح ماه فرود آمده و مشغول نمونه‌برداری از سنگ‌ها و گرد و غبار این قمر تا پیش از بازگشت به زمین خواهد بود.

با وجود اینکه چانگ ای ۵ موفق به لمس سطح ماه شده، رسانه‌های دولتی چینی آن را به صورت زنده پوشش ندادند. با این حال پس از مدتی با انتشار ویدیویی کوتاه که سایه کاوشگر چین را روی سطح ماه نشان می‌دهد، چنین موضوعی را گزارش کردند.

در صورتی که چانگ ای ۵ موفق شود، تبدیل به اولین ماموریت چین برای بازگرداندن نمونه‌های ماه به زمین خواهد شد. علاوه بر این، برای اولین بار پس از ۴۴ سال شاهد جمع‌آوری نمونه از روی ماه خواهیم بود.

ایالات متحده آمریکا و شوروی در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی موفق به جمع‌آوری نمونه‌هایی از روی این قمر زمین شده بودند و دانشمندان آمریکا هنوز در حال مطالعه این نمونه‌ها هستند. در آن زمان آمریکا موفق به آوردن ۳۸۲ کیلوگرم سنگ و گرد و غبار از ماه به زمین شد و ماموریت شوروی تنها توانست کمتر از ۰.۵ کیلوگرم ماده وارد زمین کند.

کاوشگر چین

هدف از ماموریت چانگ ای ۵ چین، بازگرداندن ۲ کیلوگرم خاک ماه به زمین است. مدیر علوم ناسا، «توماس زوربوچن» در توییتر به چین تبریک گفته و از پژوهشگران درخواست کرده مواد جمع‌آوری شده را با جامعه علمی در دنیا به اشتراک بگذارند. زوربوچن گفته:

«امیدواریم زمانی که نمونه‌ها از روی ماه جمع‌آوری شدند و به زمین رسیدند، همه بتوانند این محموله ارزشمند را مطالعه کنند که باعث پیشرفت در جامعه علمی در سراسر جهان می‌شود.»

چانگ ای ۵ روز ۳ آذر راهی ماه شد و انتظار می‌رود فردا به ماژول خود متصل شود. چین طی یک دهه گذشته علاقه زیادی نسبت به این ماموریت نشان داده که اولین ماموریت آن برای برگرداندن نمونه به زمین و سومین فرود آن روی ماه از سال ۲۰۱۳ محسوب می‌شود.

سال گذشته میلادی «چانگ ای ۴» تبدیل به اولین رباتی شد که روی سمت پنهان ماه فرود آمد و برای اولین بار توانست روی محیط ماه گیاه پرورش دهد. چین مانند پروژه «آرتمیس» ناسا امیدوار است تا سال ۲۰۳۰ یک مرکز تحقیقاتی روی ماه تاسیس کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۲ آذر ۱۳۹۹

    این هم اگر دروغ نباشه تازه رسیدن به 70 سال پیش امریکا اونم با دزدی تکنولوژی

    • afg
      afg | ۱۲ آذر ۱۳۹۹

      دزدی در راستای پیش بردن کشورشون چیه مگه

      • آریا
        آریا | ۱۳ آذر ۱۳۹۹

        پس درود بر بریتانیای کبیر و ملکه ویکتوریا که برای پیش بردن کشورش تمام دنیا رو غارت کردن. نوش جونشون

  • afg
    afg | ۱۲ آذر ۱۳۹۹

    درود بر چین ????

مطالب پیشنهادی