ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اوبر احتمالا بخش تاکسی پرنده را به استارتاپ Joby می‌فروشد

بلندپروازی‌های اوبر برای راه‌اندازی سرویس تاکسی پرنده ظاهرا به پایان راه رسیده و این بخش به استارتاپ «Joby Aviation» فروخته خواهد شد. اوبر در زمینه تاکسی های اشتراکی موفق عمل کرده اما در کنار آن ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۳ آذر ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۴

بلندپروازی‌های اوبر برای راه‌اندازی سرویس تاکسی پرنده ظاهرا به پایان راه رسیده و این بخش به استارتاپ «Joby Aviation» فروخته خواهد شد.

اوبر در زمینه تاکسی های اشتراکی موفق عمل کرده اما در کنار آن سعی داشته سرویس های جدیدی نظیر اسکوتر، دوچرخه و حتی سفر با هلیکوپتر را نیز به مجموعه خود اضافه کند. در این بین بلندپروازانه ترین نقشه آنها سرویس تاکسی پرنده «Elevate» بود که حالا به پایان خط نزدیک شده و مذاکراتی برای فروش آن به استارتاپ Joby Aviation در جریان است.

دلیل این تصمیم ظاهرا تلا‌ش‌ «دارا خسروشاهی»، مدیرعامل شرکت برای سوق دادن اوبر به سوی سوددهی از طریق فروش بخش‌های هزینه بردار نظیر تاکسی پرنده است. در این بین حتی گزارش‌هایی مبنی بر احتمال بخش ماشین‌های خودران هم به گوش می‌رسد.

اوبر نخستین بار در سال ۲۰۱۶ از تمایل خود برای راه‌اندازی تاکسی پرنده سخن گفت. دلیل اصلی آنها برای اینکار کاهش سفرهای بلای ۲ ساعت در برخی مسیرها به ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بود که می‌توانست با جلب نظر مسافران متمول درآمد زیادی را نصیب آنها کند.

این شرکت حتی سال گذشته برای اولین بار با همکاری «سفرن کابین» از طراحی فضای داخلی کابین تاکسی پرنده رونمایی کرد که در عین سادگی بسیار شیک به نظر می رسید. پایه این طرح بر خودروهای الکتریکی عمود پرواز (EVTOL) استوار بود که هنوز مراحل تحقیقاتی را پشت سر می‌گذارند و از اینرو بسیاری همان زمان هم از احتمال شکست این پروژه سخن می‌گفتند چرا که بسیار هزینه بردار است، نیاز به کسب مجوزهای بی‌شماری دارد و در بخش زیرساخت هم نیازمند صرف هزینه و زمان بسیاری است.

هرچند اوبر هنوز فروش زیر مجموعه خود به Joby Aviation را تایید نکرده اما این داد و ستد منطقی به نظر می‌رسد چرا که این شرکت از مدت‌ها قبل با جذب سرمایه و پشتیبانی شرکت‌های قدرتمندی نظیر اینتل و تویوتا پروژه راه‌اندازی تاکسی پرنده را دنبال می‌کند. آنها در سال جاری از جذب سرمایه هنگفت ۵۹۰ میلیون دلاری خبر دادند.

Joby استارتاپی است که پروژه‌های خود را محرمانه پیش می‌برد و علاقه‌ای به جنجال های تبلیغاتی ندارد. معدود رندرهایی که از طرح‌های این شرکت افشا شده نشانگر پرنده‌ای با ساختار بین هواپیما و پهپاد است که فضای کافی برای ۴ مسافر داشته و با کمک ۱۲ روتور به پرواز درمی‌آید.  این شرکت همچنین با همکاری تویوتا یک تاکسی پرنده دیگر را توسعه داده که با تکیه بر ۶ روتور توانایی برخاست عمودی و رسیدن به حداکثر سرعت  ۳۲۰ کیلومتر در ساعت را دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی