ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هرآنچه لازم است درباره چیپست اسنپدراگون 888 کوالکام بدانید

در روز یکم دسامبر سال جاری میلادی بود که کوالکام از جدیدترین پردازنده پریمیوم خود برای موبایل‌های هوشمند رونمایی کرد: چیپستی که اسنپدراگون 888 نام گرفته است. این چیپست قرار است قلب تپنده اکثر موبایل‌های ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۴ آذر ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۰

در روز یکم دسامبر سال جاری میلادی بود که کوالکام از جدیدترین پردازنده پریمیوم خود برای موبایل‌های هوشمند رونمایی کرد: چیپستی که اسنپدراگون 888 نام گرفته است. این چیپست قرار است قلب تپنده اکثر موبایل‌های پرچمدار اندرویدی در سال ۲۰۲۱ میلادی باشد. بسیاری از تولیدکنندگان مانند اوپو، وان‌پلاس، ویوو، ال‌جی، شیائومی و سایرین از همین حالا اعلام کرده‌اند که به استفاده از این چیپست روی آورده و نخستین موبایل‌های مجهز به آن را در ابتدای سال ۲۰۲۱ به دست مشتریان خواهند رساند.

این روزها چیپست‌های جدید تفاوت‌هایی اساسی از نظر کاربردهای روزمره موبایل‌های هوشمند ایجاد نمی‌کنند، اما کمپانی‌هایی مانند کوالکام انبوهی از آمار و ارقام منتشر می‌کنند تا هرطور که شده قانع شوید قرار است با یک چیپست واقعا بهتر از نسل قبل طرف حساب باشید. و کوالکام این بار ارقامی واقعا حیرت‌انگیز منتشر کرده، آن هم درحالی که سرعت کلاک تمام هسته‌های اسنپدراگون 888، همان چیزی است که در اسنپدراگون ۸۶۵ سال پیش نیز دیده‌ایم. اما چنین چیزی چطور امکان‌پذیر بوده است؟

دراین مقاله هرآنچه لازم است راجع به اسنپدراگون 888 بدانید را از نظر می‌گذرانیم تا دقیقا بدانید که باید منتظر چه چیزی در این چیپست و در اسمارت‌فون‌های سال ۲۰۲۱ میلادی باشید.

چرا اسنپدراگون 888 و چرا اسنپدراگون 875 نه؟

اکثر ما انتظار داشتیم که پردازنده پریمیوم بعدی کوالکام، اسنپدراگون 875 نام بگیرد: چرا که مدل‌های قبلی اسنپدراگون 865، اسنپدراگون 855 و اسنپدراگون 845 نام گرفته بودند. اما کوالکام ترجیح می‌دهد هرچند سال یک‌بار، نام‌گذاری خود را اندکی دستخوش تغییر کند. برای مثال چند سال پیش و بعد از عرضه اسنپدراگون 821، بسیاری منتظر اسنپدراگون 830 بودند اما ناگهان اسنپدراگون 835 به دستمان رسید. منطق پشت این تغییر در نام‌گذاری نیز بسیار ساده بود: هرچه عدد بالاتر باشد بهتر است.

اما کوالکام این‌بار منطقی متفاوت را با اسنپدراگون 888 دنبال می‌کند. عدد هشت در دو کشور هند و چین به عنوان عدد شانس شناخته می‌شود و این دو بازار از اهمیت فراوانی برای کوالکام برخوردار هستند. و از آن‌جایی که سری اسنپدراگون 800 برای بیش از یک دهه شامل بهترین چیپست‌های کوالکام بوده، این شرکت تصمیم گرفته چیپست جدیدش را اسنپدراگون 888 بنامد. خلاصه منطقی که این بار کوالکام به کار بسته، اندکی معقولانه‌تر از منطق استفاده از نام اسنپدراگون 835 است.

در پردازنده جدید چه داریم؟

روز کاغذ، سرعت کلاک اسنپدراگون 888 دقیقا همان چیزی است که در اسنپدراگون 865 نیز دیده‌ایم. یعنی ۲.۸۴ گیگاهرتز. اما هسته‌های چیپست‌ حالا به شکلی اندک متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در اسنپدراگون 888 حالا هسته Cortex-X1 را داریم که بیشترین پرفورمنس را با خود به همراه می‌آورد. این یک هسته بزرگ‌تر، قدرتمندتر و پرمصرف‌تر است که مجددا توسط شرکت آرم طراحی شده. گفته می‌شود می‌توانیم منتظر بهبود ۲۳ درصدی عملکرد در این هسته، نسبت به معماری قبلی Cortex-A78 باشیم که سه هسته دیگر در اسنپدراگون 888 را تشکیل داده است.

در نهایت به چهار هسته باقی‌مانده در چیپست جدید می‌رسیم که Cortex-A55 هستند: هسته‌ای آزمون پس داده و قدرتمند که کوالکام (و بسیاری دیگر از سازندگان چیپست‌های موبایل) برای سالیان متمادی از آن استفاده کرده. جالب است بدانید این اولین باری است که کوالکام از سه هسته مختلف در پردازنده پرچمدار خود استفاده کرده است.

اساسا به لطف همین هسته جدید Cortex-X1 است که می‌توانیم منتظر قدرت بیشتر اسنپدراگون 888 در قیاس با اسنپدراگون 865 باشیم. این هسته عمدتا برای گیمینگ و دیگر وظایفی که نیازمند توان پردازشی بالا هستند مورد استفاده قرار خواهد گرفت. از سوی دیگر، موبایل هوشمند شما در اکثر اوقات از هسته‌های ضعیف‌تر و کم‌مصرف‌تر Cortex-A55 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز استفاده خواهد کرد تا عمر باتری به بیشترین میزان ممکن برسد.

مهم‌ترین نکته اینست: درحالی که سرعت کلاک‌ هیچ فرقی با چیپست سال گذشته کوالکام ندارد، با اسنپدراگون 888 می‌توانیم به پرفورمنس اندک بهتر و عمر باتری بسیار بهتر دست پیدا کنیم. این چیزی است که قطعا به مذاق مشتریان خوش خواهد آمد، خصوصا که دوران استفاده از شبکه‌های 5G نیز فرا رسیده.

پردازشگر گرافیکی آدرنو ۶۸۰

کوالکام برای مدت زمانی بسیار طولانی از پردازشگر گرافیکی مخصوص خود استفاده کرده و برخلاف کاری که سامسونگ با چیپست‌های اگزینوس به انجام رسانده، تمایلی به استفاده از پردازشگر گرافیکی شرکت آرم نداشته است. و حقیقت اینست که پردازشگر گرافیکی آدرنو همواره تحسین‌برانگیز ظاهر شده.

با آدرنو ۶۸۰، می‌توانیم منتظر بهبود ۳۵ درصدی پرفورمنس باشیم که بزرگ‌ترین بهبود در پردازشگر گرافیکی کوالکام طی سالیان اخیر به حساب می‌آید. علاوه بر این بهبود چشمگیر، کوالکام توانسته بهینگی در مصرف انرژی را نیز با بهبود ۲۵ درصدی همراه کند. آدرنو ۶۸۰ ضمنا از دستورالعمل‌هایی جدید و مبتنی بر یادگیری ماشینی برخوردار شده که سبب می‌شوند عملکرد هوش مصنوعی ۴۳ درصد سریع‌تر از قبل باشد.

5G بهبودیافته

کاملا انتظار می‌رفت در اسنپدراگون جدید شاهد بهبود پشتیبانی از شبکه‌های مخابراتی 5G باشیم و کوالکام هم از نسل سوم مودم‌های 5G خود در 888 استفاده کرده است: مودمی که اسنپدراگون X60 5G نام دارد. حداقل روی کاغذ، این مودم بسیار به مودم قبلی X55 شباهت دارد، اما در عین حال از انبوهی از بهبودهای مختلف بهره‌مند شده. این مودم می‌تواند در شبکه‌های mmWave به پیک سرعت ۷.۵ گیگابیت بر ثانیه هنگام دانلود و ۳ گیگابیت بر ثانیه هنگام آپلود دست پیدا کند. البته این ارقام را هیچوقت در دنیای واقعی مشاهده نخواهید کرد، مگر اینکه در شرایطی کاملا ایده‌آل به سر ببرید.

اسنپدراگون X60 امسال، مودمی یکپارچه است. این یعنی X60 کاملا روی چیپست تعبیه شده و دیگر یک مودم اکسترنال نیست. بنابراین مودم مورد اشاره فضای کمتری را داخل موبایل اشغال می‌کند و تولیدکنندگان موبایل به فضای بیشتری برای استفاده از باتری بزرگ‌تر دسترسی خواهند داشت. از سوی دیگر، این طراحی باعث می‌شود که برخی نگرانی‌های مربوط به بالا رفتن بیش از حد دما برطرف شوند.

درست مانند اسنپدراگون 865 سال گذشته، هر موبایلی که به 888 مجهز باشد، از شبکه‌های 5G هم پشتیبانی می‌کند. مگر اینکه تولیدکنندگان تصمیم به غیر فعال‌سازی مودم 5G بگیرند، مانند کاری که سونی می‌خواهد با Xperia 5 II در ایالات متحده به انجام برساند.

عملکرد بهتر هوش مصنوعی

خیلی از اوقات فراموش می‌کنیم که هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی بخشی از پردازنده هستند. حقیقت اینست که تنها پردازنده می‌تواند به این دو اجازه دنبال کردن وظایف را در موبایل بدهد. و کوالکام در این دو حوزه نیز تغییراتی بزرگ به وجود آورده است.

کوالکام با اسنپدراگون 888 به «ادغام» واحدهای پردازشی وکتور، تنسور و اسکیلر درون پردازنده سیگنال دیجیتال Hexagon 780 پرداخته و از طرف دیگر، حافظه مشترک را ۱۶ برابر بیشتر کرده است. این یعنی شاهد بهینگی بسیار بالاتر یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی خواهیم بود.

در واقع اگر بخواهیم از نگاه ارقام به سراغ موضوع برویم، جابه‌جایی وظایف میان این واحدهای پردازشی حالا با بهبود ۱۰۰۰ برابری نسبت به قبل صورت می‌گیرد. پردازنده اسکیلر هم حالا بهبودی ۵۰ درصدی در عملکرد را تجربه می‌کند. تنسور هم دو برابر ظرفیت پردازشی بیشتر نسبت به نسل قبل دارد.

با تصمیم کوالکام در راستای ادغام توانایی‌های پردازنده، پردازشگر گرافیکی و پردازنده سیگنال دیجیتال، گفته می‌شود که عملکرد هوش مصنوعی به ازای هر وات، تا سه برابر بهتر می‌شود. به این ترتیب توانایی خالص هوش مصنوعی به ۲۶ تاپس می‌رسد که در آن می‌توان بهبود ۷۳ درصدی نسبت به اسنپدراگون ۸۶۵ سال پیش را مشاهده کرد.

موتور جدید AI Engine Direct کوالکام نیز به اسنپدراگون 888 آمده است. این موتور قرار است درگاهی برای دسترسی به Android NN ،TensorFlow Lite و Qualcomm SDK باشد و به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا از توانایی‌های اسنپدراگون 888 نهایت استفاده را ببرند، آن هم بدون اینکه فریم‌وورک مورد استفاده‌شان اهمیتی داشته باشد.

بهبودهای دوربین در اسنپدراگون 888

درون چیپست اسنپدراگون 888، پردازشگر سیگنال تصویر Spectra 580 نیز تعبیه شده. این پردازنده همان چیزی است که به موبایل شما اجازه می‌دهد تصاویری بسیار چشم‌نواز به ثبت برساند و حتی از لنزها و سنسور دوربین نیز اهمیت بیشتری دارد.

Spectra 850 به جای ساختار دوگانه، از ساختار سه‌گانه پردازنده بهره می‌برد و این یعنی می‌تواند به صورت همزمان سه متد پردازش تصویر مختلف را به کار بگیرد. به این ترتیب، می‌توانید به صورت همزمان به استریم ویدیوهای مختلف با سه دوربین بپردازید یا سه سیگنال سنسور مختلف را به صورت بلادرنگ پردازش کنید. خروجی نیز از ۲ به ۲.۷ گیگاپیکسل بر ثانیه بهبود یافته است. این یعنی می‌توانید منتظر بهبود ۳۵ درصدی توانایی‌های پردازش سیگنال تصویر نسبت به نسل پیش باشید.

چنین قابلیتی به ما اجازه خواهد داد که هم تصاویر را به شکلی سریع‌تر به ثبت برسانیم و هم شاهد پردازش سریع‌ترشان باشیم. گفته می‌شود سرعت پردازش تصویر در اسنپدراگون 888 نیز ۳۵ درصد سریع‌تر خواهد بود. از سوی دیگر اکنون از تصویربرداری ۱۰ بیتی و HDR به هنگام استفاده از HEIF نیز پشتیبانی می‌شود. بنابراین ویدیوهای HDR ضبط شده با موبایل شما تحسین‌برانگیزتر از هر زمان دیگر خواهند بود، خصوصا اگر آن‌ها را روی مانیتوری با دامنه داینامیک بالا تماشا کنید.

برای اینکه توانایی‌های این پردازنده سیگنال تصویر را بهتر درک کنید، باید بگوییم که در هر ثانیه، قادر به ثبت ۱۲۰ تصویر ۱۲ مگاپیکسلی خواهید بود. کوالکام یک الگوریتم هوش مصنوعی جدید برای فوکوس خودکار، نوردهی خودکار و بالانس رنگ سفید خودکار نیز به چیپست خود اضافه کرده. بنابراین در آوردن گوشی از جیب و ثبت تصویر آسان‌تر از قبل می‌شود و نیاز کمتری به توجه مضاعف به جزییات وجود خواهد داشت.

Spectra 580 در تصویربرداری با اسمارت‌فون از اهمیت فراوانی برخوردار خواهد بود. با پشتیبانی از افزودن قابلیت‌های جدید، تولیدکنندگان دیوایس‌های هوشمند می‌توانند به راحتی ویژگی‌هایی منحصر به فرد و جدید را به دوربین‌های خود بیاورند و در عین حال عمر باتری یا پرفورمنس را فدای نوآوری خود کنند. بنابراین حرف‌مان را جدی بگیرید وقتی می‌گوییم این پردازنده سیگنال تصویر قطعه‌ای بسیار مهم است.

بهبودهای Snapdragon Elite Gaming

بستر Snapdragon Elite Gaming هم مورد توجه قرار گرفته. پیش از هر چیز، اکنون از نمایشگرهایی با نرخ به‌روزرسانی ۱۴۴ هرتز پشیبانی می‌شود. البته در حال حاضر بازی‌های بسیار اندکی از نرخ به‌روزرسانی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کنند و شمار بازی‌های سازگار با ۱۴۴ هرتز حتی از آن هم کمتر است. از طرف دیگر می‌توانید منتظر پشتیبانی از دامنه داینامیک بالا ۱۰ بیتی با سقف ۱۴۴ فریم بر ثانیه باشید. این خود به معنای ۲۰ درصد بهینگی بیشتر در قیاس با آدرنو ۶۵۰ است.

افزون بر این‌ها، حالا شاهد قابلیت جدید Qualcomm Game Quick Touch هستیم. این قابلیت طراحی شده تا تاخیر پاسخدهی به لمس نمایشگر را کاهش دهد. کاهش تاخیر در بازی‌های ۶۰ فریم به ۲۰ درصد و در بازی‌های ۱۲۰ فریم به ۱۰ درصد خواهد رسید. بهترین نکته هم اینست که پیاده‌سازی این قابلیت نیازمند هیچ تلاشی از سوی تولیدکنندگان موبایل نیست و کاربران به محض خرید موبایلی مجهز به چیپست اسنپدراگون 888، از مزایای آن برخوردار خواهند بود.

کوالکام ضمنا با اسنپدراگون 888، نرخ متغیر شیدینگ (VRS) را نیز به موبایل‌های هوشمند می‌آورد. این قابلیت درست مانند همان چیزی است که به وفور در دنیای پی‌سی و کنسول‌های گیمینگ یافت می‌شود، بنابراین دسترسی به آن در دیوایسی جیبی، قطعا اتفاقی مهم است. این تکتیک به گونه‌ای طراحی شده که فشار وظایف مختلف را از دوش پردازشگر گرافیکی برداشته و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد کنترلی بهتر روی چگونگی رندر شدن فریم‌ها داشته باشند. برای مثال اگر در پس‌زمینه چیزی باشد، آن فریم را می‌توان با وضوح کمتر رندر کرد تا اصلی‌ترین منابع پردازشگر گرافیکی، صرف رندر آبجکت‌هایی شوند که به کاراکتر داخل بازی نزدیک‌تر هستند. بنابراین بهینگی افزایش می‌یابد.

چه زمانی منتظر نخستین موبایل‌های مجهز به اسنپدراگون ۸۸۸ باشیم؟

طبق روال همیشه، نخستین موبایل‌های مجهز به چیپست اسنپدراگون 888 در سه‌ماهه نخست ۲۰۲۱ از راه خواهند رسید. در حال حاضر می‌دانیم برخی از نخستین موبایل‌ها چه هستند و برای مثال می‌توان به خانواده شیائومی می ۱۱ اشاره کرد.

با این همه، به خاطر پاندمی کووید-۱۹، برنامه زمانی تولیدکنندگان در سال ۲۰۲۱ اندکی بهم ریخته است. در همین راستا، کنگره جهانی موبایل هم به جای پایان فوریه، در روزهای پایانی ماه ژوئن برگزار خواهد شد. بنابراین احتمال دارد که برخی کمپانی‌ها اندکی زودتر دست به کار شده و در جریان رویداد CES ماه ژانویه از آخرین ساخته‌های خود پرده بردارند. اگر شایعات حقیقت داشته باشند، سامسونگ یکی از همین تولیدکنندگان خواهد بود.

کوالکام اکنون اعلام کرده که ۱۴ تولیدکننده موبایل به عرضه اسمارت‌فون‌های مجهز به اسنپدراگون 888 در سال ۲۰۲۱ میلادی خواهند پرداخت. این شرکت‌ها ایسوس، بلک شارک، لنوو، ال‌جی، میزو، موتورولا، نوبیا، ریلمی، وان‌پلاس، اوپو، شارپ، ویوو، شیائومی و زد‌تی‌ای خواهند بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • danial
    danial | ۱۵ آذر ۱۳۹۹

    برای دومین بار اندروید اپل رو توی بنچمارک ها شکست خواهد داد،یه روزی برگ برنده اپل نرم افزار و قدرت سخت افزاری بود که الان فقط نرم افزار رو داره

مطالب پیشنهادی