ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

معرفی و بررسی خودرو

بررسی موتورسیکلت بنلی TRK 249؛ گشت و گذار در طبیعت با موتور چینی – ایتالیایی

برخلاف رویه مرسوم در کشور ما، موتورسیکلت‌های کلاس تورینگ یا گردشگری در بسیاری از کشورهای جهان به ویژه کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی، طرفداران زیادی داشته و با استقبال بسیار مناسب موتورسواران گردشگر مواجه شده‌اند. ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۱۵ آذر ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

برخلاف رویه مرسوم در کشور ما، موتورسیکلت‌های کلاس تورینگ یا گردشگری در بسیاری از کشورهای جهان به ویژه کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی، طرفداران زیادی داشته و با استقبال بسیار مناسب موتورسواران گردشگر مواجه شده‌اند.

احتمالا دلیل کاهش استقبال از این سبک موتورسیکلت‌ها در کشورمان عدم رونق گردشگری با موتور سیکلت است که باعث شده کلاس تورینگ طرفداران چندانی در میان مشتریان ایرانی نداشته باشد. البته قیمت بالاتر موتورسیکلت‌های این کلاس نیز یکی دیگر از دلایلی است که موتورسواران ایرانی را از آنها دور نگاه می‌دارد.

به هر روی، طی چند سال اخیر دو سه نمونه موتورسیکلت ادونچر تورینگ روانه بازار ایران شده که معتبرترین و البته گران‌ترین آنها کاوازاکی ورسیس 250 است؛ البته به دلیل قیمت نسبتا بالای ورسیس 250 مشتریان زیادی به سمت این موتور سیکلت ژاپنی ویژه گردشگری تمایل پیدا نکردند.

از سوی دیگر موتورسیکلت‌های بنلی طی چند سال اخیر موفق شدند نام و نشانی برای خود در کشور ما دست‌وپا کنند. شرکت نیکران موتور پاسارگاد نیز به عنوان نماینده بنلی در ایران دل را به دریا زد و موتور سیکلت ادونچر تورینگ بنلی TRK 249 را به بازار معرفی کرد. این موتورسیکلت گرچه از لحاظ کیفیت و کارایی به پای کاوازاکی ورسیس 250 نمی‌رسد اما قیمت پایین‌تر آن سبب شده تا برخی از مشتریان که قبلا به سراغ کلاس تورینگ نمی‌آمدند، حالا اقبال بیشتری نسبت به اینگونه محصولات نشان دهند. در ادامه به معرفی مشخصات ظاهری و فنی موتور سیکلت بنلی TRK 249 خواهیم پرداخت. با دیجیاتو همراه باشید.

ظاهر خوش قد و قامت اما نسبتا آشنا

ظاهر موتور سیکلت TRK249 سعی در حفظ اصالت خود در قیاس با سایر مدل‌های کلاس ادونچر تورینگ داشته و خلاقیت چندانی در آن به چشم نمی‌خورد. اما به هر حال زیبایی این موتورسیکلت غیرقابل کتمان بوده و طراحان سعی کرده‌اند تا قلم خود را مطابق سلیقه عامه مشتریان این کلاس به حرکت درآورند.

در قسمت دماغه دو چراغ با طراحی زیبا و شیلد شیشه‌ای را مشاهده می‌کنید. این دو چراغ یکی برای نور بالا و دیگری برای سوپایین مورد استفاده قرار می‌گیرند. طرح دماغه در بخش زیر کاسه چراغ نیز که از جوانب باک تا قسمت جلو امتداد یافته، در این کلاس کاملا مرسوم بوده و حالتی شبیه به گلگیر را برای این گونه موتورسیکلت‌ها پدید می‌آورد که البته ارتفاع موتورسیکلت را کمی بالاتر از آنچه هست نشان می‌دهد.

فلاپ‌های متصل به باک در دو طرف رادیاتور نیز طرحی بسیار زیبا و جذاب را برای این موتورسیکلت رقم زده‌اند. سایر بخش‌ها هم از لحاظ طراحی مشکل خاصی نداشته و خطوط مدرن و اشکال هندسی جدید با شمایل نسبتا تهاجمی و اسپرت، جلوه قابل قبول و هماهنگی برای این موتور سیکلت تورینگ به وجود آورده‌اند.

طراحی زین به صورت دو تکه بوده و به نظر می‌رسد پهنای آن مقداری کم باشد که موجب آزار سرنشین خواهد شد؛ همچنین جنس صندلی‌ها نیز مقداری خشک احساس می‌شود که این امر نیز در ناراحتی راکب و سرنشین تاثیر خواهد گذاشت.

بنلی trk 249

جاپای راننده شکل مناسبی داشته و در ارتفاعی مطلوب قرار دارد که خستگی پای راکب را به حداقل می‌رساند. در قسمت عقب نیز یک ترک‌ میله‌ای تعبیه شده که سرنشین می‌تواند از آن به عنوان دستگیره استفاده کند؛ در ضمن قرار دادن باکس‌های سفری و اتصال آنها به این بخش نیز امکان‌پذیر خواهد بود. از دیگر ویژگی‌های مثبت بنلی trk249 طرح جالب کنسول کیلومترشمار آن است که به صورت دیجیتال ساخته شده و با خوانایی بسیار مناسب اطلاعات مورد نیاز نظیر سرعت، دور موتور، مسافت پیموده شده، نشانگرهای دنده چراغ روغن و ... را به اطلاع راکب خواهد رساند.

بنلی trk 249

مشخصات فنی بنلی TRK 249

موتور سیکلت بنلی TRK 249 جهت تامین نیروی مورد نیاز خود به یک انجین تک سیلندر چهار زمانه چهار سوپاپ به حجم ۲۴۹ سی سی متکی است. حداکثر قدرت این انجین برابر با ۲۵ اسب بخار در ۹۲۵۰ دور در دقیقه بوده و در نهایت گشتاور حاصل از آن نیز به ۲۱ نیوتن متر در ۸۰۰۰ دور در دقیقه خواهد رسید. این انجین به سیستم سوخت‌رسانی انژکتور برقی EFI مجهز بوده و با استارت برقی راه‌اندازی می‌شود. جهت رفع گرمای اضافه از سیستم رادیاتور آبی استفاده شده و نیروی موتور نیز توسط یک گیربکس شش سرعته با کلاچ خیس صفحه روغنی و مکانیزم انتقال زنجیری به چرخ عقب منتقل می‌شود.

در جلو تعلیق دوشاخ تلسکوپی با کورس 41 میلی‌متر حضور دارد؛ کمک‌فنر تک کمک روغنی عقب نیز قادر به جذب مناسب ضربات وارده از سطح زمین به نشیمنگاه خواهد بود. تایرهای ۱۷ اینچی، ترمز دیسکی جلو ۲۸۰ میلیمتری، ترمز دیسکی ۲۴۰ میلی متری عقب، وزن ۱۷۳ کیلوگرمی و ظرفیت باک ۱۸ لیتر از دیگر مشخصات بنلی TRK 249 به شمار می‌آیند.

بنلی trk 249

میانگین مصرف سوخت این موتور سیکلت حدود ۴.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده و بنابراین می‌توان مسافتی در حدود ۴50 تا 500 کیلومتر را با یک باک طی کرد. حداکثر سرعت این موتورسیکلت نیز حدود ۱۲۵ کیلومتر بر ساعت برآورد می‌شود. از لحاظ عملکرد فنی، پیشرانه تک سیلندر بنلی TRK 249 مقداری با لرزش همراه است که نسبت به حریفان ژاپنی کیفیت سواری آن را پایین‌تر می‌آورد. تعویض دنده‌های آن نیز مقداری خشک به نظر می‌رسد و آن نرمی مورد انتظار را ندارد. اما با این حال از لحاظ کشش و قدرت به راحتی می‌تواند نیروی مورد نیاز به ویژه هنگام عبور از سربالایی‌ها را برای راکب و سرنشین تامین کند.

قیمت و شرایط بازار بنلی TRK 249

موتور سیکلت بنلی TRK 249 هم‌اکنون با قیمت حدود 85 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود. این محصول از نقاط قوتی همچون: قدرت و کشش مناسب، هندلینگ قابل قبول، عملکرد مناسب سیستم تعلیق در جذب ضربات ناشی از جاده و طراحی ظاهری خوش‌فرم و چشم نواز سود می‌برد. از طرف دیگر کیفیت رنگ باک و متریال فلاپ‌های آن چندان مرغوب نیست. میزان لرزش موتور و خشکی نسبی تعویض دنده‌ها نیز جزو موارد انتقادی نسبت به این موتور سیکلت شمرده می‌شوند.

با این حال به دلیل عملکرد فنی مناسب و قابلیت آفرود قابل قبول این موتورسیکلت، این طور به نظر می‌رسد که مقبول‌ترین گزینه ادونچر تورینگ (نسبت به قیمت) در بازار ایران همین بنلی TRK 249 باشد. ضمن آنکه خریداران می‌توانند با بودجه پایین‌تر به سراغ مدل‌های دست دوم و کم کارکرد این محصول نیز بروند و از گشت‌وگذار در راه‌های آسفالت و بیراهه‌ها لذت ببرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی