ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اینتل از چیپ Horse Ridge 2 برای کامپیوترهای کوانتومی رونمایی کرد

اینتل از نسل دوم پردازنده Horse Ridge برای کامپیوترهای کوانتومی رونمایی کرد و گامی مهم در مسیر فراگیر کردن این سیستم‌های پیشرفته برداشت. Horse Ridge 2 یک چیپ کنترلی با قابلیت فعالیت در دماهای بسیار ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۰

اینتل از نسل دوم پردازنده Horse Ridge برای کامپیوترهای کوانتومی رونمایی کرد و گامی مهم در مسیر فراگیر کردن این سیستم‌های پیشرفته برداشت.

Horse Ridge 2 یک چیپ کنترلی با قابلیت فعالیت در دماهای بسیار پایین (کرایوژنیک) بوده و برای حل چالش‌های برقراری ارتباط بین پردازنده‌های کوانتومی آینده با توان پردازشی بسیار بالا (هزاران کیوبیت) طراحی شده است. به گفته اینتل یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های این چیپ، فعالیت در دمای بسیار پایین است بنابراین می‌توان آن را هر چه بیشتر در نزدیکی پردازنده کوانتومی قرار داد.

چیپ مورد بحث با استفاده از فناوری ۲۲ نانومتری فین‌فت تولید شده و به گفته اینتل قادر به فعالیت در دمای حداقل ۴ درجه کلوین (منفی ۲۶۹ درجه سانتی گراد) است. این چیپ در مقایسه با نسل قبل دو پیشرفت بزرگ داشته است: نخست توانایی دستکاری و خواندن وضعیت کیوبیت‌ها و دوم، توانایی کنترل همزمان پتانسیل چندین گیت مورد نیاز برای درهم‌تنیدگی (Entanglement) کیوبیت‌ها. این چیپ همچنین از یک میکروکنترلر قابل برنامه‌ریزی برخوردار است که تداخل میان کیوبیت‌ها (crosstalk) را با استفاده از فیلتر کردن پالس‌ها کاهش می‌دهد.

اینتل همچنین از توسعه فرآیند جدیدی خبر داده که زمان ارزیابی ویفرهای سیلیکونی پردازنده‌های کوانتومی را از ۴ هفته به ۵ ساعت کاهش می‌دهد و تأثیر بسزایی در پیشرفت کامپیوترهای کوانتومی خواهد داشت.

اینتل با معرفی چیپ Horse Ridge 2 در پی کم‌تر کردن فاصله با رقبایی همچون IBM و گوگل است. این تراشه ساز امیدوار است با عرضه پردازنده‌های کوانتومی با توان پردازشی بسیار بالا از رقبای نامبرده پیشی بگیرد. «جیم کلارک» رییس بخش تحقیقات سخت افزار و قطعات کوانتومی اینتل معتقد است این چیپ بشر را «یک قدم دیگر به توسعه مدارهای کوانتومی یکپارچه بدون ترافیک» نزدیک تر کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی