ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

مدیرعامل تیمچه: خریداران و فروشندگان تشنه یک فروشگاه اینترنتی جدید هستند

پلتفرم «لندو» (ایران رنتر) با همکاری «شرکت ارتباط فردا» یک فروشگاه اینترنتی جدید به نام «تیمچه» تاسیس کرد. این فروشگاه اینترنتی با مدل «مارکت پلیس» فعالیت می‌کند و «امیر حق رنجبر»، مدیرعامل لندو و تیمچه، ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۴

پلتفرم «لندو» (ایران رنتر) با همکاری «شرکت ارتباط فردا» یک فروشگاه اینترنتی جدید به نام «تیمچه» تاسیس کرد. این فروشگاه اینترنتی با مدل «مارکت پلیس» فعالیت می‌کند و «امیر حق رنجبر»، مدیرعامل لندو و تیمچه، در گفتگو با دیجیاتو اعلام کرد که هم کاربران و هم فروشندگان تشنه‌ی یک فروشگاه اینترنتی جدید هستند. او با همین استدلال، شانس موفقیت پلتفرم جدیدش را فوق‌العاده بالا ارزیابی می‌کند و می‌گوید برای یک سال اول، اهداف بلندپروازانه‌ای انتخاب شده‌اند.

اینجا اقیانوس قرمز نیست

اگرچه نام خرده فروشی آنلاین در ایران، با دیجی‌کالا گره خورده اما در یک سال اخیر تغییرات مهمی در بازار تجارت الکترونیکی ایران به وجود آمده است. از یک سو گروه اسنپ در حال ارائه یک پلتفرم On-Demand با اسنپ فود است و از طرف دیگر دیوار و شیپور تلاش خود را آغاز کرده‌اند تا کسب‌وکارهای فیزیکی و سنتی را به مشتریان آنلاین متصل کنند.

اما آیا در بین این نام‌های شناخته شده، شانس موفقیتی برای یک بازیگر جدید وجود دارد؟ امیر حق رنجبر، مدیرعامل تیمچه در پاسخ به این سوال به دیجیاتو گفت:

«خیلی‌ها عقیده دارند که بازار تجارت الکترونیکی یک اقیانوس قرمز است اما ما به هیچ وجه چنین فکری نمی‌کنیم. دست کم با توجه به شناختی که در این مدت از مارکت و فروشگاه‌ها به دست آمده، اتفاقا مشخص است که بازار به شدت تشنه‌ی یک بازیگر جدید است که بتواند همه چیز بفروشد و تنوع بالایی از محصولات داشته باشد. در حال حاضر برداشت ما این است که چنین بازیگری به جز دیجی‌کالا در بازار ایران فعال نیست. از طرفی بازار تجارت الکترونیکی با این حجم گسترده دست کم به دو بازیگر نیاز دارد.»

لندو

به عقیده حق رنجبر، گروه اسنپ در حال حاضر محصولی فعال در این حوزه ندارد که بتواند پکیج کاملی از محصولات را به کاربر ارائه دهد. او همچنین مدل تجاری دیوار و شیپور را متفاوت عنوان کرد و گفت تیمچه، یک مدل تجاری مارکت پلیس با حضور فروشندگان است که پردازش سفارش‌ها، انبارش و ارسال توسط خود پلتفرم تیمچه انجام می‌شود:

«هر کدام از این مدل‌های تجاری مسیر خودشان را می‌روند و درست است که از هر دو می‌توان خرید کرد، ولی لزوما این کسب‌وکار می‌توانند با هم رقابت مستقیم نداشته باشند. ما این بازخورد را بارها در لندو از مشتریان خود گرفته‌ایم. لندو با چند صد هزار کاربر، دید بسیار خوبی به ما داد که بازار واقعا به بازیگری جدید نیاز دارد. ما هم دقیقا بر اساس نیازی که وجود داشت، تیمچه را ایجاد کرده‌ایم.»

«نیاز کاربران را می‌شناسیم»

این فروشگاه جدید در حالی تاسیس شده است که لندو، اکنون بزرگ‌ترین بازیگر حوزه «لند تک» در بازار ایران است. از طرفی حق رنجبر هم به عنوان مدیرعامل دو پلتفرم، عقیده دارد که این دو کسب‌وکار دقیقا در یک راستا فعال هستند: «یکی از نزدیک‌ترین مدل‌های تجاری به لندو، خرده فروشی آنلاین است. چراکه دقیقاً مخاطب ما، کسی است که خرید آنلاین انجام می‌دهد. هم مخاطب به ما اعتماد دارد و هم ما نسبت به نیاز کاربر شناخت خوبی داریم. درست است که هر کسب‌وکاری چالش‌های خودش را دارد اما تیم‌هایی که امروز در تیمچه فعالیت می‌کنند، همه شامل اعضایی هستند که بدون استثنا در حوزه خرده فروشی آنلاین تجربه چندین ساله دارند.»

او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا فروشگاه تیمچه قرار است مدل مارکت‌پلیس را به تنهایی ارائه دهد یا از طرفی خود تیمچه مدل خرده فروشی (Retail) خواهد داشت یا خیر، و همینطور ارسال کالا توسط کدام انجام می‌شود، به دیجیاتو گفت:

«در حال حاضر فروشنده محصولش را به مرکز پردازش ما ارسال می‌کند و البته ما هم سرویس پیکاپ داریم و در بسیاری از موارد کالا را خودمان جمع آوری می‌کنیم. از طرف دیگر انبارهای سیار داریم که فروشنده می‌تواند کالا را به آن‌ها تحویل دهد. در مرحله بعدی، محصولات در انبار ما پردازش و کنترل کیفیت و نهایتاً توسط تیمچه ارسال می‌شود. همچنین ارسال مستقیم کالا توسط فروشنده برای خریدار، جزء برنامه‌های کوتاه مدت ماست؛ هرچند بخش بزرگی از مدل تجاری ما، ارسال توسط خود تیمچه خواهد بود. حتی خود آمازون هم ۸۰ درصد سفارش‌هایش را خودش برای خریداران ارسال می‌کند. از طرفی مدل خرده فروشی (Retail) از طرف خود تیمچه را هم داریم هرچند در حال حاضر یک سیاست جدی برای ما نیست. بیشتر در حد تکمیل جنس فعال است اما در ادامه با رشد کسب‌وکار، این بخش را جدی‌تر جلو می‌بریم.»

سرمایه اولیه جدی اما نامشخص

پاسخ مدیرعامل تیمچه و مسیری که این فروشگاه اینترنتی برای آینده‌اش انتخاب کرده، به این معناست که باید زیرساخت‌های عظیمی تهیه شوند؛ از مرکز پردازش گرفته تا لجستیک و البته نیروی انسانی.

همه این موارد یک سوال مهم را به وجود می‌آورد: تیمچه با چه حجم از سرمایه‌ اولیه‌ای شروع به کار کرده است؟ حق رنجبر در پاسخ به این سوال دیجیاتو گفت:

«برای این مدل تجاری نیاز به انبار چند هزار متری، پردازش، تیم لجستیک و موارد مختلف دیگری وجود دارد و اگر فرصت همکاری با شرکت‌های بیرونی هم وجود داشته باشد، از سرویس آن‌ها استفاده می‌کنید تا لود زیادی به سیستم وارد نشود. نمی‌توانم سرمایه دقیق را بگویم اما می‌دانید که چنین پروژه‌ای با چنین ابعادی، با سرمایه‌ی چند میلیاردی شدنی نیست. اساساً یکی از دلایلی که بازیگر اصلی وارد این حوزه نشده است، به خاطر سرمایه اولیه زیادی است که این کار نیاز دارد. قطعا ما به همراه سرمایه‌گذار لندو، یک سرمایه‌گذاری عظیم انجام داده‌ایم اما برداشت‌مان این است که به خاطر مزیت‌های استراتژیکی که می‌توانیم ارائه دهیم، این حجم از سرمایه‌گذاری منطقی و البته قابل بازگشت است.»

جزئیات همکاری با فروشنده‌ها

اگرچه تیمچه به گفته مدیرعاملش، سرمایه زیادی وارد این بازی کرده اما واقعیت این است که برنده‌ی این حوزه را فروشنده‌هایی تعیین می‌کنند که وارد همکاری با فروشگاه‌های آنلاین می‌شوند. حق رنجبر نیز در پاسخ به این سوال که چطور می‌خواهد فروشندگان و تامین‌کنندگان کالا را تشویق به همکاری کند، گفت:

«ما برای شروع با ۱۰۰ فروشنده‌ی برتر کار را شروع کرده‌ایم. به این معنا که این فروشنده در حوزه کاری خودش حجم بازار و فروش قابل توجهی دارد. اگرچه ما استارت را با ۱۰۰ فروشنده زدیم اما در همین چند روز اخیر، درخواست‌های بسیاری برای ما ارسال شده است. در واقع ما متوجه شده‌ایم که فروشندگان هم به دنبال یافتن یک مارکت پلیس جدی دیگر هستند. در واقع هم فروشندگان و هم خریداران در پی یک فروشگاه آنلاین جدید هستند.»

او همچنین توضیح داد که تیمچه مزایای مهمی برای فروشندگان ایجاد کرده است: «در پلتفرم ما جریمه نقدی برای فروشنده وجود ندارد. یکی از مهم‌ترین موضوعات تنظیم رفتار فروشندگان در مارکت پلیس است اما ما عقیده داریم جریمه نقدی ابزار مناسبی برای کنترل رفتار فروشندگان نیست. از مدل «رتبه فروشنده» (Seller Score) استفاده می‌کنیم که بر اساس رفتار فروشنده، نمره‌اش کم یا زیاد می‌شود. نبود جریمه نقدی برای فروشندگان ما تاکنون بسیار جذاب بوده. از طرفی ما هزینه پردازش و ارسال سفارش را از فروشندگان دریافت نمی‌کنیم. به فروشندگان برتر وام ارائه می‌کنیم. بازه‌های تسویه بسیار کوتاهی داریم و البته کمیسیون‌هایی که تیمچه دریافت می‌کند بسیار رقابتی است.»

حذف دیجی‌کالا از لندو و تولد تیمچه

لندو همانطور که گفته شد بزرگ‌ترین بازیگر حوزه لند تک در ایران است اما همین بازیگر تقریباً تنها در این حوزه، در اردیبهشت ماه سال جاری ارتباط خود را با دیجی‌کالا قطع کرد و دیگر کاربران نتوانستند از طریق لندو، از دیجی‌کالا خرید اقساطی داشته باشند. در آن زمان، لندو در بیانیه‌ی مطبوعاتی خود در همین رابطه نوشت: «دلیل حذف دیجی‌کالا از این پلتفرم این بوده که تمرکز درخواست‌ها برای خرید از دیجی‌کالا باعث به حاشیه رفتن فروشگاه‌های دیگر شده بود. یکی از اهداف لندو مقابله با بازار تک‌قطبی و حمایت از کسب و کارهای کوچک و متوسط است. با حذف دیجی‌کالا راه برای افزایش مشتری و رشد فروش صدها فروشگاه‌ آنلاین ایرانی در لندو هموار می‌شود.»

اکنون مدیرعامل لندو و تیمچه در برابر این سوال که آیا حذف دیجی‌کالا از لندو در اوایل سال جاری ارتباطی به راه اندازی تیمچه داشت یا خیر، به دیجیاتو گفت:

«به هر حال تصمیماتی که بیزینس می‌گیرد در ابتدا با نگاهی به منافع خودش است. بله. طبیعتاً این موضوع هم می‌تواند اثرگذار باشد. اولین هدف ما این بود که کاربری که از لندو خرید می‌کند، بتواند بهترین خرید را داشته باشد و ما این کسب‌وکار را کاملاً مکمل همدیگر می‌دانیم. لندو قرار بود خرید را برای افراد ساده‌تر کند و تیمچه هم در ارائه کالا به همین هدف کمک می‌کند. پس هر دو کسب‌وکار یک ماموریت را دنبال می‌کنند.»

تیمچه؛ یک سال بعد

با همه این شرایط یک سال بعد تیمچه کجاست و چه سهمی از بازار خرده فروشی را در ایران به خود اختصاص داده است؟ آیا اساساً می‌تواند با دیجی‌کالا رقابت کند؟ و البته در این میان، قابلیت خرید اقساطی چقدر نقش «برگ برنده» را برای ترکیب تیمچه و لندو خواهد داشت؟ مدیرعامل تیمچه در پاسخ به این پرسش‌ها اعلام می‌کند که نگاه تیمچه، تمرکز بر محصول خودش و نیاز مشتری است نه رقابت و تلاش برای سهم گرفتن؛ دست‌کم در شروع ماجرا. او در همین رابطه توضیح می‌دهد:

«تمام تمرکز و ذهن تیم ما بر خود محصول و تجربه مناسب خرید متمرکز است. اما طبیعتاً ما اهداف بلندپروازانه‌ای برای تیمچه طراحی کرده‌ایم که احساس می‌کنیم رسیدن به آن‌ها چندان هم سخت نیست. همکاری لندو و خرید اقساطی، می‌تواند تاثیر جدی بر عملکرد ما داشته باشد. ما اعتبار قابل توجه و ویژه‌ای را برای تیمچه در نظر گرفته‌ایم که در روزهای آینده فعال می‌شود. این اعتبار سود بسیار مناسبی هم به مشتریان ارائه می‌شود. در واقع یکی از مسائلی که می‌تواند یک جهش در کار ما ایجاد کند همین خرید اقساطی بدون نیاز به چک و ضامن است؛ سرویسی که هنوز هیچ‌جا عرضه نمی‌شود. از طرفی موضوع ارسال رایگان می‌تواند یکی از برگ‌های برنده‌ی ما باشد. در واقع تصور می‌کنم امروز تیمچه تنها فروشگاهی است که ارسال رایگان بدون محدودیت قیمت دارد. طبیعتا این مسائل برای ما هزینه دارد اما تاثیر استراتژیکی خواهد داشت. قابلیت‌های مختلف تیمچه باعث می‌شوند در یک سال بتوانیم به اهدافی که تعیین کرده‌ایم برسیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (22 مورد)
  • salim88
    salim88 | ۸ آذر ۱۴۰۱

    نامه ای مهر آمیز به :
    جناب آقای مهندس امیرحق رنجبر
    مدیرعامل محترم
    با سلام
    ضمن عرض تشکر بابت فعالیت های ارزشمند شما و تیم خوبتان باستحضار میرساند اینجانب محمد برمکی به شماره ملی 007****** پس از گذشت یک ماه و نیم از لغو سفارشم و عدم بازگشت وجه ناچیز پرداختی ام، عمیقا مشکلات پدید آمده برای شما و تیم خوبتان را درک می کنم.
    لذا با عنایت به معضلات و چالش های حاضر آن شرکت که منجر به عدم فعالیت مثمر ثمر آن شده، جهت تشریک مساعی و حل مشکلات معیشتی پیش آمده ناشی از موارد فوق الذکر برای پرسنل محترم و مهربان تان، خواهشمندم نسبت به ارسال شماره شبای بانکی پرسنل محترمتان با قید نام و نام خانوادگی آنها اقدام عاجل بفرمایید. بدیهی است کمک انسان دوستانه بنده و امثال من صرفا جهت همیاری و مهر گستری بوده و اشاره به موضوع خاصی ندارد.
    با سپاس فراوان
    محمد برمکی

  • عباس حجتی
    عباس حجتی | ۱۷ اسفند ۱۴۰۰

    من بیش از ده سال هست که از سایت های مختلف تجربه خرید اینترنتی دارم، به جرات می تونم بگم بدترین تجربه خرید من از سایت تیمچه بود، یکماه هست که خرید کردم و منتظرم که کالا رو برای من بفرستن و هر دفعه یک هفته عقب می اندازن.
    تمام زحماتی که سایت های دیگه کشیدن و برای خرید اینترنتی اعتبار ایجاد کردن این سایت با بی مسئولیتی تمام به باد میده و کک شون هم نمی گزه. کاش زودتر نظرات مردم رو می خوندم و گرفتار این سایت نمی شدم. دیجی کالا واقعا الکی دیجی کالا نشده، شما ها حداقل باید ده سال تلاش کنید شاید بتونید دوباره اعتماد مردم رو به خودتون جلب کنید

  • peyman خانی
    peyman خانی | ۱۳ بهمن ۱۴۰۰

    من به عنوان یک خریدار از تیمچه کاملا نا راضی هستم چون محصولات رو به موقع تامین نمیکنند و تقصیر رو گردن تامین کننده میندازن حالا اینجا متوجه شدم که تامین کننده تقصیری نداره وقتی باهاش به موقع تسویه حساب نمیکنن و نتیجه این میشه که تامین کننده محصول رو براشون نمیفرسته پیشنهاد میکنم اصلا به هیچ عنوان از تیمچه خرید نکنید 10 برابر پولتون باید حرص بخورید و اعصابتون بریزه بهم تنها جوابشون هم اینه "ما متاسفیم از این مشکل " از تیمچه خرید نکنید😡 😡 😡 😡

  • حمیدرضا مالکی
    حمیدرضا مالکی | ۱۱ بهمن ۱۴۰۰

    من بعنوان فروشنده و تامین کننده کالای تیمجه پشیمانی خودم رو از عقد قرارداد با این مجموعه بی مسئولیت اعلام‌ میکنم،

    لازم دیدم از اینجا و همه شبکه‌های اجتماعی اطلاع رسانی کنم که سایر همکاران دچار مشکل عدم پرداخت این شرکت بد قول نشوند،

    از تاریخ صورتحساب پرداخت تا الان ۳۰ روز میگذره و هیچکس پاسخگو نیست، زمینه کاری من لپ تاپ هست و این بی مسئولیتی زیان شدیدی به مجموعه بنده وارد کرده است، 😡


    پول نمیدن و پاسخگو هم نیستند،

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی