ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اینتل احتمالا تولید پردازنده‌های اتم و زئون را به TSMC واگذار می‌کند

اینتل به دنبال تولید تعدادی از پردازنده‌های خود توسط کمپانی‌های دیگر است که حالا طبق جدیدترین اطلاعات، پردازنده‌های اتم و زئون را احتمالا TSMC تولید می‌کند. طبق گزارشی جدید، اینتل برای مدتی یک شرح شغل ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۵ آذر ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۰

اینتل به دنبال تولید تعدادی از پردازنده‌های خود توسط کمپانی‌های دیگر است که حالا طبق جدیدترین اطلاعات، پردازنده‌های اتم و زئون را احتمالا TSMC تولید می‌کند.

طبق گزارشی جدید، اینتل برای مدتی یک شرح شغل در سایت رسمی خود قرار داده که در آن به شرکت TSMC اشاره شده است:

«به عنوان یکی از اعضای تیم QAT (فناوری دسترسی سریع)، برای یکپارچه‌سازی RTL در گروه مهندسی Custom Logic ASIC بخش دیتاسنتر کار خواهید کرد. شما نقش اساسی در توسعه و ادغام QAT درون پردازنده‌های اتم و زئون مبتنی بر فرایند اینتل و TSMC برعهده خواهید داشت و با تیم ادغام IP/SoC کار خواهید کرد و با تیم‌های طراحی، اعتبارسنجی و شبیه‌سازی چیپست همکاری خواهید کرد تا از اعتبارسنجی موفق QAT IP مطمئن شوید.»

همانطور که در شرح شغل اینتل مشاهده می‌کنید، این کمپانی می‌خواهد تولید پردازنده‌های اتم و زئون را به TSMC واگذار کند. در حال حاضر اینتل چندین نسخه از این پردازنده‌ها را به تولید می‌رساند و در سال جاری میلادی شاهد رونمایی از پردازنده «Snow Ridge» با ۲۴ هسته ترمونت (Tremont) برای سایت‌های 5G بودیم.

پردازنده‌های اتم

فناوری دسترسی سریع یک طراحی سخت‌افزاری است که سرعت کارهای مربوط به رمزنگاری و فشرده‌سازی را افزایش می‌دهد. در شرح شغل اینتل اشاره‌ای به نسل آینده پردازنده‌های اتم و زئون نشده است.

از آنجایی که پلتفرم زئون از هسته‌های قدرتمندی بهره می‌برد و با قیمت بالایی به فروش می‌رسد، تولید آن‌ها توسط TSMC چندان منطقی و عملی به نظر نمی‌رسد. در صورتی که اینتل در این مسیر گام بردارد، باید به‌گونه‌ای از تاسیسات خود استفاده کند و عدم استفاده از آن‌ها به معنای ضرردهی خواهد بود.

پردازنده‌های اتم اینتل چندان ارزان‌قیمت نیستند و هزینه ساخت بالایی دارند، با این حال نسبت به سری زئون قدرت و پیچیدگی کمتری دارند. با توجه به این موضوع احتمال تولید این سری از پردازنده‌ها توسط TSMC وجود دارد. در حال حاضر نمی‌دانیم اینتل از کدام لیتوگرافی TSMC استفاده خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • ali_mlk
    ali_mlk | ۱۶ آذر ۱۳۹۹

    جای تأسف داره که بزرگترین تولید کننده چیپست اونقدر از تکنولوژی ساخت جا بمونه که راهی جز سپردن تولیدات به شرکت های سازنده نداشته باشه، اونم اینتل که از لحاظ درامد و علمی چندین سطح بالاتر از بقیه بود و عملا رقیبی نداشت، مدیریت اشتباه و عدم نظارت هیت مدیره باعث شد که به این وضعیت برسه و قطعا دیگه نمیتونه جایگاه گذشته رو بدست بیاره، چون اجازه قدرت نمایی به رقبا رو داد مخصوصا AMD و با توجه به قیمت پایین تر که یکی از دلایلش کوچیک بودن کسب و کار ای ام دی نسبت به اینتل هست که قیمت نهایی رو میتونه کمتر بفروشه و سود هم بکنه، اینتل باید تمام تلاشش رو برای فناوری های جدید بزاره تا با این روش بتونه مشتری های قبلو مجبور به بازگشت کنه با توجه به پتانسیل بالای مهندسی میتونه اگر مدیر خوبی بکار بگیرن

    • فراز
      فراز | ۱۶ آذر ۱۳۹۹

      اینتل چون مدت‌های زیادی بدون داشتن رقیب قابل توجهی صدر بازار پردازنده ها رو در اختیار داشت دچار غرور شد و مثل قبل دیگه به نوآوری توجه نکرد و رقبا بخصوص AMD با مدیریت درست و پشتکار و برنامه ریزی و نوآوری های متعدد تونستن بهش برسن ، الان هم که می‌بینید پردازنده های جدید AMD غوغا کردن من فکر میکنم اگه با همین روند اینتل بره جلو و بازار رو درست تحلیل نکنه به سرنوشت نوکیا دچار میشن که یک زمانی قدرت بلامنازع تولید موبایل بود ولی الان پس از چندبار دست به دست شدن حداکثر یه بازیگر معمولی و سطح چندم بازار تلفن همراهه

مطالب پیشنهادی