ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رقیب اپل M1 در راه است: چیپ AMD مبتنی بر ARM

اپل چند هفته پیش با معرفی چیپ M1 و مک‌های مجهز به آن تغییر شگرفی در صنعت پردازنده‌ها ایجاد کرد. این تراشه مبتنی بر ARM در کنار مصرف پایین انرژی، قدرت بالایی را در اختیار ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۵ آذر ۱۳۹۹ | ۰۹:۳۰

اپل چند هفته پیش با معرفی چیپ M1 و مک‌های مجهز به آن تغییر شگرفی در صنعت پردازنده‌ها ایجاد کرد. این تراشه مبتنی بر ARM در کنار مصرف پایین انرژی، قدرت بالایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. حالا ظاهرا شرکت AMD می‌خواهد رقیب این تراشه را تولید کند.

یک افشاگر دنیای فناوری به نام «Mauri QHD» اخیرا به چیپ شرکت AMD اشاره و اطلاعاتی از آن منتشر کرده است. طبق اعلام این افشاگر، AMD دو نسخه از این تراشه را توسعه می‌دهد که یکی از آن‌ها دارای رم یکپارچه است و دیگری بدون چنین ویژگی از راه می‌رسد. ظاهرا نمونه اولیه این تراشه‌ها تقریبا آماده هستند.

این اولین باری نیست که AMD به دنبال تولید تراشه مبتنی بر ARM است. در سال ۲۰۱۴ گزارش‌ها به توسعه یک پردازنده اختصاصی ۶۴ بیتی با هسته ARMv8 و اسم رمز K12 اشاره کرده بودند. در سال ۲۰۱۶ این کمپانی از «K12 Core» رونمایی کرد. رهبری این پروژه را «جیم کلر» برعهده داشت اما هنوز وارد بازار نشده است.

در ماه می سال جاری میلادی یک افشاگر به نام «کماچی انساکا» نقشه راه AMD را منتشر کرد که در آن پردازنده‌ای به نام «K12 FFX» با معماری ARM به چشم می‌خورد که تاریخ رونمایی از آن در محدوده ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ قرار دارد.

شرکت AMD

مدیرعامل AMD، «لیزا سو» در تاریخ ۲۳ دی در نمایشگاه CES 2021 سخنرانی خواهد کرد. انتظار می‌رود در این نمایشگاه شاهد انتشار اطلاعات درباره پردازنده‌های لپ‌تاپ رایزن ۵۰۰۰ مبتنی بر Zen 3 با اسم رمز «Cezanne» و همچنین پردازنده‌های سرور «Milan» باشیم. این احتمال وجود دارد که سو در این سخنرانی به پردازنده مبتنی بر ARM با نام K12 هم اشاره کند.

در حالی که چندان نمی‌توان به شایعه اخیر اعتماد کرد، با توجه به تاریخچه پردازنده K12 Core و همچنین عملکرد مناسب چیپ M1، تولید و عرضه چنین تراشه‌ای ممکن به نظر می‌رسد. AMD در ماه‌های اخیر در حال افزایش سهم خود و نزدیک شدن به اینتل در بازار پردازنده‌ها بوده، بنابراین با معرفی چیپ مبتنی بر ARM می‌تواند این روند را پرقدرت‌تر ادامه دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۵ آذر ۱۳۹۹

    احتمالا x86 به پایان راه داره میرسه
    اینتل هرچی سریعتر باید cpu برمبنای آرم هم تولید کنه

    • Massood
      Massood | ۱۵ آذر ۱۳۹۹

      دوست عزیز

    • Massood
      Massood | ۱۵ آذر ۱۳۹۹

      دوست عزیز، معماری آرم نمیتونه از پس حل مسائل پیچیده بر بیاد

      • آریا
        آریا | ۱۵ آذر ۱۳۹۹

        بله .نگفتم که اینتل x86 رو به کل تعطیل کنه . باید برای سرورها و ورک استیشن ها و ابر کامپیوتر ها طراحی و تولید ادامه داشته باشه ولی برای بخش مصرفی مثل لپتاپ و پیسی و موبایل باید به معماری آرم هم روبیاره چون آرم از پس این کارها به راحتی بر میاد. وگر نه این بخش بازار رو از دست میده

        • ali_mlk
          ali_mlk | ۱۶ آذر ۱۳۹۹

          برای پی سی بنظرم گزینه مناسبی نیست معماری آرم
          چون بیشتر بر پایه ی صرفه‌جویی هست تا قدرت و اینکه کلی باید به عقب برگرده صنعت پی سی
          بجای این کمپانی اینتل باید سرعت ارتقاء تکنولوژیش رو بالا ببره تا جا نمونه و نشون به دنیای پردازنده متعلق به خودشه

مطالب پیشنهادی