ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

چگونه با افراد تدافعی برخورد کنیم؟

حالت تدافعی باعث ایجاد تنش میان افراد می‌شود و پس از مدتی روابط را از بین می‌برد. این حالت علاوه بر تاثیر روی روابط شخصی، در گروه‌ها و همچنین کل جمعیت هم تاثیر می‌گذارد. حالا ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۰

حالت تدافعی باعث ایجاد تنش میان افراد می‌شود و پس از مدتی روابط را از بین می‌برد. این حالت علاوه بر تاثیر روی روابط شخصی، در گروه‌ها و همچنین کل جمعیت هم تاثیر می‌گذارد. حالا پژوهشی جدید یک راه موفق برای مقابله با این مشکل را پیدا کرده که ایجاد پیوندهای اجتماعی بجای نابودی آن‌هاست.

طبق اعلام پژوهشگران، زمانی که یک فرد به علت موارد مختلفی مانند واکنش به یک اشتباه یا دیدگاه متفاوت حالت تدافعی به خود می‌گیرد، اگر احساس طرد شدن را تجربه کند، این حالت افزایش پیدا می‌کند.

برخورد با افرادی که با شما مخالف هستند یا دیدگاه مختلفی دارند، چندان ساده نیست اما پژوهشگران می‌گویند در بلندمدت ارتباط با تمام افراد و حل مشکلاتی که از ابتدا وجود داشته، رویکرد بهتری است. یک روانشناس از دانشگاه «فلیندرز» استرالیا به نام «لیدیا وودیات» می‌گوید:

«این پژوهش نشان می‌دهد که حالت تدافعی با واکنش‌های اجتماعی منفی تقویت می‌شود، اما اگر فردی در گروه هویتی خود احساس امنیت کند، برای وی احترام و ارزش قائل شوند، این حالت شدت کمتری پیدا می‌کند.»

در پژوهش جدید دو آزمایش انجام شده که اولی مربوط به ۲۰۲ داوطلب می‌شود. از این افراد درباره زمانی سوال پرسیده شد که اشتباه یک فرد را اعلام کرده‌اند. آن‌ها به سوالاتی مانند میزان نامناسب بودن این واقعه، میزان نزدیکی با فرد موردنظر و حس گناه پاسخ دادند.

تدافعی

با توجه به پاسخ این داوطلبان، در روابط مهمتر که حس تعلق و پذیرش بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرد، حالت تدافعی فرد بیشتر بوده است.

در دومین آزمایش پژوهشگران به دنبال راهی برای کاهش میزان تدافعی بودن افراد بودند. این بار ۱۴۳ داوطلب مستندی درباره تولید غیراخلاقی گوشت و تخم مرغ را مشاهده و سپس در یک گفتگوی برنامه‌ریزی شده شرکت کردند.

نتیجه این آزمایش مانند بررسی اول نشان داد زمانی که فرد هویت اجتماعی خود را در تهدید ببیند، بیشتر به خود حالت تدافعی می‌گیرد. در این حالت می‌توان با تعامل، پذیرش و رفتارهای ترمیم‌کننده، این حالت را کاهش داد.

به اعتقاد محققان، اگر افراد تدافعی همچنان احساس کنند عضوی از یک گروه هستند و با احترام با آن‌ها برخورد می‌شود، کمتر چنین حالتی را بروز می‌دهند. در نهایت این پژوهش نشان می‌دهد اگر با فردی موافق نبودید، بجای حمله سعی کنید با وی ارتباط برقرار کنید و تعامل داشته باشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی