ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کاوشگر چین پس از نمونه‌برداری از ماه برای برگشت به زمین به فضاپیمای خود متصل شد

چندین روز پیش کاوشگر چینی به نام «چانگ ای ۵» با موفقیت روی ماه فرود آمد و از آن نمونه‌برداری کرد. حالا این کاوشگر به فضاپیمای خود برای بازگشت به زمین متصل شده است. این ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

چندین روز پیش کاوشگر چینی به نام «چانگ ای ۵» با موفقیت روی ماه فرود آمد و از آن نمونه‌برداری کرد. حالا این کاوشگر به فضاپیمای خود برای بازگشت به زمین متصل شده است.

این کاوشگر در تاریخ ۳ آذر به وسیله راکت «Long March 5»‌ روانه فضا شد تا به ماه برسد. این ماموریت در تاریخ ۸ آذر وارد مدار ماه شد و در تاریخ ۱۱ آذر با موفقیت روی سطح این قمر زمین فرود آمد.

با فرود این کاوشگر چینی روی سطح ماه، فضاپیمای آن همچنان در مدار این قمر باقی ماند. چانگ ای ۵ توانست نمونه‌هایی از سنگ و خاک این منطقه جمع‌آوری کند و حالا به فضاپیمای خود در مدار متصل شده است. این نمونه‌ها در یک کپسول برای بازگشت به زمین قرار گرفته‌اند و انتظار می‌رود در ماه جاری میلادی در منطقه «مغولستان داخلی» در اختیار دانشمندان قرار بگیرد.

در صورت موفقیت این ماموریت، چین به سومین کشوری تبدیل می‌شود که نمونه‌های از ماه را به زمین می‌آورد. نزدیک به ۵۰ سال پیش ایالات متحده آمریکا با ماموریت‌های «آپولو» به چنین موفقیتی دست پیدا کرد بود و در سال ۱۹۷۶ شوروی توانسته بود با ماموریت «Luna 24» نمونه‌های ماه را به دست دانشمندان برساند.

کاوشگر

آمریکا و شوروی به ترتیب در ماموریت‌های خود نزدیک به ۳۸۲ و ۰.۵ کیلوگرم نمونه سنگ و گرد و غبار از ماه به زمین آورد بودند. چین در ماموریت چانگ ای ۵ به دنبال بازگرداندن ۲ کیلوگرم خاک به زمین است.

در حالی که کاوشگر چین با موفقیت به فضاپیمای خود برای بازگشت به زمین متصل شده، اخترشناسان به دنبال بررسی نمونه‌های سیارک‌ها هستند. به تازگی نمونه سیارک «ریوگو» توسط فضاپیمای «هایابوسا ۲» ژاپن به زمین رسیده است.

این محموله در صحرایی در جنوب استرالیا فرود آمده و آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن (JAXA) امیدوار است حاوی ۱۰۰ میلی‌گرم از مواد سیارک ریوگو باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲۴ آذر ۱۳۹۹

    چرا دیگه خبری ازش نشد؟

مطالب پیشنهادی