ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی ثروت آفرین فیروزه راه‌اندازی می‌شود

گروه مالی فیروزه موفق به کسب مجوز پذیره‌­نویسی صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی کشور (Private Equity Fund) از سازمان بورس و اوراق بهادار شده است. پذیره نویسی «صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی ثروت آفرین فیروزه» در راستای ارزش آفرینی ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۵

گروه مالی فیروزه موفق به کسب مجوز پذیره‌­نویسی صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی کشور (Private Equity Fund) از سازمان بورس و اوراق بهادار شده است. پذیره نویسی «صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی ثروت آفرین فیروزه» در راستای ارزش آفرینی برای سرمایه‌گذاران و پویایی اقتصاد کشور از فردا آغاز خواهد شد.

این گروه مالی که در کارنامه خود سرمایه‌­گذاری‌­های غیربورسی در شرکت‌­های پتروشمیران، پایانه صادراتی گلشن آرا ارم، استخراج و فرآوری مواد اولیه شیشه، سرمایه‌­گذاری صنایع شیمیایی امید فارس و... دارد، در روز دوشنبه مورخ ۱۷ آذر ۹۹ پذیره‌­نویسی صندوق مذکور را نزد شرکت فرابورس ایران با سرمایه ۱۰۰۰ میلیارد ریالی آغاز خواهد کرد. لازم به ذکر است که پذیره­‌نویسی این صندوق به مدت ۶ روز کاری ادامه خواهد داشت.

«رامین ربیعی» مدیرعامل گروه مالی فیروزه در نشست خبری راه‌اندازی اولین صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی (PE FUND) این گروه تاکید کرد که آنها در طول سال‌ها فعالیت خودشان تجربه‌های زیادی کسب کرده‌اند و دومین شرکتی در ایران هستند که مجوز صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی را دریافت کرده‌اند.

ربیعی گفت صندوق خصوصی آنها با نماد ثروت آغاز به کار خواهد کرد و طول عمر هفت ساله دارد. او اعلام کرد صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی در ایران می‌تواند مانند عملکرد آن در دنیا به بهبود اقتصاد کمک کند: «در سال‌‌های گذشته صنعت PE رشد قابل توجهی داشته است. همچنین علاوه بر حجم سرمایه‌گذاری در این حوزه، تعداد دفعات جذب سرمایه نیز با رشد همراه بوده و این امر نشان‌دهنده‌ی اقبال سرمایه‌گذاران به این رده (کلاس) دارایی است کاری دیگری که این صندوق‌های می‌کنند اینست که یک نوع استراتژی سرمایه‌گذاری متفاوت را اتخاذ می‌کنند و به سمت شرکت‌های خوب و آینده دار غیربورسی می‌روند و به عنوان سهامدار اقلیتی وارد آنها می‌شوند، به امید اینکه یک روز این شرکت‌ها وارد بازار سرمایه شوند.»

به گفته او در بسیاری از نقاط دنیا صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی جایگزین بودجه‌های عمرانی کشورها شده است و وارد پروژه‌های زیرساختی و ملی شده‌اند: «این صندوق‌ها سعی می‌کنند با قراردادهای بلند مدت به ساخت زیرساخت‌های پایه‌ای نظیر راه‌آهن و فرودگاه و بیمارستان کشورها کمک کنند.» او تاکید دارد که صندوق آنها تک صنعتی نیست و چندشاخه‌ای است و این موضوع را یکی از نقاط قوت صندوقشان تلقی می‌کند.

ربیعی می‌گوید آنها در طول سالیان فعالیت خود در حوزه‌های مختلفی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و در برخی موارد پس از سرمایه‌گذاری از آن خارج شدند: «به عنوان مثال سال گذشته در منطقه کن ۳۰۰ واحد مسکونی با استانداردهای روز دنیا ساختیم که ماحصل کار بسیار راضی کننده از آب در آمد و الان فعالیتی در این حوزه نداریم.»

«گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران» در همکاری با شرکت­ «سرمایه گذاری سبحان» و «شرکت ترغیب صنعت ایران و ایتالیا» اقدام به تاسیس این صندوق در کشور نموده است. به گفته ربیعی ۳۰ درصد این صندوق برای این سه شرکت است و هفتاد درصد مابقی آن پذیره نویسی خواهد شد.

آنطور که «حسن ملیحی» مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سبحان و عضو کمیته سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی فیروزه در این نشست اذعان کرد، تمرکز فعالیت‌های صندوق بر جمع‌آوری منابع مالی و تخصیص عمده‌ی آن بر سرمایه‌گذاری در سهام/سهم الشرکه شرکت ها با موضوع فعالیت در صنایع «محصولات کشاورزی و دامپروری، محصولات شیمیایی، محصولات غذایی، صنایع فلزی و معدنی، صنایع کاغذ و مقوا و صنایع لجستیک و بسته‌بندی» خواهد بود: «صندوق می‌تواند مانده وجوه خود را به اوراق بهادار با درآمد ثابت، سپرده‌ها و گواهی سپرده بانکی تخصیص دهد. علاوه بر موارد ذکر شده در این اساسنامه، سایر خصوصیات و جزئیات موضوعات سرمایه گذاری و حد نصاب‌های مربوطه در امیدنامه ذکر شده است.»

ملیحی درباره اینکه چرا این حوزه‌ها را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اند نیز افزود: «ما در این حوزه‌ها تجربه طولانی مدتی داریم و می‌توانیم بیشتر از بقیه موارد تمرکز داشته باشیم چرا که سرد و گرم این حوزه‌ها را کاملا چشیده‌ایم.»

به گفته ملیحی سرمایه صندوق معادل مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد ریال و منقسم به ۳۰۰ هزار واحد سرمای‌ه­­گذاری ممتاز و ۷۰۰ هزار واحد سرمایه گذاری عادی است: «ارزش اسمی هر واحد سرمایه‌گذاری یک میلیون ریال است. دوره فعالیت صندوق از تاریخ ثبت نزد مرجع ثبت شرکت‌ها آغاز و به مدت ۶ سال ادامه خواهد یافت.»

اعضای کمیته سرمایه­‌گذاری صندوق شامل «روزبه پیروز»، «سید حسام الدین عبادی»، «سید محمد حسن ملیحی»، «مهران سلطانی»، «رضا یارمحمدی»، «کسری صادقی زاده» و «محمد مهدی نقی‌زاده» است.

سرمایه‌گذاران صندوق در زمان سرمایه‌گذاری باید حائز حداقل یک شرط از شرایط زیر باشند:

  • سرمایه‌گذاران قبل از تملک واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق، می‌بایست وجود شرایط مذکور در امیدنامه برای سرمایه‌گذاری را نزد مدیر صندوق تصدیق و تأیید نمایند. همچنین کلیه سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی متقاضی سرمایه‌گذاری، باید بیانیه پذیرش ریسک سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها را رویت و امضا کنند.
  • حداقل سرمایه‌گذاری هر سرمایه‌گذار حقیقی یک میلیارد ریال معادل ۱۰۰۰ واحد سرمایه‌گذاری است.
  • محدودیتی برای سقف واحدهای سرمایه‌گذاری قابل خرید برای سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی وجود ندارد.
  • سقف واحدهای صندوق یک میلیون واحد است.

علاقه‌­مندان می­توانند از طریق کارگزاری­های عضو فرابورس اقدام به خرید واحدهای صندوق سرمایه­گذاری خصوصی ثروت آفرین فیروزه در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران نمایند. اطلاعات و ضوابطی که این صندوق بر اساس این مفاد فعالیت خواهد کرد در اساسنامه و امیدنامه آن درج شده است که موارد فوق­الذکر از طریق نشانی http://firouzehpe.ir در دسترس عموم قرار دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی