ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

گلکسی نوت ۲۰ اولترا چه قابلیت‌های پیشرفته‌ای برای عکاسی و فیلم‌برداری دارد؟

گلکسی نوت ۲۰ اولترا با ماژول دوربین بزرگ‌ و عجیب یکی از بهترین موبایل‌ها برای عکاسی است. اما این گوشی در کنار کیفیت بالا، قابلیت‌های متنوعی هم برای عکاسی و فیلم‌برداری دارد که مشابه برخی ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۶ آذر ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۰

گلکسی نوت ۲۰ اولترا با ماژول دوربین بزرگ‌ و عجیب یکی از بهترین موبایل‌ها برای عکاسی است. اما این گوشی در کنار کیفیت بالا، قابلیت‌های متنوعی هم برای عکاسی و فیلم‌برداری دارد که مشابه برخی از آنها در کمتر گوشی پرچمداری دیده می‌شود. در این مطلب قصد داریم نگاهی به قابلیت‌های خاص نوت ۲۰ اولترا برای عکاسی و فیلم‌برداری داشته باشم.

در مطلب و ویدیوی پیش رو قصد نداریم کیفیت دوربین‌ها را با جزئیات بررسی کنم. اگر قصد دارید در مورد گوشی‌های سری گلکسی نوت ۲۰ بیشتر بدانید پیشنهاد می‌کنم بررسی کامل این دو گوشی را بخوانید.

مشخصات دوربین‌های پشتی گلکسی نوت ۲۰ اولترا:

  • دوربین عریض ۱۰۸ مگاپیکسلی / حسگر ۱/۱.۳۳ اینچ / گشودگی دیافراگم f1.8 / فاصله کانونی معادل با ۲۶ میلی‌متر/ فوکوس خودکار لیزری / فوکوس خودکار با تشخیص فاز / لرزشگیر تصویر اپتیکال
  • دوربین تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسلی / گشودگی دیافراگم f3 / فاصله کانونی معادل ۱۲۰ میلی‌متر / زوم اپتیکال ۵ برابری پریسکوپی / فوکوس خودکار با تشخیص فاز / لرزشگیر تصویر اپتیکال
  • دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی / گشودگی دیافراگم f2.2 /فاصله کانونی معادل ۱۳ میلی‌متر

با بررسی ویدیویی قابلیت‌های دوربین گلکسی نوت ۲۰ اولترا همراه من باشید.

بررسی ویدیویی

رابط کاربری دوربین

گلکسی نوت ۲۰ اولترا

پیش از هر چیز بگذارید کمی درباره رابط کاربری دوربین توضیح دهم. رابط کاربری دوربین گلکسی نوت ۲۰ اولترا همان چیزی است که در برخی گوشی‌های قدیمی‌تر سامسونگ هم دیده‌ایم و به طور مشابه طراحی ساده و در عین حال کاملی دارد. حالت‌های مختلف عکاسی در نوار پایین و تنظیمات مربوط به هر حالت در بالا قرار گرفته‌اند. تنظیمات جانبی دیگر از جمله رزولوشن ویدیو، ثبت اطلاعات مکانی و ... هم از بخش تنظیمات در گوشه بالا سمت چپ در دسترس هستند. با سوایپ افقی، بین حالت‌های مختلف عکاسی جابجا می‌شوید و برای عوض کردن دوربین از اصلی‌ها به سلفی هم کافی‌ست به بالا یا پایین سوایپ کنید. همچنین می‌توانید ترتیب گزینه‌های نوار پایین را به دلخواه تغییر دهید و موارد کم مصرف را به بخش More منتقل کنید.

در هر حالت عکاسی یا فیلم‌برداری که باشید می‌توانید از طریق بخش پایینی، میزان زوم را انتخاب کنید و با نگه داشتن انگشت روی این بخش هم امکان تغییر زوم دلخواه بین ۰.۵ تا ۵۰ برابر وجود دارد؛ البته در برخی از حالت‌های عکاسی یا فیلم‌برداری، زوم غیر فعال می‌شود.

قابلیت «Single take» گلکسی نوت ۲۰

Single Take یکی از قابلیت‌های گلکسی نوت ۲۰ است که هم می‌تواند سرگرم کننده باشد و هم گاهی خروجی جذابی داشته باشد. البته باید یادآوری کنم که گلکسی نوت ۲۰ تنها موبایلی نیست که از این قابلیت بهره می‌برد و پیش از این برخی از گوشی‌های دیگر سامسونگ هم این قابلیت را داشتند. زمانی که این قابلیت را انتخاب می‌کنید کافی‌ست برای مدت قابل انتخاب ۵ تا ۱۵ ثانیه دکمه شاتر را نگه دارید. پس از آن گوشی به طور خودکار شروع به ثبت عکس و ویدیو می‌کند و با در نظر گرفتن قابلیت تشخیص صحنه، هم آنها را بهبود می‌دهد و هم موزیک پس زمینه به برخی از کلیپ‌ها اضافه می‌کند.

قابلیت‌‌های Single take به همین موارد محدود نمی‌شود و حتی پس از ایجاد خروجی دستتان برای ادیت کردن عکس‌‌ها و ویدیوها باز است. مثلا می‌توانید چهر‌هایی که در عکس‌ها یا ویدیوها تشخیص داده شده‌اند را ادیت کنید و چشم‌ها را درشت‌تر یا چانه را کوچک‌تر کنید، موزیک پس زمینه کلیپ‌ها را تغییر دهید، فیلترهای پیشنهادی گوشی یا فیلترهای انتخابی خودتان را اعمال کنید، روی ویدیو و عکس نقاشی کنید یا استیکر دلخواهتان را روی آن بگذارید. در کل امکانات ویرایش ویدیو و عکس در Single Take بسیار متنوع است و می‌تواند تا مدت‌ها سرگرم‌تان کند. در ادامه تعدای از عکس‌های خروجی Single Take را می‌بینید. ویدیوهای خروجی این قابلیت را می‌توانید در بررسی ویدیویی همین مطلب ببینید.

گلکسی نوت ۲۰ اولترا

گلکسی نوت ۲۰ اولترا

گلکسی نوت ۲۰ اولتراگلکسی نوت ۲۰ اولترا گلکسی نوت ۲۰ اولترا گلکسی نوت ۲۰ اولترا گلکسی نوت ۲۰ اولتراگلکسی نوت ۲۰ اولترا

گلکسی نوت ۲۰ اولترا

این که خروجی نهایی Single Take تا چه اندازه جذاب و جالب باشد، هم به نماهای انتخاب شما بستگی دارد و هم به شانس. ولی یکی از جذاب‌ترین خروجی‌ها زمانی به دست می‌آید که با دوربین جلویی سلفی می‌گیرید یا سوژه اصلی‌تان چهره افراد است. در این صورت پس از ثبت عکس‌‌ها و ویدیوها، هوش مصنوعی سامسونگ فیلترهای رنگی متنوعی را روی عکس‌‌ها اعمال می‌کند. حتی گاه در عکس‌ها به خوبی پس زمینه سوژه را حذف می‌کند و تعدادی عکس بوکه می‌گیرد.

فیلترهایی که در Single take و نیز هر عکس یا ویدیوی ثبت شده دیگر در دسترسی دارید بسیار متنوع هستند. گزینه «My filters» اما کمی متفاوت از بقیه فیلترها است و با انتخاب آن می‌توانید یک عکس از گالری را انتخاب کنید تا یک فیلتر خاص بر اساس حال و هوای آن عکس و رنگ غالب آن ساخته شود. به عنوان مثال اگر یک عکس از جنگل را انتخاب کنید، فیلتری با رنگ سبز ایجاد می‌شود و می‌توانید آن را روی عکس‌ها یا ویدیوها اعمال کنید.

عکس‌‌برداری ۱۰۸ مگاپیکسلی

دوربین اصلی امکان عکس‌برداری با رزولوشن ۱۰۸ مگاپیکسلی را هم دارد. در مقایسه با عکس‌‌های ۱۲ مگاپیکسلی باید گفت که عکس‌های ۱۰۸ مگاپیکسلی به طور محسوسی کیفیت بالاتر و جزئیات بیشتری دارند ولی از طرف دیگر نویز بیشتری هم در این عکس‌ها به چشم می‌خورد. اما موضوعی که باعث می‌شود عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی را به ۱۰۸ مگاپیکسلی ترجیح دهم حجم بسیار پایین‌تر این عکس‌ها (گاه در حدود یک هشتم) است.

image

با توجه به این که عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی هم کیفیت بسیار خوبی دارند پیشنهاد می‌کنم رزولوشن پیش فرض را روی همین میزان تنظیم کنید؛ مگر این که اصرار به ثبت جزئیات کمی بیشتر داشته باشید و حجم بالاتر هم برایتان اهمیت چندانی نداشته باشد. در زیر مقایسه‌ای از کراپ عکس ۱۲ مگاپیکسلی با ۱۰۸ مگاپیکسلی را مشاهده می‌کنید.

گلکسی نوت ۲۰ اولترا

در شب و نور ضعیف بازه دینامیکی عکس‌های ۱۰۸ مگاپیکسلی کمی پایین‌تر از عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی است اما از این نظر عملکردی بهتر از انتظارات ما دارد. با این حال رنگ و آب کلی عکس‌های ۱۰۸ مگاپیکسلی در مقایسه با ۱۲ مگاپیکسلی جذاب‌تر است و کمی بیشتر، شبیه به عکس‌های شبانه به نظر می‌رسد. در نهایت پیشنهاد می‌کنم در شب هم به رزولوشن ۱۲ مگاپیکسلی تکیه کنید یا به سراغ نایت مود بروید. در ادامه تعدادی از عکس‌های ۱۰۸ مگاپیکسلی را مشاهده می‌‌کنید:

گلکسی نوت ۲۰ اولترا گلکسی نوت ۲۰ اولترا گلکسی نوت ۲۰ اولترا گلکسی نوت ۲۰ اولترا گلکسی نوت ۲۰ اولترا

زوم ۵۰ برابری در عکاسی

گلکسی نوت ۲۰ اولترا امکان زوم از ۰.۵ تا ۵۰ برابری را دارد و به این منظور از هر ۳ دوربین بهره می‌برد. دوربین عریض یا همان اصلی گلکسی نوت ۲۰ اولترا زاویه دید نرمال یا به عبارتی زوم یک برابری دارد. دوربین فوق عریض زاویه دید باز‌تر با زوم ۰.۵ برابر و دوربین تله‌فوتو  زوم ۵ برابری اپتیکال را نمایش می‌دهد. هر زومی خارج از این سه مقدار به طور دیجیتال انجام می‌شود.

زوم‌های بین ۰.۶ تا ۰.۹ با دوربین فوق عریض و به طور دیجیتال ثبت می‌شوند. در زوم‌های بین ۱.۱ تا ۴.۹ برابر (دیجیتال)، دوربین اصلی نقش دارد و در نهایت زوم‌های بین ۵.۱ تا ۵۰ برابر (باز هم دیجیتال) معمولا با استفاده از دوربین تله‌فوتو انجام می‌شود. به این دلیل می‌گویم «معمولا» چون اگر در شرایط نوری ضعیف عکس‌برداری کنید، به طور خودکار وظیفه تمامی زوم‌های بالاتر از یک برابر به دوربین اصلی با حسگر بزرگتر محول می‌شود و در این شرایط دوربین تله‌فوتو کار خاصی انجام نمی‌دهد.

گلکسی نوت ۲۰ اولترا

زوم‌های محدوده ۰.۵ تا ۲ برابر کیفیت قابل قبولی دارند. زوم‌های ۵ تا ۱۰ برابری هم خوب هستند اما خارج از این دو محدوده یعنی ۲ تا ۴.۹ و ۱۰ به بالا کیفیت پایینی دارند و چندان نمی‌توان روی آنها حساب کرد. به طور خلاصه باید گفت که همان طور که انتظار می‌رود بهترین کیفیت‌ها در زوم‌های ۰.۵، یک و ۵ برابر یعنی نمای معمول دوربین‌های فوق عریض، اصلی و تله‌فوتو ثبت می‌شوند. همچنین در شب یا نور ضعیف کیفیت زوم‌های بالاتر از ۱۰ برابر به شدت افت می‌کند.

عکاسی شبانه

گلکسی نوت ۲۰ اولترا با هر سه دوربین امکان عکاسی شبانه (Night Mode) را در اختیارتان می‌گذارد ولی اگر نور بیش از حد کم باشد عکس‌های زوم ۵ برابری، به جای دوربین تله‌فوتو با حسگر اصلی ثبت می‌شوند. عکس‌های دوربین اصلی در نور شب به قدری خوب هستند که نایت مود عملا تاثیر چندانی در بهبود آنها ندارد. اما زمانی که از دو دوربین دیگر (فوق عریض و تله‌فوتو) استفاده می‌کنید نایت مود به طور محسوسی کیفیت تصاویر را بهبود می‌دهد. عکس‌های زیر با نایت مود گرفته شده‌اند.

گلکسی نوت ۲۰ اولترا گلکسی نوت ۲۰ اولترا گلکسی نوت ۲۰ اولترا گلکسی نوت ۲۰ اولترا گلکسی نوت ۲۰ اولترا

قابلیت‌های فیلم‌بردرای گلکسی نوت ۲۰ اولترا

یکی از قابلیت‌های اپلیکیشن دوربین نوت ۲۰، امکان عکاسی، پس از فیلم‌برداری 8K است. برای استفاده از این قابلیت باید پس از ثبت ویدیو، به گالری بروید و حین پخش ویدیو، در نمای مورد نظرتان، آیکون بالا سمت چپ تصویر را لمس کنید تا یک عکس ۳۳ مگاپیکسلی ثبت شود. البته طبیعی است که اگر رزولوشن فیلم‌برداری را پایین‌تر از 8K تنظیم کنید رزولوشن عکس‌ها هم پایین‌تر از این مقدار است؛ مثلا با رزولوشن فول اچ‌دی، عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی ثبت می‌شوند.

سوپر استدی هم از دیگر امکانات فیلم‌‌برداری است. با فعال کردن این ویژگی از نوار تنظیمات بالای اپلیکیشن دوربین، لرزش ویدیوها به خوبی کاهش پیدا می‌کند. با این حال این ویژگی محدودیت‌هایی هم دارد. مثلا تنها به رزولوشن فول اچ‌دی محدود هستید. همچنین با این که امکان انتخاب دو نمای نرمال و فوق عریض را دارید اما در عمل گوشی تنها از دوربین اولترا واید استفاده می‌کند. به همین دلیل در نور ضعیف چندان نمی‌توان روی سوپر استدی حساب باز کرد.

گلکسی نوت ۲۰ اولترا امکان فیلم‌برداری هایپرلپس حتی با سوپر استدی را هم دارد. اما با فعال کردن سوپر استدی به دوربین فوق عریض با کیفیت پایین‌تر سوییچ می‌شوید. هایپرلپس گوشی امکان فعال کردن فلاش یا نایت هایپرلپس برای شرایط با نور ضعیف را هم در اختیارتان می‌گذارد. علاوه بر این می‌توانید سرعت پخش ویدیوها را به دلخواه خود تغییر دهید یا حالت سرعت خودکار را تنظیم کنید تا خود گوشی بسته به شرایط بهترین سرعت را تنظیم کند.

سخن پایانی

 

گلکسی نوت ۲۰ اولترا مجموعه دوربین‌های با کیفیتی دارد و در کنار آن به برخی قابلیت‌‌های جذاب و عمدتا کاربردی مجهز شده است. زوم اپتیکال ۵ برابری از امکانات مهم این گوشی است و روی زوم‌های تا ۱۰ برابر هم می‌توان حساب کرد. Single Take یکی از ویژگی‌هایی است که شاید اگر در این گوشی نبود، فقدان آن را چندان احساس نمی‌کردید؛ ولی اگر فرصت آزمون و خطا داشته باشید، می‌توانید با چند بار استفاده از آن، خروجی‌های جالب و جذاب (به ویژه در کلیپ‌های تولید شده با هوش مصنوعی گوشی) بگیرید.

عکس‌برداری ۱۰۸ مگاپیکسلی یکی از ویژگی‌های مثبت گوشی است و اگر با حجم بالای این عکس‌ها مشکل چندانی نداشته باشید، معمولا و به ویژه در نور روز، عکس‌های با کیفیتی تحویل‌تان می‌دهد. نایت مود گوشی هم به ویژه برای دوربین‌های فوق عریض و تله‌فوتو می‌تواند کاربردی باشد.

در نهایت باید گفت که گلکسی نوت ۲۰ اولترا در کنار مجموعه دوربین‌های با کیفیت، قابلیت‌های نرم‌افزاری متنوعی برای عکس‌برداری دارد. بعضی از این قابلیت‌ها از جمله Single Take بیشتر جنبه سرگرمی دارند تا کاربردی؛ اما برخی دیگر از جمله زوم با کیفیت، نایت مود و هایپرلپس امکانات مفیدی هستند که برای عکاسی با کیفیت با موبایل هم می‌توان روی آنها حساب کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • herogame
    herogame | ۱۷ آذر ۱۳۹۹

    چه عجب بالاخره ویدئو رو توی یوتیوب آپلود کردین، به خاطر همین کار مثبتتون لایک کردم ?

    • کورش چایچی
      کورش چایچی | ۱۷ آذر ۱۳۹۹

      ما همیشه ویدیوهارو توی یوتوب و آپارات به صورت همزمان منتشر می‌کنیم.

  • Razmandeh313
    Razmandeh313 | ۱۶ آذر ۱۳۹۹

    Single take برای a51 و a71 هم در دسترسه

مطالب پیشنهادی