ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

شکار تصویری خیره‌کننده از لکه خورشیدی توسط یکی از بزرگترین تلسکوپ‌های جهان

اخترشناسان یک عکس با جزئیات فوق‌العاده را منتشر کرده‌اند که ساختار یک لکه خورشیدی غول‌پیکر در تاریخ ۱ اسفند ۹۸ را به نمایش می‌گذارد. این تصویر در آخرین مرحله راه‌اندازی بزرگترین تلسکوپ خورشیدی جهان به ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۷ آذر ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۰

اخترشناسان یک عکس با جزئیات فوق‌العاده را منتشر کرده‌اند که ساختار یک لکه خورشیدی غول‌پیکر در تاریخ ۱ اسفند ۹۸ را به نمایش می‌گذارد. این تصویر در آخرین مرحله راه‌اندازی بزرگترین تلسکوپ خورشیدی جهان به نام «دانیل کی اینوی» (DKIST) گرفته شده است.

لکه‌های خورشیدی به عنوان لکه‌های تاریک ظاهر می‌شوند و در مناطقی که میدان مغناطیسی بسیار قدرتمندی وجود دارد، ایجاد می‌شوند. این مناطق از افزایش بخشی از گرمای محبوس در خورشید جلوگیری می‌کنند، بنابراین بخش خنک‌تری را روی سطح ایجاد می‌کنند. با وجود دمای پایین‌تر نسبت به محیط اطراف، هنوز به دمای نزدیک به ۴۱۵۰ درجه سلسیوس دست پیدا می‌کنند.

تصویر جدیدی که اخیرا منتشر شده، توسط تلسکوپ DKIST به ثبت رسیده که در جزیره «مائوئی» در ایالت «هاوایی» آمریکا قرار دارد. ساخت این تلسکوپ از سال ۲۰۱۳ توسط «بنیاد ملی علوم» (NSF) آمریکا آغاز شده و زمانی که تکمیل شود، این رصدخانه پیشرفته می‌تواند ابزارهای موردنیاز برای اندازه‌گیری ساختارهای مغناطیسی موجود روی سطح و در اتمسفر خورشید را در اختیار دانشمندان قرار دهد.

با این ابزارها اخترشناسان می‌توانند به درک بالاتری درباره فرایندهای مغناطیسی و پلاسما برای فعالیت‌های خورشیدی دست پیدا کنند.

لکه خورشیدی

مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا باعث شده فرایند ساخت بزرگترین تلسکوپ خورشیدی جهان با تاخیر مواجه شود، با این حال انتظار می‌رود سال آینده میلادی این مرکز فعالیت‌های علمی خود را آغاز کند.

اولین تصویر این تلسکوپ یک دید ۳۶,۵۰۰ در ۲۶,۵۰۰ کیلومتری از خورشید را با جزئیات فوق‌العاده به نمایش گذاشته بود. در این تصویر شکل‌گیری سلول‌های همرفتی در پلاسمای آشفته که سطح خورشید را تشکیل می‌دهند، به چشم می‌خورد.

جدیدترین تصویر منطقه‌ای ۶۲۱۴ کیلومتری را پوشش می‌دهد. در حالی که اندازه این منطقه به گونه‌ای است که می‌تواند زمین را ببلعد، تنها بخش کوچکی از سطح خورشید است. در اطراف این لکه خورشیدی با یک ناحیه رگه‌دار نامعمول روبه‌رو هستیم که علت آن، تداخل گازهای گرم‌تر و سردتر میدان‌های مغناطیسی و ماده فوق گرم است که به سمت بالا حرکت می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی