ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دست‌های رباتیک با این الگوریتم جدید شبیه دست انسان عمل می‌کنند [تماشا کنید]

محققان دانشگاه وارویک انگلستان موفق به توسعه الگوریتم جدیدی شده‌اند که به دست رباتیک توانایی انجام کارهای پیچیده‌ای مثل پرتاب و گرفتن توپ و چرخاندن خودکار بین انگشتان را می‌دهد. آزمایش این الگوریتم با دست ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۷ آذر ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۹

محققان دانشگاه وارویک انگلستان موفق به توسعه الگوریتم جدیدی شده‌اند که به دست رباتیک توانایی انجام کارهای پیچیده‌ای مثل پرتاب و گرفتن توپ و چرخاندن خودکار بین انگشتان را می‌دهد.

آزمایش این الگوریتم با دست رباتیک شرکت Shadow Robot به نام Dexterous Hand در شبیه‌سازی های کامپیوتری موفقیت آمیز بوده است. محققان با استفاده از موتور فیزیک MuJoCo یک کلیپ سه بعدی ساخته و عملکرد این دست رباتیک با هوش مصنوعی جدید را به نمایش کشیدند:

«جیووانی مونتانا» (Giovanni Montana)، استاد علم داده‌ها از دانشگاه واورویک به دیجیتال ترندز می‌گوید: «شرکت Shadow Robot در حال توسعه دست رباتیکی است که به دست انسان شباهت زیادی دارد. تاکنون از این دست اغلب برای تله‌رباتیک (کنترل ربات از راه دور توسط انسان) استفاده شده. حالا ما کاری کرده‌ایم تا این دست رباتیک بدون دخالت انسانی و به طور خودکار اشیا را در دست بگیرد. ما مهارت‌هایی به آن آموزش داده‌ایم که یاد گرفتنشان بسیار سخت تلقی می‌شود.»

یکی از قابلیت‌های جالب این هوش مصنوعی این است که به دست رباتیک توانایی انجام کارهایی که به دوست نیاز دارند (مثل گرفتن توپ) را می‌دهد. محققان می‌گویند این هوش مصنوعی یکی از پیشرفته‌ترین مدل‌ها در یادگیری کارهای دستی پیچیده و مبتنی بر مهارت است.

دستیابی به این پیشرفت قابل توجه با استفاده از دو الگوریتم امکان پذیر شده است: ابتدا یک الگوریتم برنامه‌ریزی مثال‌های چگونگی انجام حرکات را تولید می‌کند، سپس الگوریتم یادگیری تقویتی با استفاده از آزمون و خطا و یک سیستم پاداش دهی آنقدر تمرین می‌کند تا حرکت را به شکل بی‌نقص انجام دهد.

ساخت دست‌های رباتیک با قابلیت‌های مشابه دست انسان مزایای متعددی به دنبال خواهد داشت. برای مثال می‌توان از آنها در کارخانه‌های تولید کامپیوتر برای مونتاژ کردن قطعاتی که به ظرافت دست انسان نیاز دارند استفاده کرد. همچنین می‌توان از دست‌های رباتیک پیشرفته برای بهبود عملکرد ربات‌های جراح استفاده کرد.

عملکرد هوش مصنوعی مورد بحث فعلاً فقط در دنیای مجازی و با استفاده از شبیه‌سازی‌های کامپیوتری ثابت شده است. محققان می‌خواهند در گام بعدی عملکرد آن را در دنیای واقعی پیاده‌سازی کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی