ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پردازنده مبتنی بر معماری متن باز RISC-V مدعی دستیابی به بالاترین بازدهی به ازای هر وات شد

یک شرکت کوچک طراحی دستگاه‌های الکترونیکی در کالیفرنیا به نام «Micro Magic» موفق به تولید نمونه اولیه یک پردازنده RISC-V شده که چندین برابر نسبت به رقبای خود بهره‌وری انرژی بالاتری دارد و عملکرد خام ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۷ آذر ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۵

یک شرکت کوچک طراحی دستگاه‌های الکترونیکی در کالیفرنیا به نام «Micro Magic» موفق به تولید نمونه اولیه یک پردازنده RISC-V شده که چندین برابر نسبت به رقبای خود بهره‌وری انرژی بالاتری دارد و عملکرد خام مناسبی هم از خود نشان می‌دهد.

Micro Magic به تازگی ادعا کرده یک نمونه اولیه جدید از پردازنده RISC-V تولید کرده که سریعترین پردازنده RISC-V در جهان است. طبق اعلام این کمپانی، پردازنده جدید در فرکانس ۵ گیگاهرتز می‌تواند ۱۳ هزار CoreMark و در فرکانس ۴.۲۵ گیگاهرتز، ۱۱ هزار CoreMark تولید کند و در حالت دوم تنها ۲۰۰ میلی‌ وات انرژی مصرف می‌کند.

این کمپانی همچنین اعلام کرده این پردانده در فرکانس ۳ گیگاهرتز می‌تواند بیش از ۸ هزار CoreMark تولید کند و تنها ۶۹ میلی وات انرژی مصرف کند.

یکی از سختی‌ها در بررسی ادعای Micro Magic، اطلاع از CoreMark و همچنین میزان موردنیاز آن‌ها برای ساخت یک پردازنده سریع است. CoreMark یک ابزار بنچمارک‌گیری ساده است که کنسرسیوم «Embedded Microprocessor Benchmark» یا EMBC آن را منتشر کرده و به گونه‌ای طراحی شده که برای ساخت و استفاده تا جای ممکن ساده باشد.

CoreMark تنها روی عملکرد اصلی هسته CPU شامل عملیات پایه خواندن و نوشتن اعداد صحیح و عملیات‌های کنترلی تمرکز می‌کند. با توجه به این موضوع، برای بررسی ادعای این کمپانی باید این بنچمارک روی پردازنده‌های دیگر اجرا شود.

برای اینکار از مک مینی با چیپ اپل M1 و ایسر سوئیفت ۷ با پردازنده رایزن 7 4700U شرکت AMD استفاده شده است.

در حال حاضر پردازنده Micro Magic دارای یک هسته و یک رشته است که البته طبق اعلام این کمپانی امکان ساخت نسخه‌ای با ۲۵ هسته وجود دارد. این شرکت عملکرد پردازنده خود در سه فرکانس ۳، ۴.۲۵ و ۵ گیگاهرتز را منتشر کرده. این پردازنده با حداکثر بهره‌وری در فرکانس ۳ گیگاهرتز تقریبا به یک چهارم امتیاز پردازنده‌های M1 و AMD دست پیدا کرده و در بالاترین فرکانس، ۵ گیگاهرتز عملکرد آن تقریبا یک سوم پردازنده‌های رقیب است.

پردازنده RISC-V

با توجه به این نتایج، پردازنده جدید Micro Magic در مقایسه با پردازنده‌های ARM و x86 سریعترین در بازار نیست. با وجود این موضوع، این تراشه عملکرد بسیار بهتری نسبت به دیگر پردازنده‌های RISC-V دارد. برای مثال این محصول نسبت به پردازنده «Feedom U540» با سه رشته تا سه برابر سریعتر است.

اگرچه این پردازنده جدید عملکرد بسیار پایین‌تری نسبت به رقبا دارد، اما انرژی بسیار کمتری هم مصرف می‌کند. برای مثال در فرکانس ۴.۲۵ گیگاهرتز این تراشه می‌تواند با کمتر از یک سوم مصرف انرژی به حجم کار یکسان با Ryzen 4700U دست پیدا کند. نماینده Mirco Magic در فرکانس ۳ گیگاهرتز به یک هشتم رقیب خود انرژی نیاز دارد.

پردازنده RISC-V

نمونه اولیه پردازنده Micro Magic عملکرد مشابه با چیپست‌های مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند دارد، با این حال انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کند. در حال حاضر با یک نمونه اولیه روبه‌رو هستیم و همین نمونه توانسته عملکرد فوق‌العاده‌ای در زمینه مصرف انرژی داشته باشد، بنابراین هنوز جای پیشرفت در آن وجود دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی