ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جاوااسکریپت ۲۵ ساله شد؛ زبانی که چرخ جهان را می‌چرخاند

بیش از دو دهه از ظهور جاوااسکریپت می‌گذرد و این زبان برنامه نویسی حالا به یکی از مهم‌ترین قسمت‌های وب و اپلیکیشن‌های تحت وب تبدیل شده است. جاوااسکریپت دسامبر ۱۹۹۵ توسط «برندن آیک»، هم‌مؤسس موزیلا ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۷ آذر ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۰

بیش از دو دهه از ظهور جاوااسکریپت می‌گذرد و این زبان برنامه نویسی حالا به یکی از مهم‌ترین قسمت‌های وب و اپلیکیشن‌های تحت وب تبدیل شده است.

جاوااسکریپت دسامبر ۱۹۹۵ توسط «برندن آیک»، هم‌مؤسس موزیلا و مدیرعامل شرکت Brave (توسعه دهنده مرورگر بریو) متولد شد. این زبان برنامه نویسی زمانی که آیک در شرکت نت‌اسکیپ مشغول بود، با نام Mocha شکل گرفت و بعدها به جاوااسکریپت تغییر نام داد. آیک می‌گوید جاوااسکریپت قرار بود نسخه اسکریپت‌نویسی جاوا و مکمل آن باشد ولی توسعه دهندگان وب به زودی متوجه شدند که فقط به جاوااسکریپت نیاز دارند.

جاوااسکریپت حالا بر اساس نظرسنجی‌ها و تحقیقات وب سایت‌های تحلیلگر از جمله RedMonk، محبوب‌ترین زبان برنامه نویسی در جهان است. گیت‌هاب نیز به تازگی لیستی از محبوب‌ترین زبان‌های بزنامه نویسی در دنیا منتشر کرده که همانند سال‌های گذشته جاوااسکریپت در صدر آن قرار گرفته است.

«Cory House» یکی از توسعه دهندگان کهنه کار جاوااسکریپت از شرکت Pluralsight در تمجید این زبان برنامه نویسی می‌گوید: «امروزه جاوااسکریپت چرخ جهان را می‌چرخاند و روی تمام کامپیوترها، موبایل‌ها، تلویزیون‌ها و حتی برخی لوازم خانگی اجرا می‌شود. ما هر روز بدون اینکه متوجه شویم به جاوااسکریپت وابسته هستیم. جاوااسکریپت به خاطر قرض گرفتن ایده‌های خوب از دیگر زبان‌های برنامه نویسی جاودانه شده است.»

SlashData مهر ماه امسال گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد جاوااسکریپت محبوب‌ترین زبان برنامه نویسی نزد توسعه دهندگان است و پس از آن پایتون و جاوا قرار گرفته‌اند. به گفته این شرکت از سال ۲۰۱۷ تاکنون، ۵ میلیون توسعه دهنده جدید به اجتماع جاوااسکریپت اضافه شده‌اند و جایگاه آن را به عنوان محبوب‌ترین زبان برنامه نویسی در دنیا مسحکم‌تر کرده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • حمید
    حمید | ۱۸ آذر ۱۳۹۹

    نخیر زبانی که جهان رو میجرخونه سی و سی پلاس پلاسه که او اس ها بر پایه اون نوشته میشن

  • MATELF
    MATELF | ۱۸ آذر ۱۳۹۹

    ?

مطالب پیشنهادی