ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

شیرین کننده طبیعی استویا سلامت روده را به خطر می‌اندازد

«استویا» یکی از محبوبترین و پر مصرف‌ترین شیرین کننده‌های طبیعی است که به عنوان جایگزین ساکاروز و سایر شیرین کننده‌‌های مضر و با کالری بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد با این حال تحقیقات جدید نشان ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۸ آذر ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۰

«استویا» یکی از محبوبترین و پر مصرف‌ترین شیرین کننده‌های طبیعی است که به عنوان جایگزین ساکاروز و سایر شیرین کننده‌‌های مضر و با کالری بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد با این حال تحقیقات جدید نشان داده که استویا می‌تواند باعث برهم زدن تعادل باکتری‌های مفید و بروز مشکلاتی در روده ‌شود.

استویا، به عنوان شیرین کننده‌ای محبوب این روزها به عنوان جایگزین شکر به شدت مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری بر این باورند که استویا به دلیل ویژگی طبیعی بودن گزینه مناسب، ایمن و سالم‌تری نسبت به شیرین کننده‌های مصنوعی است.

«سازمان غذاو داروی آمریکا» (FDA) فقط «گلیکوزیدهای استویول» با کیفیت بالا (ترکیبات شیرین موجود در گیاه استویا) را به عنوان ماده‌ای کاملا ایمن تایید کرده‌اند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که عصاره خام و برگ استویا فاقد این ماده است و به همین دلیل FDA آن را برای استفاده در محصولات غذایی تایید نکرده است.

در حال حاضر انواع محصولات فرآوری شده استویا از جمله انواع شیرین کننده برای مواد نوشیدنی و شیرینی‌جات توسط مصرف کنندگان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با وجودی که بسیاری از محصولات فرآوری شده استویا استفاده می‌کنند و تغییر محسوس و واضحی در سلامتی آنها گزارش نشده است؛ اما مصرف کنندگانی هم بوده‌اند که دچار عوارض جانبی ناخواسته‌ این شیرین کننده از جمله تپش قلب و مشکلات هضم شده‌اند.

البته هنوز به صورت قطعی مشخص نشده است که استویا می‌تواند باعث از بین بردن باکتری‌های روده شود؛ اما مطالعه نشان می‌دهد که این شیرین کننده ممکن است باعث بروز مشکلاتی برای باکتری‌های مختلف در میکروبیوم روده ‌شود. برخی مصرف کنندگان گزارش کرده‌اند که هنگام استفاده از استویا، دچار درد معده، نفخ، یبوست و مشکلات روده شده‌اند.

دکتر «کارینا گولبرگ» یکی از محققان این مطالعه می‌گوید:

«نتایج به دست آمده تنها خروجی مطالعات اولیه است و نشان می‌دهد قبل از جایگزین کردن قند و سایر شیرین کننده‌های مصنوعی با استویا و عصاره های آن، باید تحقیقات بیشتری انجام شود.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی