ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی هیوندای آزرا 2019؛ آخرین فرزند هیوندای در ایران

تابستان سال 2018 بود که زمزمه ورود هیوندای آزرا جدید با موتورهای 2.4 لیتری به بازار ایران شنیده شد، اما در ادامه با ممنوع شدن واردات خودرو، عملا زمان بندی عرضه این خودرو نیز کاملا ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۱۹ آذر ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰

تابستان سال 2018 بود که زمزمه ورود هیوندای آزرا جدید با موتورهای 2.4 لیتری به بازار ایران شنیده شد، اما در ادامه با ممنوع شدن واردات خودرو، عملا زمان بندی عرضه این خودرو نیز کاملا از بین رفت و در زمستان تعداد اندکی از نمونه های وارداتی موفق به دریافت پلاک ملی شدند. اخیرا نیز با ترخیص شدن خودروهای مانده در گمرک شاهد ورود معدود آزرهایی بودیم که در واقع به محموله اول واردات این خودرو به ایران مربوط می شدند و حالا سرانجام به دست مشتریان خود رسیده اند. از این رو بر آن شدیم تا با تصاویر ثبت شده در زمستان سال گذشته، به بررسی این محصول در شرایط عجیب و غریب این روزهای بازار خودرو بپردازیم.

در اواسط دهه گذشته شمسی بازار خودروی ایران تقریبا برای چند دهه خالی از محصولات نیمه لوکس روز جهان بود و عملا با یک بازار کسالت اور و خسته کننده مواجه بودیم. در آن زمان به لطف روابط حسنه دولت ایران با کره جنوبی، پای خودروسازان تازه به دوران رسیده کره ای به کشور ما باز شد.

در آن زمان خودروسازان کره ای نسل جدیدی از محصولات خود را معرفی کرده بودند که جلوه بین المللی آنها را برای همیشه تغییر داد. در واقع آن سالها به نقطه بزنگاهی تبدیل شد که هم راستا با بازار بی محصول و بکر ایران بود. از طرفی خودروسازان بزرگ جهانی و محصولات آن ها به دلیل قیمت بالاتر و تعرفه های سنگین هیچ شانسی برای سرمایه گذاری در کشور ما را نداشتند. در نتیجه پروژه نفت در برابر خودرو کلید خورد.

گرچه در این مطلب قصد قصه گفتن را نداریم اما یکی از محصولات پر طرفدار هیوندایی در آن زمان مدل آزرا بود. آزرا پیش از معرفی مدل جنسیس که بعدتر تبدیل به برند جنسیس شد، گران قیمت ترین خودروی این شرکت کره ای به حساب می آمد.

Hyundai Azera

با توافق هسته ای و بازگشت هیوندای به بازار، این برند با مشارکت نمایندگی خود در ایران یعنی کرمان موتور، قصد عرضه نسل ششم آزرا در ایران را داشت که با بازگشت مجدد تحریم های خودروسازی و ممنوعیت واردات پرونده آن بار دیگر بسته شد. در هر صورت فرصتی دست داد تا به بررسی یکی از معدود آزرهای ترخیص شده از گمرکات کشور بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

متفاوت تر از هر زمان دیگر

نسل ششم هیوندای آزرا (گرانجور) رسما در سال 2016 معرفی شد. هیوندای این مدل را بیشتر در بازار خودروهای سدان پسند و عموما در حال توسعه عرضه می کند و خبری از حضور این سدان در بازارهای رقابتی همچون امریکای شمالی و انگلستان نیست. نسل ششم آزرا بر پایه پلت فرم Y7 بنا نهاده شده است که همان پلت فرم استفاده شده در سوناتا/اوپتیما و کادنزا است.

این خودرو در سایت آسان کره جنوبی و تیارت کشور الجزیره تولید می شود. ابعاد این مدل به ترتیب طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین دو محور برابر با : 4930، 1865، 1470 و 2845 میلی متر است. وزن این سدان نیز بر حسب مدل از 1556 تا 1704 کیلوگرم متغیر است.

قوای محرکه نه چندان هیجان انگیز برای بازار ایران

در بخش قوای محرکه موتورهای 4 و 6 سیلندر همانند گذشته در این مدل استفاده شده اند که مدل عرضه شده در ایران از موتوری با نام Theta II که یک موتور 4 سیلندر به حجم 2.4 لیتر با حداکثر قدرت 187 اسب بخار در دور 6000 rpm و حداکثر گشتاور 241 نیوتن متر در دور 4000 rpm است بهره می برد.

این نیرو توسط جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک تنها به چرخ های جلو ارسال می شود. این موتور از فن آوری GDI شرکت هیوندای یا همان تزریق مستقیم سوخت بهره می برد. طبق اعلام شرکت سازنده این مدل برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به تنها 9.7 ثانیه زمان نیاز دارد و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز رقم 8.3 لیتر اعلام شده است و ظرفیت باک آن نیز 70 لیتر است.

آزرا با طراحی جنجالی وارد می شود

طراحی ظاهری آزرا را باید یکی از پر بحث ترین بخشها دانست. طراحان این شرکت کره ای ثابت کرده اند که ابایی از ترکیب طراحی شرقی-غربی و استفاده از المان های جدید و مد روز ندارند. به همین دلیل در نگاه اول نسل جدید آزرا را باید عملا بی شباهت با نسل های گذشته این سدان دانست.

جلو پنجره بزرگ با خطوط افقی که با حرکت به سمت پایین سپر کوچک می شود. چراغ های دو بخشی که بی شباهت با محصولات بی ام و نیست در یک تو رفتگی قرار گرفته اند. در بخش پایین سپر نیز نوار کرومی نسبتا باریک کار شده و دو نوار LED نیز در بخش بالایی آن قرار گرفته است. کاپوت خودرو نیز دارای خطوط مشابه با محصولات آلمانی است و آینه های جانبی نیز بر روی یک پایه کرومی قرار گرفته است.

در نمای کناری برای ایجاد جذابیت هرچه بیشتر و متناسب با زبان طراحی روز دو خط شانه ای کار شده است که خط شانه ای اول از گوشه گلگیر جلو تا درب عقب امتداد پیدا کرده است اما خط شانه ای دوم به صورت مورب و با ابعاد بزرگ تری از روی گلگیر تا دستگیره درب عقب امتداد پیدا کرده است.

هیوندای پیش از این نیز از خط شانه ای در نسل گذشته آزرا استفاده کرده بود. نمای عقب خودرو نیز از چراغ با طراحی مشابه با نسل گذشته که به صورت سرتاسری بر روی درب صندوق امتداد پیدا کرده بهره می برد تا یک ظاهر مدرن در عین فرم ساده سپر عقب به آن ببخشد اما با روشن شدن نوار LED شباهت بسیار زیاد آن با محصولات شرکت دوج می تواند شما را متعجب خواهد کرد. دو خروجی اگزوز با قاب کرومی نیز تکمیل کننده این بخش خواهند بود.

در بخش طراحی داخلی برخلاف نمای ظاهری خودرو هیوندای به برخی از اصول همیشگی خود وفادار مانده و دیگر خبری از ترکیب زبان های طراحی مختلف در آن نیست. فرمان 4 شاخه با ابعاد نسبتا بزرگ با این که طراحی چندان چشمگیری ندارد ولی به صورت کاربردی طراحی شده است و برای مسافت های طولانی خستگی کمتر راننده را به همراه دارد.

تریم تک رنگ مشکی در کنار استفاده به نسبت گسترده از پلاستیک خشک را باید یکی از نقاط ضعف اتاق آزرا دانست. در واقع فقط رنگ سقف و ستون جیر با باقی تریم خودرو متفاوت است. اما هیوندای با طراحی بخش مرکزی کنسول مشابه با خودروسازان آلمانی، ارگونومی قابل قبولی را عرضه می کند و تقریبا جای سورپرایز عجیبی را باقی نمی گذارد.

اهرم تعویض دنده در کنار دکمه پارک الکترونیک و دوربین دید عقب در کنار یکدیگر قرار گرفته است. در بخش میانی کنسول نیز شاهد کار شدن تنظیمات مربوط به سیستم تهویه مطبوع و سیستم صوتی خودرو هستیم. در بالاترین بخش نیز صفحه نمایش به نسبت کوچک 8 اینچی در کنار یک ساعت آنالوگ کار شده که قاب آن با یک خط مورب بر روی داشبورد امتداد پیدا کرده است.

پشت آمپری نیز از سه بخش سرعت سنج، دور موتور سنج آنالوگ و یک صفحه نمایش دیجیتال کوچک در بین این دو تشکیل شده است. از نظر مونتاژ قطعات نیز آزرا وضعیت بسیار خوبی دارد و در این زمینه هیوندای به درجه استادی رسیده است. کیفیت صندلی های چرمی نیز قابل قبول است.

مشخصا با توجه به فاصله بین دو محوری بیشتر به نسبت اکثر رقبای حاضر در بازار ایران، آزرا فضای پای بیشتری برای سرنشینان عقبی عرضه می کند. همچنین خروجی سیستم تهویه مطبوع، پرده های جانبی  و دو جا لیوانی نیز در نظر گرفته شده است اما برای مشخص نمودن میزان راحتی فضای عقب نیاز به مقایسه رو در رو و طولانی مدت با دیگر رقبای خود دارد.

در هر صورت آزرا تقریبا تمامی نیازهای شما را برای یک سفر طولانی مدت برطرف می کند.

از مهم ترین امکانات و تجهیزات آزرا می توان به کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، جانبی پرده ای و زانویی، کروز کنترل تطبیق پذیر، دوربین 360 درجه، سقف پانوراما، روکش سقف و ستون جیر، گرمکن فرمان، گرمکن صندلی جلو و عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک دو گانه، سرد کن صندلی جلو، اپل کارپلی، آندروید اتو، سیستم صوتی اینفینیتی، سیستم های کمکی همچون ESC، HAC، VSM و ESS، تنظیم برقی صندلی راننده و شاگرد دارای تنظیم گودی کمر و نشیمن گاه به همراه حافظه اشاره کرد.

آزرا سدانی مناسب برای سفرهای طولانی

در بخش تجربه رانندگی نکته ای که همین اول باید به آن اشاره کنیم، ترکیب سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و اتصال چندگانه موسوم به مولتی لینک در عقب با چرخ آلومینیومی 19 اینچی و لاستیک با ابعاد 245/40  است.

جدای از جلوه ظاهری بهتر این چرخ و لاستیک، سواری آزرا را می توان نرم و راحت توصیف کرد. ارتفاع قابل تنظیم صندلی راننده باعث شده تا دید رو به بیرون مناسب باشد. فرمان و ترمز خودرو نیز عملکرد خوبی از خود به نمایش می گذارند و وزن مناسب فرمان و ترمزگیری متناسب با بدنه نمره قبولی را دریافت می کند.

با توجه به وزن و ابعاد آزرا نمی توان انتظار یک شتاب گیری چشمگیر مشابه با رقبای آن که به موتورهای پرخوران شده مجهز هستند را داشت. گرچه موتور 2.4 لیتری تمام تلاش خود مبنی بر عرضه یک شتاب گیری نرم را می کند اما در شتاب گیری های ناگهانی نیاز به رسیدن به دورهای بالا را دارد و خبری از گشتاور دور پایین موتورهای توربو در آن نیست.

آزرا

هندلینگ خودرو نیز تقریبا وضعیت مشابهی دارد اما به دلیل ابعاد بزرگ تر بدنه و ارسال قدرت تنها به چرخ های جلویی نباید انتظار سواری یک محصول محور متحرک عقب و یا چهارچرخ را از آزرا داشت و با فرمان دادن های ناگهانی شاهد بادی رول بدنه خواهیم بود. در زمینه ورود صدای اضافی به اتاق نیز آزرا نمره قبولی را دریافت می کند.

در هر صورت هیوندای با معرفی برند جنسیس پا را یک قدم فراتر گذاشته و به رقابت رقبای لوکس تر بازار همچون، بی ام و، مرسدس بنز، آئودی و لکسوس با قیمت بسیار رقابتی رفته است که موفقیت نسبی آن نیز حکایت از سیاست گذاری صحیح این شرکت دارد.

آزرا در زمینه فضای اتاق، تجهیزات و طراحی یک رقیب سر سخت برای رقبای کوچک تر خود همچون رنو تلیسمان، فولکس واگن پاسات است اما از نظر قابلیت های حرکتی در پس آن ها قرار می گیرد.

کرمان موتور در ابتدا قرار بود آزرا را با قیمت 350 میلیون که بالاتر از پاسات و تلیسمان است عرضه کند اما با توجه به ممنوعیت واردات، اما این روزها (آذر 99) فروشندگان این خودرو بهای بیش از 2 میلیارد و 250 میلیون تومانی را برای خودروهای ترخیص شده از گمرک طلب می کند که با توجه به قیمت حدودا یک میلیارد تومانی آزرا (با در نظر گرفتن نرخ آزاد دلار) در بازار امارات به خوبی وضعیت بازار خودروی کشور را آشکار می سازد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • TAHA
    TAHA | ۱۳ دی ۱۳۹۹

    به نظر من آزرا 2020 بهترین آزرا تا به الان بوده

  • Sadra.Z
    Sadra.Z | ۲۱ آذر ۱۳۹۹

    به نظر من آزرا 2008 با موتور V6 بهترین آزرا بوده تا به اینجا... طراحی خوب، شتاب و سرعت مناسب، فنی قابل‌قبول به بالا...

  • Sadra.Z
    Sadra.Z | ۱۹ آذر ۱۳۹۹

    در اینکه ماشین خوبیه (نسبتا به سایر رقبا) شکی نیست؛ ولی با توجه به تحریم و قیمت بنزین و نیاز بازار و... به نظرم حضور محصولات باکیفیت‌تر با درجه لوکس بودن کمتر، بهتره.

    • Sadra.Z
      Sadra.Z | ۱۹ آذر ۱۳۹۹

      با قیمت این ماشین، همین چند وقت پیش میشد ماشین خوب آلمانی خرید! با توجه به ثابت موندن عایدات و درآمدها، بهتره ماشینای ارزون‌تر وارد میشدن و بشن!

  • arsnavenger
    arsnavenger | ۲۵ تیر ۱۳۹۸

    حیفه موتورش tu5 داخلی نیست.!!

مطالب پیشنهادی