ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

این پهپاد با شاخک حشره بید بوها را تشخیص می‌دهد [تماشا کنید]

محققان دانشگاه واشنگتن پهپادی خودران توسعه داده‌اند که با استفاده از شاخک حشره بید بوها را تشخیص می‌دهد. این پهپاد Smellicopter نام داشته و یکی از جالب‌ترین قسمت‌های آن شاخک حشره بید است. بیدها به ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۹ آذر ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۹

محققان دانشگاه واشنگتن پهپادی خودران توسعه داده‌اند که با استفاده از شاخک حشره بید بوها را تشخیص می‌دهد.

این پهپاد Smellicopter نام داشته و یکی از جالب‌ترین قسمت‌های آن شاخک حشره بید است. بیدها به لطف شاخک خود توانایی فوق العاده‌ای در تقویت سیگنال‌های شیمیایی دارند به طوری که می‌توانند یک مولکول بو را نیز از فواصل دور تشخیص دهند، بنابراین محققان به جای استفاده از سنسورهای دست ساز انسانی به سراغ طبیعت رفته و پهپاد خود را به شاخک این حشره مجهز کرده‌اند.

«ملانی اندرسون» (Melanie Anderson)، دانشجوی دکترا دانشگاه واشنگتن و یکی از سازندگان Smellicopter به دیجیتال ترندز می‌گوید: «ما از شاخک بید زنده استفاده کردیم. شاخک این حشره شبیه یک نی است که با مایع پر شده بنابراین ما توانستیم سیم‌هایی کوچک را در ابتدا و انتهای شاخک فرو کرده و زمانی که بو می‌کشد میزان سیگنال الکتریکی را اندازه گیری کنیم. شاخک بیدها در مقایسه با سنسورها بسیار حساس‌تر، کم مصرف‌تر و سبک‌تر است.»

به گفته محققان شاخک پس از جداسازی از بید تا چهار ساعت خصوصیات بیولوژیکی و شیمیایی خود را حفظ می‌کند و می‌توان با نگهداری آن در فریزر مدت زمان فعالیت را بیشتر کرد. پهپاد مورد بحث علاوه بر شاخک از چند سنسور فروسرخ نیز برخوردار است که به آن توانایی اسکن کردن محیط با نرخ ۱۰ بار در ثانیه و مسیریابی بدون برخورد با اجسام را می‌دهد.

«توماس دنیل» (Thomas Daniel)، استاد بیولوژی از دانشگاه واشنگتن در مورد Smellicopter می‌گوید: «مزیت این پهپاد قابلیت پرواز و مسیریابی در محیط‌های پیچیده است و انسان و سگ‌ها را در معرض خطر قرار نمی‌دهد. از این پهپاد می‌توان استفاده‌های متعددی کرد که از جمله آنها می‌توان به تشخیص نشتی در لوله‌های گاز، شیوع بیماری‌ها در محصولات کشاورزی و شناسایی مواد منفجره اشاره کرد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی