ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

واکسن کرونای تولید ایران آماده تزریق همگانی تا خرداد ۱۴۰۰ خواهد بود

رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا مدعی شد که ۷ شرکت ساخت ۴ نوع واکسن کرونا را در دستور کار دارند. او اعلام کرد که تا خرداد ۱۴۰۰ واکسن‌های ایرانی قابل تزریق هستند. ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۹ آذر ۱۳۹۹ | ۱۷:۱۵

رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا مدعی شد که ۷ شرکت ساخت ۴ نوع واکسن کرونا را در دستور کار دارند. او اعلام کرد که تا خرداد ۱۴۰۰ واکسن‌های ایرانی قابل تزریق هستند.

«مصطفی قانعی» از ستاد توسعه زیست فناوری در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مسئولیت پیگیری و حمایت از واکسن ساز‌ها را بر عهده دارد. وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۷ شرکت دانش بنیان وارد حوزه تولید واکسن کرونا شده اند، بیان کرد: «در حال حاضر این شرکت‌ها روی ۴ نوع واکسنی که در دنیا وجود دارد (یا به فروش می‌رود یا تزریق می‌شود) تمرکز کرده اند. دو الی سه شرکت روی دو-سه نوع واکسن مشترک فعالیت می‌کنند.»

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری تاکید داشته «یکی از این شرکت‌های بومی مشابه واکسن شرکت «فایزر» امریکا و «بایو ان تک» آلمان پیش رفته و دیگری واکسنی مشابه «سینوک» چین را در دست تولید قرار دارد.» آنطور که قانعی می‌گوید، واکسن‌های مشهور دنیا که وارد فاز انسانی شده‌اند را شرکت‌های ایرانی هم در پیش گرفته‌اند و روی آن‌ها کار می‌کنند: «از بین این واکسن‌ها که ستاد توسعه زیست فناوری حمایت می‌کند ۲ واکسن تا آخر ماه آینده (دی ماه) وارد فاز انسانی می‌شوند؛ این دو واکسن از نوع «mRNA» و ویروس کشته شده هستند.»

قانعی با تاکید بر اینکه اینکه فاز بالینی همان فاز یک انسانی است، گفت: «مابقیه شرکت‌هایی که در تعامل با معاونت علمی در حوزه تولید واکسن کرونا هستند تا آخر سال وارد فاز انسانی می‌شوند. یعنی تا پایان سال فاز انسانی ۴ واکسن شروع می‌شود.»

به گفته رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا، یک واکسن دیگر که ذیل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تولید می‌شود و معاونت علمی دخالتی در تولید آن نداشته مجوز فاز انسانی را دریافت کرده است. وی گفت تمامی شرکت‌های تولیدکننده واکسن در دنیا هم اعلام کردند زودتر از دو الی سه ماه آینده به ایران واکسن نخواهند داد: «از این رو اگر درخواست هم داشته باشیم سه ماه طول می‌کشد که به ما واکسن بدهند.»

گفتنیست چندی پیش «مینو محرز» عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، اعلام کرده بود که اگر نتایج مطالعات انسانی واکسن کرونای تولید داخل مانند فاز حیوانی آن باشد، این واکسن از اواخر تیر سال آینده به تولید و به دست عموم مردم خواهد رسید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • expire expre
    expire expre | ۲۳ آذر ۱۳۹۹

    یوسف اون یکی یابو علفی رفیقش اسم مزخرفش یادم رفته زیر همه پست ها عرعر میکردن اول اونا بزنن بعدا ما میزنیم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی