ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

انفجار راکت استارشیپ SN8 اسپیس ایکس حین فرود [تماشا کنید]

نمونه اولیه راکت استارشیپ با موفقیت تا ارتفاع ۱۲.۵ کیلومتری اوج گرفت اما حین فرود روی زمین دچار مشکل شده و منفجر شد. اسپیس ایکس از مدت‌ها قبل سرگرم انجام آزمایش‌های مختلف روی نمونه‌های اولیه ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۰ آذر ۱۳۹۹ | ۰۹:۳۰

نمونه اولیه راکت استارشیپ با موفقیت تا ارتفاع ۱۲.۵ کیلومتری اوج گرفت اما حین فرود روی زمین دچار مشکل شده و منفجر شد.

اسپیس ایکس از مدت‌ها قبل سرگرم انجام آزمایش‌های مختلف روی نمونه‌های اولیه راکت استارشیپ است. این پروتوتایپ مدتی قبل به صورت آزمایشی تا ارتفاع ۱۵۰ متری پرتاب شده بود و اینبار اسپیس ایکس قصد داشت آنرا تا ارتفاع بسیار بالاتری پرتاب کند. این آزمایش که روز گذشته در ثانیه آخر لغو شد، اینبار هم موفقیت آمیز نبود و به انفجار ختم شد.

راکت استارشیپ SN8 ساعت ۲:۱۵ بامداد چهارشنبه به وقت تهران از پایگاه «بوکاچیکا» تگزاس پرتاب شد. این راکت با کمک پیشرانه‌ای شامل ۳ موتور اصلی برای اولین بار تا ارتفاع ۱۲.۵ کیلومتری زمین اوج گرفت. حین صعود ابتدا دو واحد از سه موتور و در ادامه همه آنها غیرفعال شدند تا مانور شیرجه انجام شود. در حالی که موشک به صور افقی به سمت زمین نزدیک می‌شد موتورها دوباره روشن شدند اما سرعت راکت بیش از حد زیاد بود و پس از برخورد به زمین منفجر شد.

این تست تا کنون بلندپروازانه‌ترین آزمایش استارشیپ بوده که قرار است به عنوان فضاپیما، فرودگر و راکتی یکپارچه سفر انسان و محموله‌ها به اعماق فضا را ممکن کند. وظیفه پرتاب استارشیپ به فضا بر عهده راکت غول پیکر دیگری به نام سوپر هوی قرار دارد و از موتور خود آن برای فرود روی مریخ  و ماه استفاده می‌شود.

علی رغم این انفجار اسپیس ایکس در جریان استریم زنده آزمایش را برای خود یک موفقیت تلقی کرد و ایلان ماسک هم در توییتر  مدعی شد که شانس موفقیت را تنها یک سوم در نظر گرفته‌اند و تا همینجا هم کارشان خوب بوده است.

اسپیس ایکس تا کنون مدل‌های مختلفی از نمونه اولیه استارشیپ را طراحی کرده که اغلب آنها از آزمایش‌ها جان سالم به در نبرده‌اند. نمونه آزمایشی شب گذشته هشتمین نسل پروتوتایپ‌ها است و مثل دیگر مدل‌ها فاقد دماغه مخروطی و کوچکتر از طرح نهایی استارشیپ بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • molavy
    molavy | ۲۲ آذر ۱۳۹۹

    فقط پولشون رو حروم میکنن، سرمایه گذاری روی هوافضا و انرژی هسته ای... اشتباهه

  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۲۰ آذر ۱۳۹۹

    دو روزه قشنگ ده ساعت وقت منو گرفته این پرتاب از بس عقب افتاد تا بالاخره دیشب پرتاب شد.
    خیلی ها فکر کردن خاموش شدن موتور ها حین پرتاب نقص فنی بوده اما جز برنامه بوده،اینو میشد از گیمبل شدن سریع موتورها حین خاموش شدنشون فهمید،این حرکت موتورها برای تنظیم مرکز تراست جدید با مرکز جرم انجام میشد.
    و اما موقع فرود فشار مخزن سوخت کم میشه در نتیجه سوخت کم وارد موتور ها میشه و نسبت استوکیومتری بهم میخوره و احتراق با اکسیژن زیاد میسوزه،اکسیژن زیاد باعث خورده شدن اجزا موتور میشه و اون رنگ سبز هم بدلیل سوختن قسمت های مسی موتور بوده.

  • آریا
    آریا | ۲۰ آذر ۱۳۹۹

    من لایو دیدمش. یکی تز موتورهاش روشن نشد و تقریبا همه چیز خوب پیش رفت به جز ثانیه های آخر

    • afg
      afg | ۲۰ آذر ۱۳۹۹

      واقعاً.خوش به حالت?

  • elias
    elias | ۲۰ آذر ۱۳۹۹

    عجب صحنه هیجان انگیزی

  • alikh
    alikh | ۲۰ آذر ۱۳۹۹

    صدا و سیما همچین با ابو تاب از سقوط ماهواره بر امریکایی خبر میداد، انقدر کودن و احمق هستن که نمیدونن این چی هست، اصلا نمیدونن که یه شرکت خصوصی امریکایی
    که به اندازه کل ایران می‌ارزه واقعا صدا سیما مثل سم هست برای کسایی که اهل تفکر هستن.

مطالب پیشنهادی