ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شکایت بی‌سابقه FTC و ۴۸ دادستان ایالتی از فیسبوک با هدف تجزیه اینستاگرام و واتساپ

«کمیسیون تجارت فدرال» و دادستان‌های 48 ایالت، فیسبوک را به تخطی از قوانین ضد انحصاری متهم کردند. شاکیان بر این باورند که خرید اینستاگرام، واتساپ و شرکت‌های کوچک توسط فیسبوک مغایر با قوانین رقابتی است ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۰ آذر ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۶

«کمیسیون تجارت فدرال» و دادستان‌های 48 ایالت، فیسبوک را به تخطی از قوانین ضد انحصاری متهم کردند. شاکیان بر این باورند که خرید اینستاگرام، واتساپ و شرکت‌های کوچک توسط فیسبوک مغایر با قوانین رقابتی است و خواستار سلب امتیاز این دو شبکه اجتماعی محبوب از فیسبوک شدند.

کمیسیون تجارت فدرال در حال تکمیل پرونده فیسبوک با موضوع تخطی از قوانین ضد انحصاری است. این نهاد ادعا می‌کند که فیسبوک سال‌ها است رفتارهای ضد رقابتی را دنبال می‌کند. شاکیان پرونده می‌خواهند امتیاز خرید اینستاگرام و واتساپ از این شرکت سلب شود و فیسبوک برای معامله‌های بعدی نیز تاییدیه دریافت کند.

این نخستین بار نیست که فیسبوک درگیر اتهامات وارد شده از سوی کمیسیون تجارت فدرال می‌شود. دادستان‌های 48 ایالت به رهبری «لتیتیا جیمز» دادستان نیویورک نیز اعتقاد دارند که فیسبوک قوانین رقابتی را رعایت نمی‌کند.

یکی از موضوعات اصلی مورد بحث کمیسیون تجارت فدرال و دادستان‌های 48 ایالت‌، خرید یک میلیارد دلاری اینستاگرام در سال 2012 و خرید 19 میلیارد دلاری واتساپ در سال 2014 است. شاکیان مدعی هستند که معامله‌های فیسبوک به منظور از بین بردن رقبای بازار انجام شده است.

در طی سال‌های گذشته فیسبوک در حدود 90 شرکت و استارتاپ کوچک از جمله سرویس ذخیره داده Onavo را به مالکیت خود درآورده  است. یکی از دغدغه‌های شاکیان پرونده آن است که حریم خصوصی کاربران نیز توسط این شرکت تهدید می‌شود. پیشتر گفته شده بود که فیسبوک استفاده کاربران از اپ‌ها را رهگیری می‌کند تا بتواند رقبای خود را شناسایی کرده و از اطلاعات به دست آمده در جهت تبلیغات سوگیرانه استفاده کند.

مردادماه امسال نیز «مارک زاکربرگ« مدیرعامل فیسبوک در جلسه رسیدگی به انحصارطلبی به خاطر تصاحب اینستاگرام، اعتراف کرد که اینستاگرام را تهدیدی برای فیسبوک تلقی می‌کرده است.

فیسبوک در توییتر با انتشار پستی نسبت به اتهامات وارد شده واکنش نشان داد. فیسبوک ادعا می‌کند که در حال بررسی شکایت‌ها و اتهامات وارده است و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. فیسبوک معتقد است موضوع خرید شبکه‌های اجتماعی که FTC قبلا هم روی آن دست گذاشته بود، پیش از این حل شده است. از سوی دیگر این شرکت معتقد است که چنین تصمیماتی می‌تواند عواقب بیشتری روی تجارت داشته باشد.

فیسبوک ادعا می‌کند که اینستاگرام از روز اول چنین محبوبیتی نداشته و با صرف میلیاردها دلار سرمایه و ارتقا ویژگی‌های فنی امروز از چنین محبوبیتی برخوردار است. فیسبوک معتقد است چنین رفتارهایی با شرکت‌های بزرگ فناوری به تردید و عدم اطمینان به ادامه فعالیت‌ها دامن می‌زند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ozone
    ozone | ۲۰ آذر ۱۳۹۹

    متاسفانه در ایران هم شرکت های بزرگ و حتی نهادها و بنیادها استارتاپ های خوب را به سرعت میخرند و سهامدار عمده میشوند.

مطالب پیشنهادی