ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آموزش خودرو

کنترل کشش چگونه چسبندگی خودرو را افزایش می دهد؟

سیستم کنترل کشش در تمامی محصولات خودروسازان چه تک دیفرانسیل و چه دو دیفرانسیل استفاده می‌شود و نمونه های پیشرفته آن دارای چندین سیستم الکترونیکی مختلف است. کنترل کشش این روزها تبدیل به فن آوری ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۲۱ آذر ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

سیستم کنترل کشش در تمامی محصولات خودروسازان چه تک دیفرانسیل و چه دو دیفرانسیل استفاده می‌شود و نمونه های پیشرفته آن دارای چندین سیستم الکترونیکی مختلف است.

کنترل کشش این روزها تبدیل به فن آوری رایج در صنعت خودروسازی شده است اما جالب است که بدانید این سیستم باعث افزایش کشش خودرو نمی‌شود و از طرق مختلف و غیر مستقیم کشش و چسبندگی خودرو را افزایش می‌دهد.

toyota-rav4-traction-control-modes-720x720

به طور دقیق، کشش به معنی توانایی ایجاد چسبندگی بین لاستیک خودرو و سطح (برخورد مستقیم با سطح آسفالت) در هنگام شتاب گیری یا ترمز گرفتن است.

سیستم کنترل کشش (TCS) توانایی افزایش چسبندگی بین لاستیک خودرو و سطح را ندارد اما می‌تواند با کنترل میزان چرخش چرخ‌ها آن‌ها را در حالت مطلوب قرار دهد و از لغزش چرخ‌ها جلوگیری کند.

خودروسازان آلمانی از مخفف ASR برای سیستم کنترل کشش استفاده می‌کنند که به معنی «کنترل لغزش» است. در ASR با تغییر لاستیک، شرایط سطح جاده و حتی وزن خودرو میزان کشش تغییر می‌کند.

خودروهایی معمولی که فاقد «محدود کننده لغزش دیفرانسیل (LSD)» هستند و از دیفرانسیل باز یا مستقیم بهره می‌برند در هنگام چرخش سریع بر سر پیچ ها امکان چرخش سریع تر چرخ خارجی را فراهم می‌کنند. این در حالی است که گشتاور همچنان به صورت یکسان به هر دو چرخ ارسال می‌شود.

بر روی یک سطح لغزنده در صورت از دست رفتن چسبندگی، چرخ شروع به لیز خوردن می‌کند و گشتاور مورد نیاز برای ایجاد چسبندگی مناسب به چرخ ارسال نمی‌شود و راننده کنترل خودرو را از دست می‌دهد.

در این حالت سیستم کنترل کشش الکترونیکی که امروزه به طور گسترده در صنعت خودروسازی استفاده می‌شود ورود پیدا می‌کند.

car brake

در واقع کنترل کشش الکترونیکی همان کاری را انجام می‌دهد که LSDهای مکانیکی اولیه «محدود کننده لغزش دیفرانسیل» انجام می‌دادند. نوع مکانیکی این سیستم دارای کلاچ و دنده است که در صورت لیز خوردن یک چرخ با قفل کردن هر دو چرخ از لیز خوردن خودرو جلوگیری می‌کند.

در صورت استفاده از تنظیمات اضافه امکان بیش فرمانی برای چرخ های عقب نیز فراهم می‌شود که می‌تواند بر روی هندلینگ خودرو تاثیر بگذارد.

 

به همین دلیل مهندسین به دنبال یک راه حل ارزان قیمت و مدرن برای خودروهای معمولی بودند تا بدون اینکه بر روی هندلینگ تاثیر بگذارد از لیز خوردن چرخ‌ها جلوگیری کنند.

این مسئله هم در خودروهای دیفرانسیل جلو و هم دیفرانسیل عقب مهم است زیرا امروزه خودروهای دیفرانسیل جلو با قدرت و گشتاورهای زیاد تولید می‌شود و نیاز به کنترل چرخش چرخ های آن‌ها وجود دارد.

قدیمی ترین نوع سیستم کنترل کشش که همچنان از آن استفاده می‌شود از دیفرانسیل باز، ترمزها و سیستم ABS تشکیل شده است که از چرخش بیش از حد چرخ‌ها جلوگیری می‌کند.

سینگالهای دریافتی از سنسور سرعت ABS به سیستم کنترل کشش اعلام می‌کنند که یکی از چرخ ها در حال چرخش سریع تر به نسبت دیگر چرخ ها است. در نتیجه ترمز آن چرخ فعال می‌شود و از چرخش سریع تر آن جلوگیری می‌شود.

کنترل کشش

همچنین با استفاده از نرم افزار مدیریت موتور خودرو می‌توان زمان جرقه زنی شمع را به عقب انداخت یا به صورت الکترونیکی در صورت استفاده از دریچه گاز برقی سرعت شتاب گیری را کاهش داد تا ترمزها به آرامی چرخش چرخ‌ها را کنترل کنند.

سیستم های جدید و امروزی این کار را با دیفرانسیل‌های الکترونیکی و سیستم توزیع گشتاور  انجام می‌دهند.

در ادامه می‌توانید به دیگر مطالب مرتبط با تکنولوژ‌ها و سیستم‌های کمک‌راننده نگاهی بیندازید.

دلیل استفاده مک لارن از دیفرانسیل های باز در چیست؟

فرشته نجات BOSCH؛ 25 سال نجات جان انسان ها با سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • saeed۱۹۸۵۹
    saeed۱۹۸۵۹ | ۲۲ آذر ۱۳۹۹

    تو خودرو های داخلی خودرویی سیستم کنترل کشش داره؟

    • PesarKermani
      PesarKermani | ۲۲ آذر ۱۳۹۹

      روی 206 های مدل 86 تا 91 (فرانسوی ها) در تمامی تیپ ها قابل نصب به صورت فابریکه

    • Sadra.Z
      Sadra.Z | ۲۲ آذر ۱۳۹۹

      سیستم کنترل کشش، یکم عبارت کلی‌ای هست. سیستم‌های حفظ پایداری شامل ABS و بعضا ESP رو دارن. ولی مثلا ماشینای خارجی شامل لانچ کنترل و بعضا آنتی‌رول بار الکترونیکی هستن که خب ایرانیا هیچکدوم ندارن.

  • Sadra.Z
    Sadra.Z | ۲۱ آذر ۱۳۹۹

    و اینکه کاش اسمی از سلطان چنین تکنولوژی‌هایی هم میبردین... VAQ به کار رفته توی فولکس‌واگن گلف gti، ماشین دیفرانسیل‌جلو رو در حد یه دو دیفرانسیل پایدار و استیبل نگه میداره. واقعا کارشون درسته!

  • Sadra.Z
    Sadra.Z | ۲۱ آذر ۱۳۹۹

    مطلب مفیدی بود، ممنون! فقط اینکه نه تنها اسم این سیستم مکان به مکان فرق میکنه، کارخونه به کارخونه هم میتونه حتی متفاوت باشه.

مطالب پیشنهادی