ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نورمن آبرامسن، پدر شبکه‌های وایرلس مدرن در ۸۸ سالگی درگذشت

نورمن آبرامسن (Norman Abramson)، مهندس و محقق کامپیوتر که از او به عنوان پدر شبکه‌های وایرلس مدرن یاد می‌شود، به خاطر ابتلا به سرطان پوست پیشرفته در سن ۸۸ سالگی درگذشت. آبرامسن و دانشجویان تحت ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۰

نورمن آبرامسن (Norman Abramson)، مهندس و محقق کامپیوتر که از او به عنوان پدر شبکه‌های وایرلس مدرن یاد می‌شود، به خاطر ابتلا به سرطان پوست پیشرفته در سن ۸۸ سالگی درگذشت.

آبرامسن و دانشجویان تحت رهبری او سال ۱۹۷۱ شبکه وایرلس ALOHAnet را توسعه دادند که پس از گذشت نیم قرن همچنان از برخی تکنیک‌های نوآورانه آن در ماهواره‌ها، تلفن و شبکه‌های کامپیوتری استفاده می‌شود.

آبرامسن مهندس و دانشجوی نظریه ارتباطات (Communications Theory) بود و مدرک کارشناسی ارشد فیزیک را از دانشگاه UCLA و مدرک دکترای مهندسی برق را از دانشگاه استنفورد دریافت کرد. او به خاطر علاقه به موج سواری به ایالت هاوایی نقل مکان کرد و سال ۱۹۶۶ به عنوان یکی از اساتید کالج مهندسی دانشگاه هاوایی مشغول به کار شد و پس از مدتی به خاطر عملکرد درخشان با سمت رییس دپارتمان اطلاعات و علوم کامپیوتر این دانشگاه فعالیت کرد.

نورمن آبرامسن در اواسط دهه ۷۰ میلادی

آبرامسن حین تدریس در دانشگاه هاوایی به کمک همکاران خود موفق به توسعه شبکه‌ای به نام ALOHAnet شد. این شبکه مثل آرپانت (ARPAnet) که از آن به عنوان بنیان اینترنت یاد می‌شود، برای وصل کردن دانشگاه هاوایی به کالج‌ها و دانشگاه‌های دیگر با هدف اشتراک گذاری تحقیقات علمی طراحی شده بود. این سیستم بسته‌های داده را بوسیله کانال‌های رادیویی به شیوه‌ای کارآمد انتقال می‌داد و اگر بسته‌ای ارسال نمی‌شد، آن را دوباره می‌فرستاد. از برخی ایده‌های ALOHAnet برای توسعه وای‌فای و اترنت استفاده شده است.

دانشگاه هاوایی با انتشار بیانیه‌ای یاد نورمن آبرامسون را گرامی داشت و اعلام کرد اشخاص بسیار کمی هستند که مثل او بر ارتباطات جهانی و اشتراک گذاری اطلاعات مدرن تأثیر گذاشته‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی