ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا به مناسبت ۳۰ سالگی تلسکوپ هابل ۳۰ تصویر جدید از اعماق فضا منتشر کرد

ناسا به مناسبت ۳۰ سالگی تلسکوپ فضایی هابل ۳۰ تصویر جدید که توسط این تلسکوپ از اعماق فضا گرفته شده را منتشر کرد. تصاویر جدیدی که ناسا از هابل منتشر کرده به فهرست اجرام کالدول ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰

ناسا به مناسبت ۳۰ سالگی تلسکوپ فضایی هابل ۳۰ تصویر جدید که توسط این تلسکوپ از اعماق فضا گرفته شده را منتشر کرد.

تصاویر جدیدی که ناسا از هابل منتشر کرده به فهرست اجرام کالدول (Caldwell catalogue) تعلق دارند. این فهرست نجومی شامل ۱۰۹ جرم برای رصد ستاره شناسان آماتور است و شامل خوشه‌های ستاره‌ای، سحابی‌ها و کهکشان‌ها می‌شود. در بیانیه ناسا آمده: «هابل این تصاویر را در طول دوران خدمت خود گرفته و از آنها برای تحقیقات علمی یا آزمایش‌های مهندسی استفاده شده، ولی ناسا آنها را تاکنون برای انتشار عمومی به طور کامل پردازش نکرده بود.»

تلسکوپ فضایی هابل در تاریخ ۲۴ آوریل ۱۹۹۰ توسط شاتل فضایی «دیسکاوری» روانه مدار زمین شد. چندین ماه از ۳۰ سالگی این تلسکوپ می‌گذرد اما ناسا همچنان با انتشار تصاویر جدید سی سالگی آن را جشن می‌گیرد.

هابل در طول این سالها نقش بزرگی در مطالعه ساختار، تاریخچه و جزئیات کهکشان‌ها، سیاه چاله‌ها و دیگر اجرام داشته است. این تلسکوپ همچنین در کشف تعدادی از کهکشان‌های اولیه عالم هستی و مطالعه ماده مرموز تاریک نیز تأثیرگذار بوده و به کشف انرژی تاریک کمک کرده است.

حقایقی جالب از تلسکوپ فضایی هابل به نقل از دانشگاه آریزونا:

  • هابل تقریباً به اندازه یک اتوبوس مدرسه است.
  • هابل انرژی خود را از پنل‌های خورشیدی تأمین می‌کند و به طور میانگین ۲۱۰۰ وات برق مصرف می‌کند. برای مقایسه یک سشوار حدود ۱۸۰۰ وات برق مصرف می‌کند.
  • هابل با سرعت بیش از ۲۷ هزار کیلومتر بر ساعت به دور زمین گردش می‌کند.
  • هابل نقاطی به فاصله بیش از ۱۳.۴ میلیارد سال نوری را رصد کرده است. به عبارت دیگر نوری که ۱۳.۴ میلیارد سال پیش در گیتی وجود داشته را ثبت کرده است.
  • اخترشناسان با استفاده از داده‌های هابل بیش از ۱۳ هزار مقاله علمی منتشر کرده‌اند، از این رو هابل یکی از سودمندترین تجهیزات علمی ساخته شده در تاریخ لقب گرفته است.

برای مشاهده تمام تصاویر در ابعاد اصلی و مطالعه جزئیات بیشتر در مورد هر کدام از آنها می‌توانید روی این لینک کلیک کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی