ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

این باتری حالت جامد، برد خودروهای الکتریکی را تقریبا دو برابر می‌کند

محبوبیت خودروهای الکتریکی روزبه‌روز در حال افزایش است و این محصولات در آینده نقش مهمی در صنعت خودرو خواهند داشت. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این ماشین‌ها، باتری است که باعث افزایش قدرت، سرعت شارژ بالاتر ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۲

محبوبیت خودروهای الکتریکی روزبه‌روز در حال افزایش است و این محصولات در آینده نقش مهمی در صنعت خودرو خواهند داشت. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این ماشین‌ها، باتری است که باعث افزایش قدرت، سرعت شارژ بالاتر و برد بیشتر می‌شود. حالا یک شرکت با باتری حالت جامد جدید خود می‌تواند تغییرات شگرفی در دنیای خودروهای برقی ایجاد کند.

شرکت «QuantomScape» که مورد حمایت فولکس واگن و بیل گیتس است، به تازگی در یک کنفرانس از پیشرفت بزرگی در تلاش‌های ۱۰ ساله خود برای تولید باتری حالت جامد خبر داده‌ است.

باتری‌های لیتیومی یونی کنونی حاوی مایع به عنوان الکترولیت هستند که به یون‌های لیتیوم اجازه می‌دهد میان کاتد مثبت و آند منفی حرکت کند. این فرایند موجب تولید انرژی می‌شود و بخش اصلی باتری‌های گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها هستند. در حالی که شاید مشکل چندانی با این فرایند در محصولات الکترونیک نداشته باشیم، موضوع در دنیای خودروهای برقی متفاوت است و تغییر آن اهمیت بالاتری دارد.

باتری‌های لیتیوم یونی در دنیای خودروها با چندین مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. این باتری‌ها به مدت زمان زیادی برای شارژ شدن نیاز دارند و حاوی مواد قابل اشتعالی هستند که در تصادفات می‌توانند شعله‌ور شوند و همچنین در دمای بسیار پایین یخ می‌زنند.

برای غلبه بر این مشکلات، محققان در سال‌های اخیر مواد برتر مختلفی مانند پلیمرها و سرامیک‌ها را آزمایش کرده‌اند. QuantumScape برای این مشکل یک راه‌حل پیدا کرده که آن باتری لیتیوم فلزی است.

در این باتری یک جداکننده سرامیکی خشک جای الکترولیت مایع را می‌گیرد و امکان انتقال کارآمدتر انرژی را فراهم می‌کند. این باتری کاملا حالت جامد نیست و در آن از یک ژل استفاده می‌شود، اما مشکلات الکترولیت مایع را ندارد. این باتری می‌تواند بدون یخ زدن در آب و هوای سرد کار کند و رشد دندریت‌های الکترولیت که کارایی باتری‌های لیتیوم یونی را کاهش می‌دهد، سرکوب می‌کند.

نتایج تست‌ها شگفت‌انگیز هستند. خودروهای مجهز به باتری‌های لیتیوم فلزی تا ۸۰ درصد برد بالاتری نسبت به محصولات با باتری لیتیوم یونی دارند. آن‌ها پس از ۸۰۰ چرخه شارژ، بیش از ۸۰ درصد ظرفیت خود را حفظ می‌کنند که بسیار بهتر از باتری‌های کنونی است. مالکان خودروهای برقی پیش از نیاز به تعویض باتری‌ها می‌توانند تا صدها هزار کیلومتر با باتری‌های جدید رانندگی کنند.

علاوه بر برد فوق العاده بالاتر، ۸۰ درصد ظرفیت آن‌ها هم در مدت زمان ۱۵ دقیقه شارژ می‌شود. با وجود چنین دستاوردی، QuantumScape باید با چندین رقیب مانند CATL، ال جی، سامسونگ، پاناسونیک و تسلا رقابت کند. تویوتا قصد داشت که در المپیک توکیو ۲۰۲۰ از یک باتری حالت جامد رونمایی کند که به علت شیوع کرونا برنامه‌ها تغییر کرد.

QuantumScape اطلاعاتی درباره جنس الکترولیت باتری خود منتشر نکرده، اما برخی از متخصصان بر این باورند که در آن از یک اکسید به نام «LLZO» استفاده شده که احتمالا نقش مهمی در باتری‌های حالت جامد خواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲۲ آذر ۱۳۹۹

    این خبر خیلی خوبی بود

    • Sadra.Z
      Sadra.Z | ۲۲ آذر ۱۳۹۹

      بله، واقعا خبر خوبی بود. و البته توجه شما رو جلب میکنم به حرفتون در دفاع از ایلان ماسک که گفته بودین بیل گیتس نباید در این زمینه که تخصص و تجربه نداره، نظر ارائه بکنه و تنها چیزی که به دنیا داده، یه ویندوزه. همچنین دستاورد، تحت نظارت فولکس واگن به‌دست اومده. امیدوارم نظرتون رو در این مگرد که فناوری خودروی الکتریکی خوب، صرفا در اختیار تسلاست و ایلان ماسک هرچی بگه، درست گفته رو عوض کنین!

      • آریا
        آریا | ۲۴ آذر ۱۳۹۹

        این چه ربطی به بیل گیتس داشت.
        ایلان ماسک یک نابغه است و شکی درش نیست و اینکه گیتس نباید در مورد چیزهایی که تخصصی نداره نظر عمومی بده
        تسلا با فاصله زیادی از رقبای کهنه کارش جلوتره . تا جایی که بزرگان صنعت اتومبیل سازی دارن باهم همکاری میکنند تا بتونن به جایگاه تسلا نزدیک بشن
        تکنولوژی باتری هم ربطی به ماسک نداره همون محدودیت هایی که تسلا درمورد باتری داره بقیه هم دارن . هر تغییری در این زمینه ایجاد بشه همه استقبال میکنند

        • Sadra.Z
          Sadra.Z | ۲۴ آذر ۱۳۹۹

          اینکه چه ربطی به بیل گیتس داشت، ربطش که خب اینه که وقتی سرمایه‌گذاری کرده، لااقل واسه حفظ سرمایه‌شم که شده میدونه داره چیکار میکنه و بی‌اطلاعم نیست. و درمورد سایر حرفاتون...خب مسلمون منم همینو میگم دیگه! میگم اصلا بحث پیشرفت تسلا، به اطلاعات ماسک چه ربَی داره!؟ ماسک ceo هست و مدیر ارشد بعضی بخشای اجرایی؛ طراحی باتری و موتور کارش نیست که بگیم اون این‌چیزا رو به دنیا هدیه داده.

        • Sadra.Z
          Sadra.Z | ۲۴ آذر ۱۳۹۹

          من مشکلم با تسلا و ماشیناش نیست؛ چون انصافی بخوام بگم، اصلا تسلا به ماشین برقی معنا و روح و جذابیت بخشید؛ حتی اگه اولین هم نباشه... مشکل من شخصی‌تر از این حرفاست. دروغ چرا؛ با سیاستای کاری و تبلیغاتی شرکت و کارایی که ایلان ماسک میکنه خوشم نمیاد.

مطالب پیشنهادی