ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز: رجیستری گوشی در مبادی گمرکی باقی می‌ماند

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفتگو با دیجیاتو تاکید کرد که فرآیند رجیستری گوشی در مبادی گمرکی باقی می‌ماند و قرار نیست در این رابطه تغییری ایجاد شود. گمرک به ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۸:۲۰

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفتگو با دیجیاتو تاکید کرد که فرآیند رجیستری گوشی در مبادی گمرکی باقی می‌ماند و قرار نیست در این رابطه تغییری ایجاد شود.

گمرک به تازگی در نامه‌ای به ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز درخواست کرده بود که اجرای طرح رجیستری گوشی به صورت غیر حضوری و پس از انجام استعلام سیستمی از واحد گذرنامه و در مکانی به غیر از مبادی ورودی گمرک انجام شود. در حال حاضر زمانی که یک مسافر موبایلی را وارد کشور می‌کند در بخش گمرک باید آن اقدامات مربوط به رجیستری آن را به شکل حضوری انجام دهد. اکنون اما «حمیدرضا دهقانی‌نیا»، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفتگو با دیجیاتو خبر می‌دهد که این درخواست بررسی و رد شده است.

او می‌گوید آنها جلسه‌ای فوری با دست اندرکاران سازمان گمرک برگزار کرده‌اند تا بتوانند به چالش پیش آمده درباره رجیستری گوشی‌ها در مبادی گمرکی رسیدگی کنند: «در جلسه‌ای که با مسئولان گمرک کشور داشتیم، متوجه شدیم که به علت کمبود نیروها و مشکلاتی از این قبیل، روند رجیستری گوشی‌های موبایل به مشکلات مختلفی در مبادی گمرکی برخورد کرده است. سعی کردیم در این جلسه راه‌حل‌هایی برای مشکلات پیدا کنیم و قرار بر این شد تا با پیاده سازی سریع‌تر رجیستری آنلاین و کمک‌های دیگر، کاری کنیم تا سازمان گمرک بتواند سریع‌تر امور رجیستری گوشی مسافرین را انجام دهد.»

دهقانی نیا با تاکید بر اینکه حذف رجیستری از مبادی گمرکی باعث خواهد شد که مبارزه این ستاد با واردات گوشی به صورت مسافری به هیچ جا نرسید تاکید کرد که قرار نیست سیستم رجیستری در حال حاضر تغییر پیدا کند. به باور دهقانی نیا، طرح رجیستری با ورود به قوانین جدید خود که از اوایل مهر ماه صورت گرفته، توانسته ورود گوشی به صورت انبوه مسافری را نیز کاهش دهد.

دهقانی نیا در پاسخ به این پرسش که ادعای «فروش حق رجیستری» که در نامه سازمان گمرک درباره آن صحبت شده بود تا چه حد صحت دارد و چگونه می‌توان این مشکل را در فرودگاه‌های کشور برطرف کرد به دیجیاتو می‌گوید: «واقعیت اینجاست که ما در طرح رجیستری تا یک حدی می‌توانیم جلوی این سواستفاده‌ها را بگیریم. هر راه حلی که باز کنیم در نهایت «هویت فروشی» وجود دارد و در قبال این مساله کار زیادی نمی‌توان انجام داد. اینکه اشخاصی در فرودگاه‌ها برای گوشی‌های گران قیمت، پاسپورت خودشان را در اختیار صاحب گوشی می‌گذارند و حق رجیستری می‌فروشند و سپس گوشی را به نام شخص خریدار می‌زنند، دیگر دست ما نیست و به رفتار خود مصرف کننده برمی‌گردد. باید خود مردم نیز در این زمینه کمک کنند و نمی‌توان جلوی همه این موارد را گرفت.»

مشکل رجیستری گوشی‌های مدل جدید برطرف خواهد شد

دهقانی نیا همچنین در پاسخ به این پرسش که رجیستری گوشی‌های مدل جدید به چالش‌های گوناگونی برخورده به دیجیاتو می‌گوید که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین سامانه همتا نسبت به این مشکل آگاهی دارند اما دلیل این موضوع را در عدم آگاهی مسافرانی که گوشی‌هایی خاص وارد می‌کنند می‌داند:

«اینکه مسافر یک گوشی مدل جدید را به محض عرضه بازار جهانی وارد کشور می‌کند، برای او چالش درست می‌کند. واقعیت اینست که تا یک واردکننده رسمی گوشی وارد نکند و این مدل گوشی از نهادهای مربوطه مجوزها و تست‌های SAR خود را نگیرد، در سامانه همتا برای رجیستری قرار نمی‌گیرد. از همین روست که برخی مسافرین با وارد کردن گوشی مدل جدید که هنوز واردات رسمی آن به شکل انبوه صورت نگرفته، با این چالش مواجه می‌شوند و نمی‌تواننند گوشی خود را در بدو ورود به کشور رجیستر کنند.»

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید دارد که معمولا در بازه زمانی دوران خاکستری که تقریبا برای گوشی‌ها مدت زمانی یک ماهه است، مشکل این نوع گوشی‌های جدید حل می‌شود: «تا به امروز درصد بسیار کمی از این مدل‌ها با چالش خاصی مواجه شدند که به آنها نیز به مرور رسیدگی خواهد شد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • ErfanMTI
    ErfanMTI | ۲۳ آذر ۱۳۹۹

    دزدی در روز روشن
    کسری بودجه حاصل از حرف مفت و موشک پرانی هاتون رو از جیب مردم تامین کنین
    ملتی چنین بی غیرت لایق حاکمانی ظالم و بی وجود چون شما هستند
    دزد های بیشرف

  • M.Hexa.M
    M.Hexa.M | ۲۲ آذر ۱۳۹۹

    اگر نمیشه زیاد جلوی موارد قاچاق که به قول شما سرمایه رو بی حساب و کتاب از کشور خارج میکنه گرفت پس هدفتون از این طرح مسخره به غیر از دست کردن تو جیب مردم و برداشتن سهمتون چی میتونه باشه؟؟؟؟

مطالب پیشنهادی