ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سیدیا، اپ استور آیفون‌های جیلبریک شده، از انحصارطلبی اپل شکایت کرد

اپل مدت‌هاست به علت سیاست‌های خود در رابطه با «اپ استور» مورد انتقاد است. اپل در حالی که کارمزد بخش بزرگی از توسعه‌دهندگان را از ۳۰ به ۱۵ درصد کاهش داده، اخیرا با یک شکایت جدید ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۰

اپل مدت‌هاست به علت سیاست‌های خود در رابطه با «اپ استور» مورد انتقاد است. اپل در حالی که کارمزد بخش بزرگی از توسعه‌دهندگان را از ۳۰ به ۱۵ درصد کاهش داده، اخیرا با یک شکایت جدید مواجه شده است. به تازگی سازنده اپ استور «سیدیا» برای آیفون‌های جیلبریک شده به علت استفاده اپل از استراتژی‌های ضدرقابتی در اپ استور، از این کمپانی شکایت کرده است.

طبق شکایت اخیر، اپل با اجبار کاربران به عدم استفاده از سرویس‌های توزیع اپ iOS غیر از اپ استور، فاصله خود با آیفون را کاهش داده و رقبا را از میدان خارج کرده. بر همین اساس کمپانی توسعه‌دهنده سیدیا به دنبال دریافت خسارت ناشی از انحصارطلبی اپل در اپ استور است. در این شکایت عنوان شده هدف از آن، بازارهای آزاد برای توزیع اپ‌های iOS و همچنین روش‌های پرداخت درون برنامه‌ای برای رقابت منصفانه با اپل و همچنین بازیابی خسارت‌های بزرگی است که اپل به چنین شرکت‌هایی وارد کرده است.

یک توسعه‌دهنده نرم افزار به نام «جی فریمن» در سال ۲۰۰۷ فروشگاه اپ سیدیا را پیش از ایجاد اپ استور توسط اپل، راه‌اندازی کرد. پس از شروع به کار اپ استور، سیدیا تبدیل به راهی برای نصب برنامه‌ها و نرم افزارهایی شد که اپل آن‌ها را برای انتشار در اپ استور تایید نمی‌کرد. کاربران با جیلبریک دستگاه خود می‌توانند از سیدیا برای نصب اپ‌های مختلف استفاده کنند.

در شکایت اخیر به عملکرد محدود آیفون در سال‌های اولیه حضور در بازار اشاره شده و اینکه کاربران نمی‌توانستند از محل‌های دیگری برنامه‌های شخص ثالث را روی دستگاه خود نصب کنند. اپل در سال‌های اخیر جیلبریک آیفون را دشوار کرده و توسعه‌دهندگان دیگر علاقه‌ای به توزیع اپ‌ها در محل دیگری غیر از اپ استور ندارند. سیدیا در سال ۲۰۱۸ امکان خریدهای جدید را متوقف کرد.

سیدیا

در شکایت سیدیا به انحصار اپل برای توزیع اپ‌های iOS اشاره شده:

«اگر تصاحب‌های غیررقابتی و انحصارطلبی غیرقانونی اپل برای توزیع اپ‌های iOS وجود نداشت، کاربران می‌توانستند نحوه و محل دریافت برنامه‌های این سیستم عامل را انتخاب کنند. علاوه بر این، توسعه‌دهندگان هم قادر به انتخاب محل انتشار اپ‌های خود بودند.»

اپل از برنامه‌های خود برای بررسی این پرونده خبر داده و گفته به علت مسائل امنیتی، به ترغیب کاربران برای عدم جیلبریک دستگاه‌ها ادامه می‌دهد. پژوهش کمپانی آنتی‌ویروس «نورتون» در سال ۲۰۱۹ نشان داده که کنترل سختگیرانه اپل روی اپ‌ها باعث افزایش امنیت دستگاه‌های مجهز به iOS نسبت به محصولات اندرویدی شده است.

سیدیا جدیدترین کمپانی است که از اپل به علت سیاست‌های انحصارطلبانه در اپ استور شکایت می‌کند. در گذشته کمپانی‌های دیگری مانند «اپیک گیمز»، خالق بازی فورتنایت هم از این غول فناوری آمریکایی شکایت کرده بودند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی