ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

نگرانی بزرگ خودروسازان؛ استاندارد یورو7 موتورهای درون‌سوز را نابود می‌کند

شمار زیادی از خودروسازان نسبت به استانداردهای بسیار سختگیرانه یورو 7 ابراز نگرانی کرده‌اند. آنها معتقدند هزینه انطباق با این استانداردها آنقدر زیاد است که بدون بهره‌گیری از پیشرانه‌های هیبریدی شارژی یا تمام الکتریکی، تولید ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۳ آذر ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰

شمار زیادی از خودروسازان نسبت به استانداردهای بسیار سختگیرانه یورو 7 ابراز نگرانی کرده‌اند. آنها معتقدند هزینه انطباق با این استانداردها آنقدر زیاد است که بدون بهره‌گیری از پیشرانه‌های هیبریدی شارژی یا تمام الکتریکی، تولید خودروهای سواری سودده نخواهد بود.

آنطور که نشریه اتونیوز اروپا گزارش کرده، یورو 7 بیش از پیش بر کاهش گازهای آلاینده تمرکز داشته و از حوالی سال 2025 خودروسازان ملزم به رعایت آن خواهند شد. پیش‌بینی می‌شود کاهش اکسید نیتروژن (NOx) به 30 میلی‌گرم در هر کیلومتر، یکی از بندهای یورو 7 باشد. جالب آنکه طبق استانداردهای کنونی، این رقم کمتر از حاشیه خطای اندازه‌گیری میزان آلایندگی توسط دستگاه‌های حمل‌شدنی (پرتابل) است.

با الزامی شدن استاندارد یورو 6d از ژانویه، اکسید نیتروژن خودروهای تولیدی چه در تست و چه در شرایط واقعی نباید بیشتر از 80 میلی‌گرم در هر کیلومتر باشد.

مروری بر استانداردهای یورو از ابتدا تاکنون

به اعتقاد یکی از مهندسان ارشد فولکس واگن، در صورت الزامی شدن یورو 7، این شرکت نخواهد توانست مدل کوچکی مثل پولو را با قیمت 15 هزار یورو راهی بازار کند. وی در این رابطه گفته اگر حمل یک تریلر در سربالایی به تست‌ها اضافه شود، این امر به معنای مرگ اتومبیل‌های درون‌سوز خواهد بود و حتی سیستم هیبرید 48 ولتی نیز نخواهد توانست کمکی به پاس کردن استانداردهای یورو 7 بکند.

مهندس ارشد فولکس واگن که نامی از وی برده نشده، در ادامه صحبت‌های خود افزوده برای اینکه خودروسازان بتوانند استاندارد یورو 7 را پاس کنند، باید گیربکس‌های دستی را کنار گذاشته و از نمونه‌های خودکار استفاده کنند تا دنده‌ها در دقیق‌ترین زمان ممکن تعویض شده و شتابگیری به صورت تدریجی انجام شود.

وی در مثالی جالب رفتار خودرو در چنین شرایطی را به فردی که قرص خواب مصرف کرده، تشبیه نموده است! این مهندس باور دارد یورو 7 نه تنها قیمت خودروها را بالاتر خواهد برد، بلکه فاکتوری به نام لذت رانندگی را نیز به دست فراموشی خواهد سپرد.

شاید برخی افراد با شنیدن خبر الزامی شدن استاندارد یورو 7 و حذف خودروهایی که فقط به موتور درون‌سوز مجهز هستند، ابراز خوشحالی کنند. اما باید این را نیز در نظر گرفت که خیل زیادی از مشتریان توانایی خرید خودروهای جدید با پیشرانه‌ هیبریدی شارژی یا تمام الکتریکی را ندارند.

به باور مهندس ارشد فولکس واگن آن دسته از افرادی که توان خرید مدل‌های پاک‌تر را نداشته باشند، به خودروهای فعلی خود وفادار باقی خواهند ماند که آن هم حداقل در کوتاه مدت کمکی به کاهش میزان گازهای آلاینده نخواهد کرد.

تمامی این موارد در حالی است که گروه ACEA می‌گوید اهداف یورو 7 نزدیک به صفر تعیین خواهد شد تا خطاهای مربوط به اندازه‌گیری پوشش داده شوند. فارغ از زمان اجرایی شدن یورو 7، آنچه واضح است اینست که نفس‌‌های موتور درون‌سوز به شماره افتاده و دیر یا زود باید با آن خداحافظی کنیم؛ البته به عبارت صحیح‌تر جهانیان باید با این پیشرانه ها خداحافظی کنند، چرا که هیچ چشم اندازی برای پایان تولید موتورهای درون سوز در ایران قابل تصور نیست!

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • saeed۱۹۸۵۹
    saeed۱۹۸۵۹ | ۲۴ آذر ۱۳۹۹

    هنوز هیچ سیاست مدار یا اقتصاد دانی هست که درباره این روند و تاثیرش رو صادرات نفت فکر کرده باشه؟
    واقعا کسی هست که فقط ده سال آینده رو ببینه ؟ براش فکر کنه
    امیدوارم کسی باشه که فکر وضع مملکت کنه این روند به معنی بی ارزش شدن نفته
    این روند یعنی تبدیل نفت به ماده معدنی و قطعا تقاضا خیلی کاهش پیدا خواهد کرد.

    • Sadra.Z
      Sadra.Z | ۲۴ آذر ۱۳۹۹

      متاسفانه بله. مخصوصا واسه ما که خام‌فروشی میکنیم. اگه فرآورده‌های پتروشیمی نفتیمون رو گسترش ندیم، درصورت عملی شدن چنین تصمیماتی، قطعا به مشکلات جدی‌تر از مشکلات امروزمون بر خواهیم خورد

    • حمید
      حمید | ۲۴ آذر ۱۳۹۹

      خیر نفت فقط بنزین نیست حدود یک سوم نفت در پتروشیمی برای تولید پلاستیک لاستیک و .... به کار میره در ضمن ایالات متحده هم نفت خودش رو ذخیره کرده و از عربستان نفت میخره

      • saeed۱۹۸۵۹
        saeed۱۹۸۵۹ | ۲۵ آذر ۱۳۹۹

        عزیزم کی گفته قبل از کرونا امریکا تبدیل شده بود به اولیل تولید کننده نفت جهان
        درضمن من گفتم نفت فقط ارزش معدنی خواهد داشت نه سوختی این یعنی بیشتر تولید جهان باید متوقف بشه چون مگه جهان چه قدر محصولات پتروشیمی میخواد
        دوران سلطنت کشور های نفتی رو به پایانه
        ما که پسندازی هم برای این دوران نداریم
        باز بقیه

        • Sadra.Z
          Sadra.Z | ۲۵ آذر ۱۳۹۹

          آمریکا نفت تولید نمیکنه؛ نه تنها اصطلاح (تولید) برای نفت کاربرد نداره و درستش استخراج هست، بله آمریکا استخراج آنچنانم نداره. آمریکا، به واسطه خرید نفت از کشورای دیگه و دخیره اون و بهره‌ور کردن سایر منابع انرژی، به یکی از بزرگترین کشورای جهان از نظر نفت در دسترس تبدیل شده؛ نه اینکه منابع نفتی داشته باشه.

          • modernamir
            modernamir | ۲۸ آذر ۱۳۹۹

            این که آمریکا نفت تولید نمی کنه نمیدونم از کجا اومده. آمریکا عملا یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت دنیا است اما نه توسط دولتش بلکه توسط شرکت های خصوصی. یادمون باشه توی آمریکا هر کسی روی زمینش تسلط کامل داره و منابعش برای اونه. اگر شک دارید میتونید به فهرست تولید کنندگان توی ویکی پدیا هم مراجعه کنید (https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%81%D9%87%D8%B1%D8%B3%D8%AA_%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7_%D8%A8%D8%B1_%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D9%87_%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF_%D9%86%D9%81%D8%AA)

        • Sadra.Z
          Sadra.Z | ۲۵ آذر ۱۳۹۹

          لحافی که روش دراز میکشی و لباسی که میپوشی، صابون و خمیردندون توی کمد دستشویی و خود کمد و شیرآلات و لوله‌کشی‌ش، فرش و روفرشی که زمین انداختین و خود کف خونه‌تون و اصلا ساختمونی که دارین توش زندگی میکنین، به علاوه کلی زیرساخت زیرزمینی که خونه‌تون روشه، همین گوشی که داری از طریقش خبر میخونی و خودکار و دفتر خبرنگاری که نوشته‌تشون؛ فلش، ماهیتابه، کتاب، بالشت، پکیج، بخاری، کیف، کفش، ماشین، هواپیما، کشتی، سکوی نفتی، رنگ، رینگ، انواع داروها و لوازم بهداشتی و... همگی جزو صنایع پتروشیمین! ? کافیه یا بازم بگم!؟

      • Sadra.Z
        Sadra.Z | ۲۵ آذر ۱۳۹۹

        اینکه نفت فقط بنزین نیست، کاملا درسته. اما طبق امار چند سال پیش، بیش از 90% نفت جهان، صرف مصارف انرژی و سوختی میشه و کمتر از 10% اون در تولید و گسترش فرآورده‌های پتروشیمی کاربرد داره.

      • Sadra.Z
        Sadra.Z | ۲۵ آذر ۱۳۹۹

        و اینکه درسته نفت فقط بنزین نیست؛ ولی توجه کنین که واسه کشوری مثل ایران، فرآورده‌های پتروشیمی خیلی ابتدایی هستن و عملا فرق چندانی با خام‌فروشی نداره کاری که ما میکنیم. باید رو صنعت پتروشیمی بیشتر کار کنیم

  • ozone
    ozone | ۲۳ آذر ۱۳۹۹

    اروپا تصمیم خودش را گرفته با یورو ۷ و سایر قوانینی که اخیرا گذاشته، خودروسازی هایش را به سمت خودروهای الکتریکی هل بدهد.
    شاید در رقابت با تسلا در آمریکا که با ارزش ترین خودروسازی جهان شده، شاید برای حفظ قابلیت رقابت پذیری در آینده خودروسازی، شاید برای حذف خودبخودی رقبای تازه وارد چینی.

    • Sadra.Z
      Sadra.Z | ۲۴ آذر ۱۳۹۹

      این تصمیم، باید گرفته بشه؛ چون خواست من ماشین‌باز و علاقه من، در مقابل ارزش محیط‌زیست و جون آدما، هیچه. ولی خیلی خیلی خیلی زوده واسه چنین تصمیماتی! زیرساخت‌ها به شدت ناقصن!

  • Sadra.Z
    Sadra.Z | ۲۳ آذر ۱۳۹۹

    درسته که نگرانی خودروساز ها بیشتر به دلیل سود و ضرر مالی خودشونه؛ اما اصلا حرف اشتباهی نمیزنن! با این طرح‌ها، همون‌طور که اشاره هم شد، یا ملت توانایی خرید نخواهند داشت، یا خودروساز ها توانایی تولید نخواهند داشت، یا ماشین‌بازا سر لج خواهند افتاد! که هیچکدوم به نفع محیط‌زیست نیست!!!

  • Sadra.Z
    Sadra.Z | ۲۳ آذر ۱۳۹۹

    نفسای موتور درون‌سوز، یکم زود به شماره افتاده! تو کشورای پیشرفته هم هنوز زیرساخت‌ها برای استفاده خوب و معقول از خودروی الکتریکی فراهم نیست...

    • Sadra.Z
      Sadra.Z | ۲۳ آذر ۱۳۹۹

      جاده‌ها هنوز آمادگی اونا رو ندارن؛ منابع طبیعی برای تولید باتری، تطبیق داده نشدن؛ طرحی برای کم‌مصرف کردن فراگیر الکتریکی‌ها ارائه نشده؛ مدت زمان شارژ، در سریع‌ترین و گرون‌ترین حالت ممکن و در شرایط ایده‌آل، بیشتر از 10 دیقه طول میکشه و در شرایط نرمال، احتمالا نزدیک نیم ساعت؛ هزینه تولید، نگهداری، سرویس و تعویض قطعات الکتریکی‌ها بالاست و متخصص در این زمینه هم هنوز به حد کفایت پیدا نمیشه؛ نمایندگی‌های مجاز سرویس خودروهای الکتریکی، محدودن و سایر تعمیرکار ها ازشون سر در نمیارن و غیره و غیره...

مطالب پیشنهادی