ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ام‌اس‌آی GE66 Raider
نقد و بررسی‌

بررسی لپ‌تاپ گیمینگ ام‌اس‌آی GE66 Raider 10SFS

ام‌اس‌آی در مقایسه با بسیاری از شرکت‌های مشهور دیگر، کمی دیرتر وارد بازار لپ‌تاپ‌ها شد. اما حالا با حدود ۱۶ سال سابقه،‌ دیگر با بازار غریبه نیست و در رده لپ‌تاپ‌های گیمینگ هم مدل‌های متنوعی ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۰

ام‌اس‌آی در مقایسه با بسیاری از شرکت‌های مشهور دیگر، کمی دیرتر وارد بازار لپ‌تاپ‌ها شد. اما حالا با حدود ۱۶ سال سابقه،‌ دیگر با بازار غریبه نیست و در رده لپ‌تاپ‌های گیمینگ هم مدل‌های متنوعی دارد. ام‌اس‌آی GE66 Raider یکی از مدل‌های گیمینگ این کمپانی است که به خوبی می‌تواند جایگزین یک دسکتاپ گیمینگ قوی باشد.

GE66 Raider در ۳ مدل کلی تولید شده است. مدل 10FS از کارت گرافیک انویدیا RTX 2070 بهره می‌برد در حالی که مدل مورد بررسی یعنی 10SFS به RTX 2070 Super مجهز شده است. بالاترین مدل هم 10SGS است که کارت گرافیک RTX 2080 Super Max-Q دارد. نمایشگر هم بسته به مدل رزولوشن fHD و نرخ رفرش ۱۴۴، ۲۴۰ یا ۳۰۰ هرتزی دارد یا رزولوشن UHD و ۶۰ هرتز. پردازنده در مدل‌های مختلف می‌تواند تا نسل دهم اینتل و ۶ یا ۸ هسته‌ای باشد. رم هم از ۱۶ تا ۶۴ گیگابایت متغیر است. مشخصات مدلی که دست ما رسیده را در زیر مشاهده می‌‌کنید.

مشخصات فنی لپ‌تاپ گیمینگ ام‌اس‌آی GE66 Raider

  • پردازنده اینتل Core i7 10875H
  • چیپست مادربرد اینتل HM470
  • پردازشگر گرافیکی انویدیا جی‌فورس RTX 2070 Super با ۸ گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR6
  • نمایشگر ۱۵.۶ اینچ IPS-Level با رزولوشن fHD و نرخ رفرش ۳۰۰ هرتز
  • ۱۶ گیگابایت رم DDR4 با فرکانس کاری ۳۲۰۰ مگاهرتز
  • حافظه داخلی اس‌اس‌دی NVMe PCIe وسترن دیجیتال WDC PC SN730 با ظرفیت یک ترابایت
  • مجموعا دو پورت M.2 NVMe PCIe Gen3 (یک پورت خالی برای نصب SSD اضافه)
  • باتری ۹۹.۹ وات ساعت
  • شارژر ۲۸۰ وات
  • وای فای با پشتیبانی از 802.11ax و کارت شبکه LAN یک گیگابیت
  • بلوتوث ۵.۱
  • وب‌کم با رزولوشن fHD
  • اسپیکر استریو
  • کیبورد RGB استیل سریز با امکان تنظیم نور هر کلید به طور جداگانه
  • ابعاد ۳۵۸ در ۲۶۷ در ۲۳.۴ میلی‌متر و وزن ۲.۳۸ کیلوگرم
  • پورت‌ها: شبکه RJ45 / HDMI / مینی دیسپلی پورت / ۲ عدد USB3.2 Gen1 و ۲ عدد USB3.2 Gen2 / یک عدد USB3.2 Gen2 تایپ سی با پشتیبانی از دیسپلی پورت / یک عدد USB3.2 Gen2x2 تایپ سی / کارت خوان SD / پورت ۳.۵ میلی‌متری صدا
  • قیمت حدود ۷۰ میلیون تومان

همان طور که از مشخصات دستگاه بر می‌آید با یک لپتاپ گیمینگ پیشرفته طرف هستیم که از پردازنده ۸ هسته‌ای و کارت گرافیک قدرتمند در کنار نمایشگر با نرخ رفرش ۳۰۰ هرتز بهره می‌برد.

طراحی

ام‌اس‌آی GE66 Raider

لپ‌تاپ ام‌اس‌آی GE66 Raider 10SFS بدنه‌ای به رنگ خاکستری و نقره‌ای مات دارد. در اطراف بدنه خطوط شکسته متعددی به چشم می‌خورد که مد این روزهای لپ‌تاپ‌های گیمینگ است. در فریم جلویی لپ‌تاپ یک پنل پلاستیکی قرار گرفته که تعدادی LED را در خود جای داده است. این LEDها به طور کامل و حتی تک به تک قابل شخصی سازی هستند و می‌توانید با رنگ دلخواه و با ریتم مورد علاقه خود تنظیمشان کنید تا روشن و خاموش شوند یا تغییر رنگ دهند. البته اگر از به نظرتان نور ال‌ای‌دی‌ها حواستان را پرت می‌‌کند می‌توانید آنها را به طور کامل خاموش کنید.

ام‌اس‌آی GE66 Raider

با باز کردن نمایشگر اولین موضوعی که توجه‌تان را جلب می‌کند فونت عجیب و غریب کلیدهای کیبورد است که ظاهری خشن و جذاب به کیبورد داده است. با این حال شاید عادت کردن به ظاهر فونت‌ها مدتی زمان ببرد. اما مهمترین ویژگی این بخش جنس فلزی قاب داخلی است که رنگ خاکستری تیره‌تر دارد و بسیار با کیفیت و زیبا به نظر می‌رسد. این بخش همچنین تا فریم دو طرف چپ و راست لپ‌تاپ هم ادامه پیدا کرده است. اما سایر بخش‌‌های لپ‌تاپ از جمله قاب بیرونی و داخلی نمایشگر، فریم جلویی و پشتی و نیز زیر لپ‌تاپ کاملا پلاستیکی هستند. در کل بدنه لپ‌تاپ مقاوم به نظر می‌رسد و شاید تنها نقطه ضعف‌ش سوراخ‌های ورود هوا در زیر لپ‌تاپ باشد که کمی ظریف و شکننده هستند.

نمایشگر از دو طرف چپ و راست حاشیه نسبتا باریکی دارد. حاشیه بالایی هم که دوربین سلفی را در خودش جای داده نه خیلی پهن است و نه خیلی باریک. اما حاشیه پایینی که میزبان لوگوی براق MSI است پهنای زیادی دارد.

ام‌اس‌آی GE66 Raider

چهار خروجی‌های هوای در گوشه‌های بالای لپ‌تاپ قرار گرفته‌اند و در لبه سمت چپ، پورت ۳.۵ میلی‌متری در کنار USB-C 3.2 Gen 2x2، قفل کنسینگتون و USB-A 3.1 Gen 2 به چشم می‌خورد. این درگاه USB-C که در این لبه قرار گرفته امکان دستیابی به سرعت تا ۲۰ گیگابیت بر ثانیه را دارد و به نوعی سریع‌ترین درگاه USB لپ‌تاپ به حساب می‌آید.

ام‌اس‌آی GE66 Raider

پورت‌های عمدتا کم مصرف‌تر LAN، مینی دیسپلی پورت و نیز HDMI هم در لبه پشتی هستند. این قسمت همچنین میزبان یک پورت USB-C 3.1 Gen 2 (با پشتیبانی از دیسپلی پورت) و پورت شارژر است. فریم سمت راست نسبتا خلوت‌تر است و دو پورت USB 3.2 Gen 1 در کنار یک درگاه کارت حافظه اس‌دی را شامل می‌شود.

در مجموع تمامی پورت‌های اطراف لپ‌تاپ فاصله خوبی از هم دارند و تقریبا هیچ کدام مزاحمتی برای دستگاه‌های متصل به دیگر پورت‌ها ایجاد نمی‌کنند. اما تنها مشکلی که با پورت‌ها دارم شکل پورت شارژ دستگاه است و تا زمانی که به محل اتصال آن عادت نکنید ممکن است به اشتباه کابل شارژ را وارد پورت شبکه پشت لپ‌تاپ کنید. تنها پورتی هم که کمبودش برای برخی از کاربران احساس می‌شود،‌ تاندربولت است.

ام‌اس‌آی GE66 Raider

در کل باید گفت که بدنه لپ‌تاپ کیفیت بالایی دارد. ضخامت لپ‌تاپ هم با توجه به مشخصات گیمینگ چندان بالا نیست و حدود ۲.۳ سانتی‌متر است. ام‌اس‌ای GE66 Raider‌ از نظر وزن نزدیک به بیشتر رقبای دیگر است و با ۲.۳ کیلوگرم در بین لپ‌تاپ‌های گیمینگ ۱۵ اینچی رده بالا،‌ قابل قبول محسوب می‌شود.

کیبورد و تاچ‌پد

ام‌اس‌آی GE66 Raider

یکی از مشخصه‌های جذاب لپتاپ،‌ کیبورد SteelSeries با نور پس زمینه RGB است که امکان تنظیم رنگ نور هر یک از کلیدها به طور جداگانه یا جمعی را در اختیارتان می‌گذارد. طراحی کیبورد به گونه‌ای است که کلیدهای Print Screen و Insert با فشردن کلید Fn فعال می‌شوند. این موضوع برای کاربرانی که به خصوص از کلید Print Screen به کرات استفاده می‌کنند مشکل ساز می‌شود. کلیدهای Ctrl و Fn سمت راست هم بسیار نزدیک به هم و کوچک هستند و احتمال فشردن اشتباه هر کدام از آنها وجود دارد.

گزینه‌های متعددی که اپلیکیشن«SteelSeries Engine 3» افکت‌های نوری متنوعی برای کیبورد را در اختیارتان می‌گذارند؛‌ البته امکان خاموش کردن کامل نور کیبورد را هم دارید. این اپلیکیشن همچنین امکان همگام کردن نحوه نور پردازی با دیگر ماوس‌ها، کیبورها و هدست‌های ام‌اس‌آی را نیز فراهم می‌کند.

عمق فشرده شدن کلیدها بسیار کم است و در عین حال فیدبک خوبی در بازگشت کیبورد به سمت بالا احساس می‌شود. به همین دلیل کیبورد دستگاه،در کنار گیمرها، کاربران اداری را هم راضی خواهد کرد.

تاچ‌پد ام‌اس‌آی GE66 Raider با ابعاد ۱۰.۵ در ۶.۵ سانتی‌متر، اندازه چندان بزرگی ندارد و اگر کمی بزرگ‌تر بود قطعا کار با آن راحت‌تر می‌شد. تاچ‌پد همچنین از درایور مایکروسافت پرسیژن پشتیبانی می‌کند و به همین دلیل بسیار دقیق است و تاخیر کمی دارد. سطح تاچ‌پد آن‌قدر نرم است که به خوبی انگشت روی آن حرکت می‌کند و در عین حال هم آنقدر چسبندگی دارد که انگشت‌تان بیش از حد روی آن لیز نخورد. در کل باید گفت که کیبورد، طراحی و کیفیت خوبی دارد ولی عادت کردن به آن کمی زمان می‌برد و می‌توانست برای کاربران اداری کمی کاربر پسندتر باشد. تاچ‌پد هم بسیار دقیق و راحت است و از نقاط قوت دستگاه به حساب می‌آید.

نمایشگر

ام‌اس‌آی GE66 Raider

لپ‌تاپ گیمینگ ام‌اس‌آی نمایشگر ۱۵.۶ اینچی با رزولوشن fHD با پنل IPS-Level دارد. نرخ رفرش نمایشگر ۳۰۰ هرتز است که در این رده قیمتی در کمتر دستگاهی پیدا می‌شود. البته ام‌اس‌آی اشاره‌ای به زمان پاسخ‌دهی آن نکرده اما برخی منابع به زمان ۳ میلی‌ثانیه اشاره کرده‌اند. شاید برایتان سوال باشد که پنل IPS-Level چه تفاوتی با نمایشگرهای IPS دارد. آن طور که وبسایت تامزهاردور می‌گوید این نمایشگرها از تکنولوژی IPS بهره می‌برند، اما از آنجایی که نام «IPS» توسط LG ابداع شده، دیگر شرکت‌هایی که پنل‌های IPS را تولید می‌کنند معمولا از نام‌های دیگری از جمله IPS-Level استفاده می‌کنند.

نمایشگر، کیفیت بسیار خوبی دارد و رنگ‌ها را با دقت بالا نشان می‌دهد. زاویه دید هم بسیار خوب است و در زوایای باز، کنتراست کاهش محسوسی ندارد. همان طور که انتظار می‌رود روکش نمایشگر مات است و به همین دلیل بازتاب آزار دهنده‌ای در آن به چشم نمی‌خورد. روشنایی نمایشگر هم کافی است اما در محیط‌های روشن برای مشاهده آن کمی به زحمت می‌افتید.

برای نمایشگر امکان انتخاب‌ پروفایل‌های رنگ مختلف وجود دارد. به این منظور باید از بخش True Color در برنامه دراگون سنتر، پروفایل‌های رنگ مورد نظر خود برای گیم، استفاده‌های اداری، فضای رنگ sRGB، کاهش نور آبی و تماشای فیلم را انتخاب کنید. با انتخاب هر یک از این گزینه‌ها همچنین تنظیمات متنوع دیگری از جمله روشنایی و دمای رنگ در دسترس‌تان است. دقت رنگ این نمایشگر بسیار خوب است و می‌تواند حدود ۹۲ درصد فضای رنگی استانداردsRGB و ۷۲ درصد فضای رنگی وسیع AdobeRGB را پوشش دهد.

ام‌اس‌آی GE66 Raider
زاویه باز شدن نمایشگر در حدود ۱۲۰ درجه است.

خروجی‌های تصویر ام‌اس‌آی GE66 Raider شامل یک مینی دیسپلی پورت، یک پورت USB-C 3.1 Gen 2 با پشتیبانی از دیسپلی پورت و یک HDMI 2.0 با پشتیبانی از رزولوشن 4K با نرخ ۶۰ هرتز است. همان طور که گفتیم همه این خروجی‌ها در قاب پشتی لپ‌تاپ قرار گرفته‌اند.

سخت‌افزار

ام‌اس‌آی GE66 Raider

ام‌اس‌ای Ge66 Raider از نظر سخت‌افزار یک لپ‌تاپ قدرتمند به حساب می‌آید و می‌تواند از پس اجرای وظایف سنگین به خوبی بر آید. پردازنده اینتل Core i7 10875H از جدیدترین‌های نسل کامت‌لیک است که به ۸ هسته پردازشی قدرتمند مجهز شده است. سرعت پایه این پردازنده ۲.۳ گیگاهرتز است اما توانایی دستیابی به سرعت توربو ۵.۱ گیگاهرتز روی یک هسته را دارد. کارت گرافیک انویدیا جی‌فورس RTX 2070 Super با ۸ گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR6 و ۱۶ گیگابایت حافظه رم DDR4 این ترکیب را برای اجرای هر وظیفه سنگینی کامل می‌کند. ولی اگر با این ترکیب سخت‌افزار رم ۳۲ گیگابایتی با دستگاه همراه می‌شد، شاهد تعادل بهتری در سخت‌افزارها بودیم. در مدل مورد بررسی هر دو اسلات رم با ماژول‌های ۸ گیگابایتی اشغال شده است و اگر قصد ارتقا تا ۶۴ گیگابایت را داشته باشید باید حداقل یکی از رم‌ها را کنار بگذارید.

اس‌اس‌دی NVMe PCIe دستگاه، وسترن دیجیتال WDC PC SN730 با ظرفیت یک ترابایت است. برای تست کارایی اس‌اس‌دی مثل همیشه به سراغ بنچمارک‌های کریستال دیسک مارک و AS SSD رفتیم.

قبلا همین مدل اس‌اس‌دی را در لپتاپ گیمینگ Predator Helios 300 (بررسی دیجیاتو) دیده بودیم اما در ام‌اس‌آی GE66 Raider کاراییSSD کمی بالاتر است. سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی اطلاعات به بیش از ۳.۱ گیگابایت بر ثانیه می‌رسد که تقریبا مطابق با گفته وسترن دیجیتال است. با این حال در عمل، سرعت واقعی کمتر از این است. با این حال بنچمارک‌ها و تجربه ما نشان از یکی از سریع‌ترین اس‌اس‌دی‌های بازار در این رده دارد.

اگر تصور می‌کنید یک ترابایت حافظه داخلی برای‌تان کفایت نمی‌کند نیازی نیست نگران باشید؛ چون ام‌اس‌آی GE66 Raider از یک پورت دیگر M.2 PICe با اندازه ۲۲۸۰ هم بهره می‌برد و به سادگی می‌توانید یک SSD دیگر به لپ‌تاپ اضافه کنید.

برای تست بعدی یعنی سنجش توان پردازنده در رندرگیری از Cinebench R20 و نیز نسخه جدیدتر R23 استفاده کردیم. باید اشاره کنم که نتایج این دو نسخه قابل مقایسه با هم نیست. در ادامه نتایج به دست آمده در تست‌های تک هسته‌ای و چند هسته‌ای نسخه‌های R20 و R23 را می‌بینید.

پردازنده اینتل Core i7 10875H در حالت تک هسته‌ای Cinebench R20 امتیاز ۴۷۰ را به دست آورده و در حالت چند هسته‌ای امتیاز ۴۰۲۵ ثبت شده است.

امتیازهای نسخه R23 برای تست تک هسته‌ای و چند هسته‌ای به ترتیب ۱۲۵۰ و ۹۷۵۸ است. پردازنده این لپ‌تاپ در هر دو نسخه R20 و R23 در تست تک هسته‌ای کمی بالاتر از Core i7  7700K قرار گرفته و در تست چند هسته‌ای‌، قوی‌تر از Core i9 9880H و به مراتب ضعیف‌تر از AMD Ryzen Threadripper 1950X عمل کرده است.

نرم‌افزار PCMark که توان کلی سخت‌افزار برای اجرای فعالیت‌های روزمره، بهره‌وری و تولید محتوای دیجیتال را می‌سنجد به ام‌اس‌آی GE66 Raider امتیاز ۵۸۶۵ داده است. البته در این تست، کارت گرافیک نقش چندانی ندارد.

در مقایسه باید اشاره کنیم که لپتاپ ایسر Predator Helios 300 با پردازنده ۶ هسته‌ای اینتل Core i7-10750H امتیاز ۵۳۵۵ و مدل قدیمی‌تر ام‌اس‌ای P65 8RD (بررسی دیجیاتو) با پردازنده قدیمی‌تر Core i7-8750H امتیاز ۵۰۱۱ را به دست آورده است.

برای ارزیابی توان گرافیکی دستگاه به سراغ اپلیکیشن 3DMark رفتیم و تست‌های متنوعی را روی آن اجرا کردیم. در ادامه نتایج تست‌ها را مشاهده می‌کنید:

تست اسکای دایور بیشتر برای کامپیوترهای PC با کارت‌های گرافیک مجتمع است اما معمولا به عنوان یکی از تست‌های پایه برای لپ‌تاپ‌ها کاربرد دارد. در این تست امتیاز حدود ۴۸،۰۰۰ به دست آمده که نشان می‌دهد دستگاه به خوبی از پس اجرای بازی‌های مبتنی بر DirectX 11 بر می‌آید و به طور متوسط در این تست می‌تواند نرخ ۱۲۹ فریم بر ثانیه را ثبت کند. در بازی‌های بسیار سبک اما توانایی دستیابی به نرخ ۳۰۰ فریم، یعنی معادل با نرخ رفرش مانیتور یا حتی بالاتر را هم دارد.

فایر استرایک تست دیگری است که همچنان بر DirectX 11 با رزولوشن تمام اچ‌دی متکی است اما ویژه کامپیوترهای گیمینگ طراحی شده است. امتیاز حدود ۲۰،۰۰۰ در این تست نشان می‌دهد با نرخ فریم میانگین حدود ۴۳ فریم بر ثاینه می‌توان تمام بازی‌های روز را با تنظیمات حداکثری و نرخ فریم قابل قبول اجرا کرد.

تست تایم اسپای بر رندر با رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل یا به عبارتی qHD و نیز DirectX 12 مبتنی است. در این تست که ویژه سیستم‌های گیمینگ قدرتمند طراحی شده امتیاز حدود ۸،۵۰۰ به به دست آمده که نشان از اجرای بازی‌های سنگین با رزولوشن بالا اما با میانگین نرخ نه چندان بالای ۳۲ فریم بر ثانیه دارد. همچنین باید اشاره کنم که در تست وایلد لایف که یک تست کراس پلتفرم برای انواع لپتاپ‌های سبک وزن و گوشی‌های موبایل پرچمدار به حساب می‌آید امتیاز ۴۶،۲۷۴ به دست آمده است.

در کل باید گفت که ام‌اس‌آی GE66 Raider یک لپتاپ قدرتمند به حساب می‌آید و با رزولوشن فول اچ‌دی توان اجرای تمامی بازی‌های روز با تنظیمات گرافیکی بالا و نرخ فریم قابل قبول را دارد. ولی اگر قصد دستیابی به نرخ فریم ۳۰۰ هرتز یعنی معادل با نرخ رفرش مانیتور را دارید یا باید به سراغ بازی‌های قدیمی‌تر بروید یا تنظیمات گرافیکی را روی حالت‌های پایین‌تر بگذارید.

ام‌اس‌آی GE66 Raider

برای اطمینان از نتایج بنچمارک‌های گرافیکی بازی‌های متنوعی را روی لپتاپ با رزولوشن fHD تجربه کردم. علاوه بر این در برخی از بازی‌ها بنچمارک گرفتم. در بازی Need for Speed Heat با رزولوشن fHD و با بالاترین تنظیمات گرافیک، بازی با نرخ متوسط ۸۰ فریم بر ثانیه اجرا شد. با پایین آوردن تنظیمات به متوسط و حداقل، نرخ فریم به طور میانگین به حدود ۹۰ و ۹۵ فریم بر ثانیه رسید. در کل حتی با بالاترین تنظیمات گرافیکی بازی، تجربه‌ای لذت‌بخش، روان و بدون افت فریم را داشتم. اما زمانی که شارژر به دستگاه متصل نباشد، با بالاترین تنظیمات گرافیکی، نرخ فریم به متوسط ۴۰ فریم بر ثانیه افت می‌کند.

بازی red dead redemption 2 با بالاترین تنظیمات گرافیکی با نرخ متوسط ۲۰ فریم بر ثانیه اجرا شد. اما زمانی که شارژر را جدا کردم نرخ فریم به حدود ۱۲ فریم بر ثانیه کاهش یافت و عملا ادامه بازی مشکل شد. زمانی که تنظیمات بازی را به پیش‌فرض تغییر دادم نرخ فریم به ۶۵ رسید و در همین شرایط با جداکردن شارژر به عدد متوسط ۴۳ محدود شد. در کل نباید انتظار اجرای فوق روان و بدون افت فریم این بازی با بالاترین تنظیمات گرافیکی را داشته باشید. همچنین بنچمارک این بازی با بالاترین تنظیمات گرافیکی با حداقل ۲۰، حداکثر ۳۱ و متوسط ۲۶ فریم بر ثانیه اجرا شد. بنچمارک بازی Hitman 2 با بالاترین تنظیمات گرافیکی هم با نرخ متوسط ۳۷ فریم بر ثانیه اجرا شد.

ام‌اس‌آی GE66 Raider

در اجرای بازی Call of Duty Warzone به مشکل عجیبی بر خوردم. زمانی که بالاترین تنظیمات گرافیکی را انتخاب کردم بازی به طور خودکار بسته شد و حتی اجرای مجدد در حالت Safe Mode هم نتیجه‌ای نداشت. در نهایت مجبور شدم تنظیمات بازی را به شدت پایین بیاوریم تا بازی بدون مشکل اجرا شود. احتمالا این مشکل به یک باگ در این نسخه بازی یا درایور کارت گرافیک مرتبط است و در آینده رفع می‌شود. بازی فورتنایت با بالاترین تنظیمات گرافیکی (با تنظیم DirectX 11) با نرخ فریم بین ۱۰۰ تا ۱۴۰ فریم بر ثانیه (متوسط ۱۲۰) و بسیار روان و بدون لگ اجرا شد. همین بازی با تنظیمات متوسط به نرخ فریم ۱۴۰ تا ۱۸۰ فریم در ثانیه رسید و با پایین‌ترین تنظیمات شاهد اجرا با نرخ ۱۷۵ تا ۲۰۵ فریم در ثانیه بودم. در بازی Metro Last Light Redux هم تجربه‌ای بسیار روان و بدون هر گونه لگ داشتم.

اما فارغ از بنچمارک‌ها و تجربه بازی‌ها بگذارید کمی درباره قابلیت‌های مفید نرم‌افزار Dragon Center ام‌اس‌ای توضیح دهم. چه گیمر باشید و چه از این لپتاپ برای استفاده‌های روزانه یا اداری استفاده کنید، دراگون سنتر قابلیت‌های مفیدی را در اختیارتان می‌گذارد. از بخش «Gaming Mode» می‌توانید برای هر بازی تنظیمات خاصی از جمله پروفایل رنگ مانیتور یا حالت پرفورمنس را فعال کنید و یا تاچ‌پد را غیر فعال نمایید. اما مهم‌تر از آن انتخاب حالت کارکرد سیستم از بخش «User Scenario» است. در این بخش گزینه‌هایی برای کارکرد متعادل، بی‌صدا، و ذخیره باتری در نظر گرفته شده است.

علاوه بر این با انتخاب گزینه «Extreme Performance» امکان اورکلاک پردازشگر گرافیکی و رم کارت گرافیک و نیز تغییر دور فن‌‌های دستگاه به حداکثر را در اختیار دارید. افزایش دور فن‌ها به حداکثر، دمای دستگاه را به میزان محسوسی کاهش می‌دهد اما در این شرایط باید با صدای گوشی خراش و تیز فن‌ها هم کنار بیایید. در بخش مانیتور هم میزان کارکرد پردازنده و پردازشگر گرافیکی، میزان رم اشغال شده،‌ سرعت فن‌ها، دمای CPU و GPU و بسیاری اطلاعات دیگر نمایش داده می‌شوند. همچنین از طریق دراگون سنتر به تنظیمات اپلیکیشن True Color که در بخش نمایشگر توضیح دادم، دسترسی دارید. از دیگر گزینه‌های مفید امکان محدود کردن حداکثر شارژ باتری است. مثلا می‌توانید شارژ باتری را به حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد محدود کنید تا عمر مفید باتری افزایش یابد.

ام‌اس‌آی GE66 Raider همچنین به کارت شبکه LAN گیگابیتی و کارت شبکه وای‌فای با پشتیبانی از وای‌فای ۶ (به گفته ام‌اس‌آی با امکان دستیابی به سرعت تا ۲.۴ گیگابیت بر ثانیه) مجهز شده است. یکی از نرم‌افزارهای مفید دیگر، اپلیکیشن «Killer Control Center» است که قابلیت‌هایی از جمله اولویت بندی بسته‌های دیتای برنامه‌ها در دسترسی به اینترنت و نیز امکان محدود کردن سرعت اینترنت هر اپلیکیشن به طور جداگانه را در اختیارتان می‌گذارد. مزیت کاربردهای این اپلیکیشن برای گیمرها در این است که با اولویت دادن به بازی‌‌‌ها می‌توان لگ‌ها یا تاخیرهای مرتبط با شبکه یا اینترنت را کاهش داد.

لپ‌تاپ گمینگ ام‌اس‌آی همچنین از پورت USB3.2 Gen2x2 تایپ سی بهره می‌برد که پهنای باند دو برابر USB 3.2 Gen 2 دارد و می‌تواند به سرعت ۲۰ گیگابایت بر ثانیه دست پیدا کند.

سیستم خنک کننده

ام‌اس‌آی GE66 Raider

ام‌اس‌آی Ge66 Raider به سیستم خنک کننده Cooler Boost 5 شامل دو فن با ۵۳ تیغه و ۶ لوله حرارتی مجهز شده که در مقایسه با مدل قبلی یعنی GE65 پیشرفت‌هایی را شاهد بوده است. سیستم خنک کننده به خوبی از پس دفع حرارت لپ‌تاپ بر می‌آید و البته چندان هم بی‌صدا نیست. ورودی هوای دستگاه در قاب زیرین قرار گرفته و هوای گرم از چهار خروجی در دو لبه بالایی لپتاپ دفع می‌شود. در بیشتر مواقع و در استفاده سبک تنها فن سمت چپ روشن می‌شود. اما در زمان اجرای بازی هر دو فن روشن می‌شوند. اگر محیط اطرافتان چندان پر سر و صدا نباشد تقریبا همیشه صدای فن دستگاه را می‌شوید؛‌ البته در استفاده‌های عادی مثل مرور وب یا تماشای فیلم، صدای فن‌ها آزار دهنده نیست. حین بازی صدای فن‌ها به طور محسوسی افزایش پیدا می‌کند و گاه آزار دهنده می‌شود. اگر از اپلیکیشن دراگون سنتر فن‌ها را روی حداکثر دور تنظیم کنید میزان صدای فن‌ها تند و گوش خراش می‌شود و در این شرایط بهتر است با استفاده از هدفون از نویز فن‌ها راحت شوید.

در حین اجرای بنچمارک پی‌سی‌ مارک و در زمانی که فن‌ها روی حداکثر دما تنظم شده بود پردازنده به حداکثر دمای ۹۵ درجه و پردازشگر گرافیکی به حداکثر دمای ۶۰ درجه سانتیگراد رسید. در 3DMark هم دمای GPU تا ۶۵ درجه افزایش پیدا کرد. با این حال حین بازی و با حداکثر دور فن، دمای بدنه آن قدر بالا نمی‌رود که کار کردن با کیبورد مشکل شود و باید گفت که از این نظر GE66 Raider عملکرد بسیار خوبی دارد.

ام‌اس‌آی GE66 Raider

به عنوان مثال در بازی بازی red dead redemption 2، در دمای ۲۶ درجه سانتی‌گراد اتاق و با حداکثر تنظیمات گرافیکی بازی، فن را روی حداکثر دور تنظیم کردم. در این شرایط دمای سطح کیبورد و تاچ‌پد در حدود ۳۲ درجه بود اما دمای گوشه‌های بالا سمت راست و چپ لپ‌تاپ، یعنی فضای خالی بین کیبورد  و لولاهای نمایشگر به حدود ۳۸ درجه هم رسید. در همین شرایط زمانی که فن را روی حالت خودکار تنظیم کردم دمای برخی از مناطق کیبورد از جمله حوالی کلید «L» به حدود ۵۲ درجه هم افزایش یافت. این میزان دما احتمالا در طولانی مدت برای برخی از کاربران آزار دهنده می‌شود. در بازی Need for Speed Heat هم با تنظیم فن خودکار، دمای بدنه و به خصوص بالای کیبورد و نیز اطراف کلید «L» تا ۴۷ درجه افزایش پیدا کرد.

در کل در مورد سیستم خنک کننده دستگاه باید گفت که با وجود نویز بالا در حداکثر دور فن، کارایی بسیار خوبی دارد و کافی است از طریق اپلیکیشن دراگون سنتر، دور فن‌ها را روی حداکثر تنظیم کنید و برای ساعت‌ها با خیال راحت و بدون نگرانی از داغ شدن لپ‌تاپ به بازی مشغول شوید.

پخش صدا

لپ‌تاپ GE66 Raider از خروجی صدای ۱۹۲ کیلوهرتز و ۲۴ بیت پشتیبانی می‌کند و دو اسپیکر در دو طرف دستگاه دارد. ام‌اس‌آی برای بهبود صدای لپ‌تاپ قابلیت‌‌های متعددی را در نظر گرفته و برای تولید صدای با کیفیت با DYNAUDIO همکاری داشته. اما در عمل کیفیت صدای لپ‌تاپ نه تنها در رده قیمت خود بلکه حتی در بین لپ‌تا‌پ‌های ارزان قیمت‌تر هم نا امید کننده است. حجم صدا برای یک لپتاپ ۱۵ اینچی چندان بالا نیست، دقت صدا بسیار پایین است و فرکانس‌های پایین (بیس) و فرکانس‌های بالا (تریبل) ضعیف و بی کیفیت پخش می‌شوند.

حتی اپلیکیشن Nahimic که قابلیت‌های متعددی از جمله شبیه سازی صدای ۷.۱ کانال روی اسپیکر استریو و تنظیم اکولایزر را هم دارد کاری از پیش نمی‌برد و تاثیر چندانی در بهبود کیفیت صدای لپتاپ ندارد. البته اپلیکیشن Nahimic یک قابلیت مفید و جالب هم دارد و آن امکان پخش صدا از دو هدفون بلوتوث به طور همزمان است.

باتری و شارژر

ام‌اس‌آی GE66 Raider

ام‌اس‌آی، لپتاپ گیمینگ خود را به باتری ۹۹.۹ وات ساعتی مجهز کرده که با توجه به سخت‌افزار قدرتمند، چندان امیدوار کننده نیست. اما در عوض این ظرفیت، بالاترین میزانی است که امکان همراه داشتن آن در تمام خطوط هوایی مجاز است. نتیجه تست باتری نرم‌افزار PCMark در دو حالت مدرن آفیس و گیمینگ نشان می‌دهد که این لپ‌تاپ در بین رقبای گیمینگ عملکرد قابل قبولی دارد، اما فوق‌العاده نیست.

لپتاپ گیمینگ ام‌اس‌آی در تست مدرن آفیس که استفاده‌های عمومی را می‌سنجد،‌ با روشنایی ۵۰ درصد و وای‌فای روشن نزدیک به ۵ ساعت دوام می‌آورد که زمان چندان بالایی نیست. برای مقایسه باید اشاره کنیم که باتری لپ‌تاپ گیمینگ ایسر Predetor Helios 300 هم در همین حد دوام آورده است. اگر قصد استفاده از حداکثر کارایی دستگاه را داشته باشید،‌ شارژدهی به حدود یک ساعت و ۱۰ دقیقه کاهش می‌یابد. کارکرد دستگاه در زمان اتصال شارژر و یا بدون شارژر بستگی به نیازهای شما دارد. مثلا اگر برای کارهای ساده اداری از دستگاه استفاده کنید تفاوت چندانی بین حالت باتری یا اتصال شارژر احساس نمی‌کنید؛ ولی اگر در زمان بازی،‌ شارژر را قطع کنید کارایی به میزان محسوسی کاهش می‌یابد که البته برای یک لپتاپ گیمینگ چندان هم تعجبی ندارد.

شارژر سنگین وزن و بزرگ دستگاه توان کافی برای شارژ همزمان با تغذیه سخت‌افزار را دارد. شارژ کامل در حالت خاموش بودن دستگاه ۳ ساعت زمان می‌برد که طولانی محسوب می‌شود. البته اگر حین شارژ از لپتاپ استفاده کنید، این زمان افزایش می‌یابد.

سخن پایانی

ام‌اس‌آی GE66 Raider

لپتاپ گیمینگ ام‌اس‌آی GE66 Raider 10SFS پردازنده و کارت گرافیک قدرتمندی دارد و در رده قیمت خود یعنی حدود ۷۰ میلیون تومان یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود. نمایشگر باکیفیت با نرخ رفرش ۳۰۰ هرتز هم به‌سختی در این رده قیمتی دیده می‌شود و می‌توان آن را یکی از مزایای این دستگاه محسوب کرد. این لپ‌تاپ می‌تواند اکثر بازی‌های روز را با نرخ بالای ۶۰ فریم بر ثانیه و با تنظیمات گرافیکی بسیار بالا اجرا کند. دستیابی به نرخ فریم نزدیک به نرخ رفرش مانیتور، یعنی ۳۰۰ هرتز اما چندان آسان نیست و حتی با بیشتر بازی‌های چند سال قبل هم به سختی می‌توانید به این نرخ فریم برسید اما اگر به بازی‌های فوق‌العاده رقابتی مثل کانتر یا بازی‌های قدیمی‌تری مثل GTA علاقه دارید، می‌توانید نهایت استفاده را از این صفحه ۳۰۰ هرتزی ببرید. اس‌اس‌دی پر سرعت یک ترابایتی در کنار ۱۶ گیگابایت رم پر سرعت ترکیب سخت‌افزاری قدرتمند لپ‌تاپ رو کامل می‌کند. با این حال اگر در کنار این پردازنده و کارت گرافیک قدرتمند، ۳۲ گیگابایت رم قرار می‌گرفت قطعا ترکیب سخت‌افزاری متعادل‌تر می‌شد.

در حال حاضر مدل‌های معدودی با پردازنده اینتل Core i7 10875H روانه بازار شده‌اند. بیشتر مدل‌های گیمینگ در محدوده قیمت ۶۰ میلیون تومان، از جمله HP OMEN 15T EK000 و مدل جدیدی از ایسر Predator Helios 300 (با قیمت حدود ۵۲ میلیون تومان) از پردازنده Core i7 10750H با دو هسته کمتر و کارت گرافیک کمی ضعیف‌تر RTX 2070 بهره می‌برند. ام‌اس‌آی GT63 Titan 10SF مدل دیگری است که از پردازنده‌ای مشابه مدل مورد بررسی بهره می‌برد اما رم ۳۲ گیگابایتی و کارت گرافیک ضعیف‌تر RTX 2070 دارد. این لپتاپ حدود ۹۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. در نهایت باید گفت اگر به دنبال لپتاپی برای تجربه بازی‌های روز با کیفیت بالا یا تولید محتوا هستید ام‌اس‌آی GE66 Raider 10SFS می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها باشد.

مزایا
  • مجموعه سخت‌افزار قدرتمند
  • بدنه با کیفیت
  • نور پردازی RGB
  • تاچ‌پد دقیق و با کیفیت
  • کیبورد با کیفیت
  • سیستم خنک‌کننده کارآمد
  • نمایشگر با کیفیت ۳۰۰ هرتزی

 

معایب
  • شارژدهی متوسط
  • اسپیکر ضعیف
  • فقدان پورت تاندربولت
  • رم کمتر از انتظار
  • شارژر بزرگ و سنگین
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • alimardaniiii
    alimardaniiii | ۲۵ آذر ۱۳۹۹

    بسیار ممنونم .
    زیاد دوستش نداشتم . اون RGB واقعا بی مصرفه و جالب نیست .
    من برند محبوبم هلیوس ACCER هست . به نظرم بهتر عمل کرده .

  • Hamed.1994
    Hamed.1994 | ۲۵ آذر ۱۳۹۹

    خیلی ممنون از نقد و بررسی دقیق و خوبتون! امیدوارم روزی برسه‌ که بتونیم با قیمت واقعی خودش این لپ‌تاپ رو بخریم ...

  • Armin_H
    Armin_H | ۲۵ آذر ۱۳۹۹

    من این لپتاپ رو دارم نسخه sf نمیدونم چرا بعضی وقتا سرعت فن ها الکی بالا میره بدون این که ازش کار بکشم یا حرارت دستگاه بالا بره ولی بلا فاصله کاهش پیدا میکنه و به حالت عادی بر میگرده .
    لطفا اگر میتونید راهنماییم کنید تا این مشکل رو برطرف کنم.
    ممنون.

    • علی باقرزاده
      علی باقرزاده | ۲۵ آذر ۱۳۹۹

      آرمین جان من هم با این موضوع مواجه شدم اما بیشتر موقع بازی با تنظیم پروفایل بالانس توی اپلیکیشن دراگون سنتر و اون هم فقط برای حدود ۱۰ ثانیه. در زمان کار عادی با لپ‌تاپ این مشکل کم پیش اومد. احتمالا دلیل‌ش دمای بالای CPU هست که حتی توی دمای ۲۶ درجه اتاق و با کار سبک گاهی به ۵۰ درجه یا بیشتر هم می‌رسه.
      پیشنهاد می‌کنم پروفایل سایلنت رو از دراگون سنتر انتخاب کنی. البته در این صورت احتمالا دما بالاتر هم می‌ره.

  • arash
    arash | ۲۵ آذر ۱۳۹۹

    ممنون از این بررسی جامع و عالی، فقط تو تصویر بنچمارک گرافیک sky drive عدد 48055 رو اصلاح کنید.

    • علی باقرزاده
      علی باقرزاده | ۲۵ آذر ۱۳۹۹

      آرش جان خوشحالم که بررسی برات مفید بوده. فقط قسمت اصلاحیه رو که گفتی متوجه نشدم.

مطالب پیشنهادی