ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شمشیر آخته اروپا برای غول‌های فناوری؛ جریمه‌‌های میلیارد دلاری در راهند

طبق پیش‌نویس قوانین جدید اتحادیه اروپا، غول‌های فناوری آمریکایی شامل آمازون، اپل، فیسبوک و گوگل شاید مجبور به تغییر روش کسب و کار خود در کشورهای اروپایی شوند یا اینکه ۶ تا ۱۰ درصد درآمد ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰

طبق پیش‌نویس قوانین جدید اتحادیه اروپا، غول‌های فناوری آمریکایی شامل آمازون، اپل، فیسبوک و گوگل شاید مجبور به تغییر روش کسب و کار خود در کشورهای اروپایی شوند یا اینکه ۶ تا ۱۰ درصد درآمد سالیانه خود را به عنوان جریمه پرداخت کنند.

این قوانین جدی‌ترین تلاش کشورهای اروپایی برای مهار قدرت بی‌اندازه غول‌های فناوری آمریکایی محسوب می‌شود. این شرکت‌ها حجم بالایی از داده‌ها و پلتفرم‌های آنلاینی که هزاران کمپانی و میلیون‌ها شهروند اروپایی به آن‌ها وابسته هستند را کنترل می‌کنند.

طبق گزارش رویترز، این کشورها همچنین از ناامیدی کمیسیون اروپا برای پیگیری پرونده ضدانحصار خود علیه این کمپانی‌ها خبر داده‌‌اند. به گفته منتقدان، گوگل مشکل مطرح شده را برطرف نکرده. البته اتحادیه اروپا در این زمینه تنها نیست و با افزایش قدرت این کمپانی‌ها، نظارت جهانی و همچنین تحقیقات درباره آن‌ها در حال افزایش است.

کمیسر بخش رقابت اتحادیه اروپا، «مارگارت وستاگر» و کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا، «تیری برتون» این قوانین را ارائه خواهند کرد. این قوانین پیشنهادی نه تنها باعث مهار قدرت بالای غول‌های فناوری آمریکایی می‌شود، بلکه از ظهور شرکت‌های انحصارطلب هم جلوگیری خواهد کرد.

غول‌های فناوری آمریکایی

طبق اعلام یکی از منابع، یکی از مجموعه قوانین تحت عنوان «قانون بازارهای دیجیتال» شرکت‌ها را در صورت تخطی از قوانین تا ۱۰ درصد درآمد سالیانه آن‌ها جریمه خواهد کرد. این مجموعه قوانین فهرستی از بایدها و نبایدها را بر اساس معیارهایی مانند تعداد کاربران، درآمد و تعداد بازارهایی که در آن‌ها فعال هستند، برای این غول‌های فناوری تعریف می‌کند.

دومین مجموعه قوانین با نام «قانون خدمات دیجیتال» هم پلتفرم‌های آنلاین بزرگ با بیش از ۴۵ میلیون کاربر را هدف قرار می‌دهد. این کمپانی‌ها باید اقدامات بیشتری برای مقابله با انتشار محتوای غیرقانونی روی پلتفرم‌های خود، سوءاستفاده از پلتفرم‌ها برای نقض حقوق بنیادی و دستکاری آن‌ها برای تاثیرگذاری روی انتخابات و سلامت عمومی انجام دهند.

این غول‌های فناوری همچنین باید جزئیات تبلیغات سیاسی روی پلتفرم‌های خود را به همراه پارامترهای استفاده شده توسط الگوریتم‌ها برای پیشنهاد آن‌ها و رتبه‌بندی اطلاعات نشان دهند.

پیش‌نویس این قوانین باید با خواسته‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا و قانونگذاران این اتحادیه سازگار باشد. در این میان برخی به دنبال قوانین سخت‌گیرانه‌تری هستند و تعدادی از آن‌ها اعتقاد دارند که با افزایش نظارت، نوآوری و خلاقیت در این حوزه‌ها آسیب می‌بیند. انتظار می‌رود قوانین نهایی در ماه‌ها یا حتی سال‌های پیش رو اعلام شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • Sadra.Z
    Sadra.Z | ۲۵ آذر ۱۳۹۹

    اروپایی‌ها، اتحاد قوی‌ای دارن و اثباتش این نکته که طرحایی مثل برکزیت یا پیوستن ترکیه بهشون، حسابی جنجالی و تحت‌پیگرد و مطالعه بودن. همیشه دنبال تعدیل قدرت بودن و با توجه به عقبه‌ای که دارن، معمولا نمیزارن انحصار مطلق قدرت تو طبقه، شرکت، قشر یا سازمان خاصی باشه و اتفاقا خوبم هست. این برخلاف بعضی سیاستای آمریکاییه؛ اما آمریکا هم کار مشابهی رو به نوع دیگه‌ای انجام میده! آمریکا هم شرکتای خیلی بزرگ رو به واسطه شرکتای دولتی مادر میخره یا ذاتا شرکت رو تحت تملک دولت در میاره. عملا یعنی جلوگیری از انحصار قدرت در بخش خصوصی، منتها به شیوه‌ای متفاوت.

  • آریا
    آریا | ۲۵ آذر ۱۳۹۹

    باز این اروپایی های لاش خور تا دیدن ترامپ داره میره شروع کردن به مرده خوری کردن مثل سابق

    • Sadra.Z
      Sadra.Z | ۲۵ آذر ۱۳۹۹

      با احترام... شدیدا مخالفم! دلیلم رو تو کامنت خودم میگم

    • Sadra.Z
      Sadra.Z | ۲۵ آذر ۱۳۹۹

      و 2 تا مطلب فرعی... 1)اروپایی‌های لاشخور!؟ این حرف رو شما درمورد چین و روسیه زدین و منم نسبتا قبولش داشتم؛ اما اینکه به آلمان، فرانسه و نسبتا حتی انگلیس، بگیم لاش‌خور، اصلا انصاف نیست! تولید، نوآوری، سرمایه‌گذاری، دموکراسی به جای استبداد اکثریت، تعدیل وضعیت بین کاپتالیسم و کمونیسم، سیاستای محیط‌زیستی عملی و نه شعاری و... چطور شد که شدن لاشخور!؟ 2)انحصار قدرت در دست یه شرکت خاص، بدیش خیلی بیشتر از خوبیشه. یکم درموردش فکر کنین! از بین رفتن کسب‌وکار محلی، فساد مدیریتی و اخلاقی و اقتصادی، انحصار سرمایه در بخش خاصی از اقتصاد، مشکلات کار و کارآفرینی، مشکلات متعدد در مدیریت سایر شرکت‌ها و یه مثال مهم برای خود شما... گسترش بی‌حد و حصر نیاز برای وجود و فعالیت گلوبالیست‌ها!

      • آریا
        آریا | ۲۶ آذر ۱۳۹۹

        اروپایی ها هم مثل چین و روسیه لاشخورن. فقط مثل اونها دیکتاتور نیستن. هر جای کره زمین که چپ ها و سوسیالیست ها قدرت داشته باشن لاشخوری دست تو جیب مردم کردن به اسم عدالت و به کام دولت وجود داره. متاسفانه چپ ها تو اروپا قدرت زیادی دارن

        • Sadra.Z
          Sadra.Z | ۲۶ آذر ۱۳۹۹

          لیبرالیسم و سوسیالیسم و کمونیسم تو اروپا زیاد باشه، تو آمریکاشم کاپیتالیسم و استبداد اکثریتی رو به جای دموکراسی جا زدن هست! سیستم آمریکا باعث شد در طی جولان وال‌استریت، کلی شهروند معمولی جامعه ضرر کنن و به نفع دولت‌مردان، سیاستمدارن و سرمایه‌داران بود. سیستم آمریکا، قبل از ورشکستگی بانک‌ها (چند سال پیش) سر ملت کلاه میزاشت و بعد از ورشکستگی هم باز یه عده رو نابود کرد! سیاست آمریکا، تحفه‌هاش شدن ترامپ و دیک چینی و امثالهم... زیاد قابل دفاع نیستن.

        • Sadra.Z
          Sadra.Z | ۲۶ آذر ۱۳۹۹

          اینکه من از اروپا مقابل آمریکا دفاع میکنم، دلیل بر این نیست که بگم بی‌نقصن... ولی مقابل آمریکا، چیزایی دارن که تو ذهن من، کفه سنگین ترازو رو مال اونا میکنه. اروپاییا، اجازه نمیدن ثروت تو جیب یه نفر یا یه قشرذخاص جمع بشه و از ثروت اون نفر، در جهت پیشبرد اهداف عموم استفاده میکنن. آمریکاییا اگه ببینن طرف ثروتش زیاده (مثل ایلان ماسک و امثالهم) میکشوننشون طرف دولت؛ یعنی یه کار مشابه، وای نه صرفا به نفع ملت که خب باعث براری اروپا میشه

مطالب پیشنهادی