ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان با ساخت شبکیه مصنوعی به درمان تباهی لکه زرد نزدیک‌تر شدند

تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا (AMD) یکی از شایع‌ترین علل کوری در افراد مسن است و در حال حاضر درمانی برای آن وجود ندارد. حال محققان یک شبکیه مصنوعی بیوهیبرید از جنس ابریشم و ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۰

تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا (AMD) یکی از شایع‌ترین علل کوری در افراد مسن است و در حال حاضر درمانی برای آن وجود ندارد. حال محققان یک شبکیه مصنوعی بیوهیبرید از جنس ابریشم و حاوی سلول‌های انسانی ساخته‌اند که می‌تواند با پیوند خوردن به چشم این بیماری را درمان کند.

تباهی لکه زرد یکی از شایع‌ترین علل کوری در افراد سالخورده است و در آن بینایی در مرکز میدان دید شروع به تار شدن می‌کند. در حال حاضر روشی برای بازگردانی بینایی پس از ابتلا به این بیماری وجود ندارد. حال محققان اسپانیایی نوع جدیدی از شبکیه مصنوعی توسعه داده‌اند که هماهنگی بیشتری با چشم دارد.

دیوایس مورد بحث از چندین لایه از سلول‌های شبکیه‌ای تشکیل شده که توسط غشاهای فیبروئین ابریشم کنار یکدیگر قرار گرفته و درون یک ژل محافظ احاطه شده‌اند. محققان امیدوارند در نهایت بتوان این شبکیه مصنوعی را با عمل جراحی درون چشم بیماران AMD قرار داد و بینایی را به آنها بازگرداند. سلول‌های این دیوایس شامل نورون‌های شبکیه، اپیتلیوم رنگدانه‌دار شبکیه (RPE)، سلول‌های مولر (Müller glia) و سلول‌های بنیادی مزانشیمی (MSCs) می‌شوند. در مجموع این ساختار برای کمک به رشد و توسعه نورون‌ها و معکوس کردن بیماری تباهی لکه زرد طراحی شده است.

محققان این شبکیه مصنوعی را به مدت هفت روز در محیط کشت قرار دادند و متوجه شدند نورون‌ها زنده مانده و رشد کردند و اتصالاتی به نام neurites را تولید کردند که سیگنال‌ها را بین سلول‌ها انتقال می‌دهند. ساخت این شبکیه مصنوعی امیدوارکننده است اما هنوز تا آمادگی برای پیوند خوردن با چشم انسان فاصل دارد. محققان در گام بعدی در پی آزمایش این شبکیه مصنوعی در جانوران هستند.

یافته‌های این تحقیق در ژورنال Neural Engineering منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی